שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    ועדת שיינין: שהציבור ישלם עבור בטיחות
    ועדת שיינין הגישה היום את עיקרי התוכנית הלאומית לבטיחות בדרכים. במרכזה: "אגרת בטיחות" חדשה בגובה מאות שקלים מדי שנה

    במסיבת עיתונאים שנערכה היום (ב'), חשף שר התחבורה מאיר שטרית את עיקרי התכנית הלאומית לבטיחות בדרכים, אותם הגישה ועדה בראשות ד"ר יעקב שיינין. עיקרי הדו"ח המקיף, אשר נערך על-ידי תשע ועדות משנה, יוגשו לשר התחבורה רק בעוד מספר חודשים. סעיפיו העיקריים של הדו"ח ממליצים על שינויים שונים בגופים העוסקים כיום במאבק בתאונות דרכים. בין היתר חיזוק הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים על-ידי תקציב מוגדל, שיגיע גם מכיסו של הנהג.

     

    הוועדה ממליצה כי לביטוח החובה של כל רכב תוצמד אגרה בגובה של 9% מסך הפרמיה, שתעבור ישירות לרשות הלאומית. כאשר נשאל יו"ר הוועדה, יעקב שיינין, מדוע צריך שוב הנהג הישראלי לממן פעילות ממשלתית, הבהיר כי לדעתו נותרו שתי ברירות בלבד לצורך המלחמה בתאונות. הראשונה היא לא לשלם את האגרה, ולבחור ברמת תאונות דרכים דומה לזו של השנים האחרונות. השנייה היא לשלם, ולתרום לשינוי המצופה.

     

     

    מטרות מרשימות

     

    שר התחבורה פתח את האירוע במספר נתונים קשים על מצב הבטיחות בדרכים בכביש הישראלי. שטרית הזכיר כי במדינת ישראל גבוה מספר הרוגים לנסועה (קילומטראז') משמעותית מהמדינות המתקדמות בעולם. שטרית גם התייחס לוועדות שונות שהוקמו בעבר, וגם תפקידן היה להמליץ על דרכים להגברת הבטיחות בכביש. "הן אכן לא הצליחו לשנות את המצב", אמר השר, "אך זאת מכיוון שסדר העדיפויות הממשלתי היה שונה".

     

    לדברי שטרית, הציבה הוועדה יעדים ברורים וכמותיים לירידה במספר ההרוגים בתאונות דרכים מדי שנה. כך למשל טוענת הוועדה כי יש לשאוף לצמצם את מספר ההרוגים תוך 10 שנים לרמה שמתחת ל-300 הרוגים בשנה, לעומת כ-500 בשנה עד 2004. תוך חמש שנים בלבד מהיום, מבקשת הוועדה להוריד את מספר ההרוגים ל-360 מדי שנה. שטרית ציין כי ניתן להשיג מטרות אלה למרות גידול צפוי של כמעט 50% בצי הרכב, וגידול דומה בנסועה השנתית.

     

    שר התחבורה ציין כי התכנית תצליח אך ורק אם תהפוך ליעד לאומי של הממשלה הנוכחית. לדבריו, ראש הממלשה יקבל את הדו"ח מחר, והוא יוגש לדיון ואישור הממשלה ב-17.7. כאשר נשאל אם יש לו ספקות באשר לקבלת ההמלצות כפי שהן על-ידי הממשלה, אמר שטרית כי אין לו כל ספק שהדו"ח יאומץ כפי שהוא.

     

    לסיום אמר שטרית כי אחד המכשולים שהפריעו לטפל כהלכה בבעיית תאונות הדרכים עד היום, קשור בתחלופה הגבוהה של שרי תחבורה. "ב-10 השנים האחרונות שהה שר התחבורה במשרדו בממוצע לא יותר משנה אחת בלבד. אני מעדיף להישאר שר התחבורה קדנציה נוספת", אמר, "אין לי כל רצון לעבור למשרד אחר". אגב, ועדת שיינין אף המליצה כי שמו של משרד התחבורה ישונה מעתה ל"משרד התחבורה והבטיחות בדרכים". אולי זה יעזור.

     

    דרך מקורית

     

    בראשית דבריו בחר יו"ר הוועדה, יעקב שיינין, לברך את שר התחבורה על תמיכתו ומחויבותו למלחמה בתאונות הדרכים. וכמו השר שטרית, גם הוא חושב שעל שר התחבורה להישאר כעת לפחות שנתיים בתפקיד.

     

    כבר בפתח דבריו אמר שיינין כי להערכתו נחוצים כ-50 מיליארד שקלים כדי להביא את רמת התשתית לנורמה המקובלת בעולם המערבי. אף הוא הזכיר כי נכון להיום, גבוה מספר ההרוגים בכביש ביחס לנסועה בכ-80% ממדינות מובילות בתחום, דוגמת אנגליה.

     

    שיינין גם הבהיר בדיוק על איזו תשתית עומדת התכנית כולה. "אנו מתבססים על מודל כלכלי בלבד, ומעוניינים לשפר בשלב ראשון את רמת הבטיחות, כל עוד החיסכון הישיר בנזקים גדול מהעלות הנדרשת למדינה". לדעתו, ישראל יכולה בהחלט להיות בין חמש המדינות המובילות בעולם מבחינת בטיחות בדרכים, יעד שעשוי להיות מושג כבר בשנת 2015.

     

    "בטיחות גבוהה יותר תגרום למדינה פחות הפסדים כספיים", אמר, ומייד עבר לאחת הנקודות הבעייתיות בדו"ח הוועדה. זו קבעה כי מקורות התקציב הנדרשים לצורך השינוי המוצע, בין היתר לטובת הרשות הלאומית לבטיחות

    בדרכים, יגיעו בין היתר מהנהג. הוועדה מציעה כי לביטוח החובה של כל רכב תוצמד אגרה של 9% מגובה עלות הביטוח, אשר תגיע ישירות לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים. זאת כדי לחזק אותה לעומת מצבה כיום, וכדי לחייב אותה לספק לו ביטחון בכביש - כך שיינין.

     

    הנחת העבודה של הוועדה היא כי לאחר שהכסף יוזרם לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, זו תפעל ותצליח להוריד את מספר התאונות, יחליטו גם חברות הביטוח להוזיל את הפרמיות וכך למעשה לא יפסיד הציבור. זאת יעשו, כך הוועדה, עקב מספר נמוך יותר של תאונות ו"חוקי השוק החופשי". שיינין לא התייחס לשאלה אם חברות הביטוח נתנו את הסכמתם להתפתחות לא רגילה שכזו - שכן גם כאשר יכולות היו בעבר, לא הורידו חברות הביטוח את מחיריהן - או לפחות התחייבו לשקול זאת בחיוב.

     

    בנוסף מציעה הוועדה כי כל תלמיד אשר יהיה מעוניין בלימוד נהיגה מעשי, יידרש לעבור בכיתה י' מבחן בגרות בתיאוריה. מי שלא יעבור את המבחן המחייב, לא יוכל להתחיל בלימודי נהיגה מעשית. שיינין גם הזכיר המלצות וועדה להחיל על כמה עשרות מחלפים בעייתיים הפרדות מפלסיות, להגביר את האכיפה ולהחמיר בענישה. הוועדה מעוניינת להציב מספר ניידות גדול בכמה מאות, מאלה השייכות כיום לאגף התנועה - 450 ניידות נוספות, ליתר דיוק.

     

    "אנחנו מעוניינים בניידת אחת על כל 10 ק"מ כביש", אמר שיינין והוסיף כי "כל ניידת תהיה מחויבת לעמוד במכסה של לפחות 10 בדיקות רישיון מדי משמרת". להערכת הוועדה שבראשותו, נוהגים יותר מדי אנשים ללא רישיון בתוקף, או שלולי רישיון המהווים סכנה מוחשית על הכביש. הוועדה ממליצה על כן גם תגבור של כוח האדם לצורך אכיפה, באמצעות 1,500 חיילים בשירות חובה שיועברו לטובת משטרת התנועה.

     

     

    האם דווקא ועדה זו תצליח לעשות את מה שלא עשו קודמותיה? מה דעתכם?

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    יעקב שיינין, יושב ראש הוועדה. הציבור רוצה טיפול בתאונות? שישלם
    צילום: צביקה טישלר
    שר התחבורה מאיר שטרית. רוצה להישאר בתפקיד
    צילום: צביקה טישלר
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים