שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    "מודיעין עסקי הוא חלק מהחיים במשרדי הפרסום"
    עם קורבנות פרשת הריגול העסקי נמנו גם משרדי פרסום ויחסי ציבור. מנכ"ל משרד הפרסום פוגל אוגילבי, רענן סעד, מסביר ל-ynet כיצד מתמודדות חברות עם החשש המתמיד מגניבת מידע. חברות yes ופלאפון ה וזכרות בין מזמינות המידע הלא חוקי מכחישות כל קשר לעבירות שבוצעו

    פרשת הריגול התעשייתי החמורה שנחשפה היום (א'), פגעה גם בצמרת עולם הפרסום ויחסי הציבור. משרדי הפרסום ויחסי הציבור הם צומת חשוב של מעבר מידע, ואין פלא שבין קורבנות הפרשה נמנים משרדים מובילים כמו משרד הפרסום שלמור, אבנון, עמיחי ומשרד יחסי הציבור של רני רהב. בשיחה עם ynet, מספר רענן סעד, מנכ"ל משרד הפרסום פוגל אוגילבי, על החיים בצל מלחמת המידע.

     

    נדגיש שרענן סעד ומשרד פוגל לוין אינם קשורים בשום דרך לפרשת הריגול שנחשפה היום.

     

    פרשת הריגול התעשייתי "סוס טרויאני"
    הקורבנות החשודים

    אמנון ז'קונט

    מיכאל האפרתי
    שלמור-אבנון-עמיחי אין מזמין
    צ'מפיון מוטורס מאיר
    HOT YES
    רני רהב סלקום ופלאפון
    צילומעתיק המפעיל
    ראובני-פרידן סלקום
    אייס קנה ובנה אין מזמין
    מלמ מערכות אין מזמין
    שקם אלקטריק אין מזמין
    עלית-שטראוס אין מזמין
    עיתון גלובס אמדוקס
    מי עדן תמי 4

     

    עסקים וחברות מפעילים "מודיעין עסקי" כחלק מפעילותם הלגיטימית. מהו מודיעין עסקי, ובמה הוא שונה מריגול תעשייתי?

     

    "קיימות שיטות וטכניקות רבות לריגול עסקי חוקי ולגיטימי, שמופעלות בכל המגזרים והענפים. מותר, למשל, לחטט בפחי האשפה הסמוכים למשרדי החברות כדי למצוא מסמכים, ואנשים העוסקים במודיעין עסקי עושים זאת לעתים קרובות. אנשי מודיעין עסקי גם מתקשרים למשרדי חברות ושואלים 'שאלות תם', וגם נפגשים עם אנשים כדי לפטפט, ושואבים מידע תוך כדי כך. אנשים מפטפטים. כולם אוהבים לדבר, והמידע זורם".

     

    "קיימות גם שיטות לא-חוקיות שונות, רובן פשוטות יותר ממה שנחשף היום. פריצה למשרדים, למשל, עשויה להיות חלק מריגול תעשייתי. אם הייתי מגיע למשרד בבוקר, ורואה שמישהו הזיז את המחשבים, זה היה מדליק לי את כל הנורות האדומות".

     

     מה האינטרס של המודיעין עסקי לחדור למשרדי הפרסום?

     

    "בגדול, אנחנו נחשפים לכל המידע שקיים אצל הלקוחות שלנו, כך שלהשיג מידע מאתנו זה כמו להשיג מידע מהם. הלקוח חייב לשתף אותנו במידע הרבה זמן לפני שהוא בשל לפרסום, כדי שנוכל להיערך ולהכין את הקמפיינים. אנחנו גם חשופים למידע שאינו אמור להתפרסם כלל, כדי להבין את הלקוחות ואת האינטרסים שלהם. ללקוחות אין אינטרס ואין אפשרות למדר מאתנו מידע".

     

    האם אתם חשופים למודיעין עסקי?

     

    "אנחנו נמצאים בעיקר במגננה. אנחנו דואגים שאנשים לא מוכרים לא ייכנסו למשרד. אנחנו מעסיקים חברות שמטפלות לנו במערכת המחשבים, ומוודאות שאין כניסות מדאיגות. אנחנו מקפידים על נוהלי גריסה חמורים של הזבל".

     

    "אנחנו נמנעים מלהיפגש עם נציגי חברות, שאין לנו רקע על רצינותם. אם מישהו פונה אלינו ורוצה לעבוד אתנו, אנחנו בודקים ברשם החברות, באתר האינטרנט של הבורסה ובעיתונות כדי לקבל עליו רקע, וכבר קרה שקיבלנו הצעות לפגישה מחברות שנראו לנו לא מוכרות ודחינו אותן, כנראה שלא באשמתם".

     

    האם קרה שנתקלתם בריגול בלתי-חוקי מהסוג שהיה קיים, לפי החשד, בפרשה הזאת?

     

    "לא, ואני מדגיש זאת. במשך 5 השנים שאני מנהל משרד פרסום, וגם לפני-כן, כשעבדתי בהנהלה של גופים עסקיים שונים, נתקלתי והפעלתי בעצמי מגוון שיטות של מודיעין עסקי, אך כל מה שאני נחשפתי אליו היה תמיד חוקי. יחד עם זאת, אנשים מסביבנו מדברים על השיטות הבלתי-חוקיות, ואנחנו נזהרים מהן".

      

    האם הפרשה הנוכחית תגביר את רמת ההיערכות של העסקים לריגול ולמודיעין עסקי?

     

    "חלק מהעסקים ערוכים היטב, אבל אין ספק שהפרשה תקפיץ את כולם על הרגליים ותגרום לזמן מה לתכונת יתר. מדי כמה שנים יש סיפור מהסוג הזה שמגיע למשטרה ולתקשורת: כך היה בפרשת האזנות הסתר, וכך קרה לפני שנים אחדות, כאשר מרגלים עסקיים התחברו לפאקסים של משרדי יחסי ציבור כדי למשוך מידע. ברור שאחרי מקרים כאלה כולם מהדקים את החגורות".

     

    האם הפטפטת, הפתיחות, והתחכום הרב בהשגת המידע, הופכים את ישראל למקום אידאלי לריגול תעשייתי?

     

    "בפירוש לא. אני יכול לומר בוודאות שהדברים האלה קיימים בכל מקום. אנשים מפטפטים ועושים טעויות, ותמיד יש מי שידע לנצל זאת".

     

    תגובת סלקום: החברה פועלת כחוק

     

    דוברת סלקום החשודה כי קיבלה מידע שהושג בדרכים לא חוקיות, מסרה בתגובה כי "החברה פועלת כחוק והיא משתפת פעולה באופן מלא עם חקירת המשטרה".

     

    תגובת yes: "אם היו עבירות הן נעשו בניגוד מפורש להוראות"

     

    חברת הטלוויזייה בלוויין, yes, הגיבה על מעצרו של סמנכ"ל הכספים של החברה בפרשת הריגול התעשייתי: "אם היו עבירות על החוק הן נעשו בניגוד מפורש להוראת yes .yes לא הסתפקה בהתקשרותה עם חברת החקירות שלה בהוראה בעל פה, אלא החתימה את חברת החקירות על התחייבות חד משמעית לפעול אך ורק לפי החוק, וחברת החקירות חתמה על הסכם בו התחייבה :

    " (חברת החקירות) מתחייבת בהסכם זה, כי היא וכל הנוטלים מטעמה חלק בביצוע הסכם זה פועלים ויפעלו אך ורק בהתאם לכל דין."

     

    לגבי מעצרו של סמנכ"ל הכספים כתי מוריה, אומרת yes: "אנו מאמינים שהליכי החקירה והבירור הנערכים לגבי סמנכ"ל הכספים של החברה, כתי מוריה, יעלו שהוא פעל בדיוק לפי החוק."

     

    תגובת HOT: מזועזעים

     

    חברת הטלוויזייה בכבלים, ששמה מופיע בין רשימת הקורבנות של הריגול התעשייתי, מסרה בתגובה: "אנחנו מזועזעים מן הממצאים העולים מן החקירה כפי שמובאים בתקשורת ולומדים את הפרטים. אנחנו מצפים שתחרות בין חברות תהיה אגרסיבית וחריפה, אך תתנהל על פי קודים אתיים ובמסגרת החוק כפי ש- HOT פעלה ותמשיך לפעול בעתיד. מעל החשדות העולים מן החקירה מתנוסס דגל שחור בבחינת בלתי חוקי בעליל".

     

    תגובת פלאפון: החברה והעובדים לא פעלו בניגוד לחוק

     

    חברת פלאפון מוזכרת בין החברות שהזמינו את המידע החסוי ממשרד יחסי הציבור של רני רהב. דוברת החברה מסרה כי "לחברת פלאפון ולעובדיה אין כל קשר להשגת מידע בדרכים בלתי חוקיות. החברה ועובדיה הופתעו מן הפרסומים האחרונים והם ישתפו פעולה עם המשטרה לבירור העובדות בפרשה זו".

     

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים