שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    מנכ"ל להקת המחול הקיבוצית פורש מתפקידו

    דן רודולף, המכהן בתפקידו 15 שנים יסיים, את תפקידו בספטמבר. הסיבה: חילוקי דעות ומשבר אמון חריף עם המנהל האמנותי, רמי באר

    סערה בעולם המחול: מנכ"ל להקת המחול הקיבוצית, דן רודולף, פורש מתפקידו לאחר 15 שנים.

     

    הרקע לפרישה: משבר אמון וחילוקי דעות קשים בין רודולף לבין מנהלה האמנותי של הלהקה, הכוריאוגרף רמי באר. רודולף, שהפך עם השנים שם נרדף ללהקת המחול הקיבוצית, יסיים את תפקידו בתחילת ספטמבר. "זה עצוב, אבל זה סופי", אומר רודולף ל-yent, "להקת המחול הקיבוצית היא בשבילי שם נרדף לבית, פרק חיים ארוך שבו השקעתי את מרבית שנותיי היפות, אבל יש דברים שאינם בשליטתי ויש לא מעט דברים שנאגרו בבטן".

     

     

    המשבר במערכת היחסים החל לפני מספר שנים והחריף בחודשים האחרונים. הלהקה זכתה בשנים האחרונות להצלחה בישראל ומחוצה לה, אבל היו גם בעיות. רודולף האמין שהבעיות בתחום שיווק הלהקה מקורן בפורמט תכני-אמנותי לוקה בחסר. באר הסכים כי יש לבצע רפורמה בלהקה, אבל השניים חלקו על הדרך בה יש לעשות זאת. בסופו של דבר הגיע הדבר לכדי משבר אמון שדרש התערבות חיצונית. מזכירי התנועות הקיבוציות פנו לח"כ לשעבר, עדנה סולודר, שמונתה לבדוק את נסיבות המשבר ולהגיש את מסקנותיה. בעקבות הבדיקה החליטה סולודר להמליץ על סיום תפקידו של רודולף.

     

    "אני עומדת מאחורי ההמלצות ושלמה איתן", אומרת סולודר, "מדובר במשבר אמון שלא איפשר המשך עבודה משותפת. עם זאת מדובר בעניין מורכב וכואב. בסופו של דבר היצירה הכריעה שכן היא זו שהפכה את הלהקה למה שהיא". סולודר מעדיפה שלא לפרט את מסקנותיה: "אומר רק שאחת ההמלצות היתה להכניס כוריאוגרפים נוספים ללהקה לצידו של רמי באר".

     

    רק באר?

     

    להקת המחול הקיבוצית מבצעת זה שנים ארוכות רפרטואר המורכב אך ורק מיצירותיו של באר. בסצינת המחול העולמית רוב הלהקות הפועלות מזוהות עם הכוריאוגרף העומד בראשן, כך למשל "בלט קולברג" ומץ אק, "בלט פרנקפורט" ובילי פורסיית, NDT ויירי קיליאן וכך גם פינה באוש, מרס קנינגהם וכמובן "בת שבע" הישראלית תחת ניהולו של אוהד נהרין.

     

    רודולף רואה בהיעדר מגוון סגנונות בעיה הן ברמת השיווק והן בהרכב הלהקה. "המחיר שהלהקה משלמת גדול. רקדנים עוזבים מכיוון שנמאס להם לרקוד כל הזמן את אותו הסגנון. גם זובין מהטה מביא מנצחים אורחים בכדי לגוון. בכלל, יש ניגוד אינטרסים בין מנהל אמנותי לכוריאוגרף. מנהל אמנותי צריך לקבוע את הקו האמנותי של הלהקה ובעיני להקת המחול הקיבוצית נעדרת כיום קו אמנותי".

     

    לטענתו, להקת המחול הקיבוצית "מאבדת את צביונה כלהקה רפרטוארית", והוא חושש מהפורמט הקיים. "השוק הישראלי קטן ולכן להקה חייבת להחזיק רפרטואר מגוון ולא יכולה להסתמך על יצירה חדשה אחת שרצה לאורך עונה שלמה. במצב שכזה עבודה לא מוצלחת עלולה להרוס להקה. במקום ליצור ארבע יצירות שאחת מהן תהיה בין בינונית לגדולה והיתר יצירות קטנות שיעשירו את הרפרטואר ויאפשרו להרכיב תוכנית משולבת, אנחנו מייצרים עבודה אחת גדולה בעונה. יש שלב מסוים שבו קשה לשווק ולמכור את אותן העבודות כל הזמן לאותו הקהל. זה פורמט בעייתי שמקשה על הלהקה. כל עוד היצירות טובות זה נהדר, אבל אני פוחד מהיום שבו זה לא יעבוד".

     

    על חלקו בלהקת המחול הקיבוצית הוא גאה. "יש מעט גופים שהגיעו להישגים של הלהקה ואני חייב לומר שהצוות שעומד מאחוריה הוא זה שאפשר לרמי באר ליצור בתנאים יוצאי דופן. עד לבמה יש שורה ארוכה של אנשים שמחזיקים ומתחזקים את הלהקה והיא קיימת בזכותם", הוא מזכיר, "אני חושב קדימה על עתידה של הלהקה. זו הסיבה שהקמתי את 'להקה 2' על אפו וחמתו של רמי. בחזון שלי ראיתי מאגר עתידי של רקדנים ללהקה. אני מאוד גאה על כך שמתוך 16 רקדני הלהקה הבוגרת כיום, 12 באו מתוך שורות הלהקה הצעירה".

     

    "טובת הלהקה"

     

    רודולף מסכם ואומר: "זה משבר שנמשך כבר יותר משלוש שנים אבל גם רמי וגם אני אנשים בוגרים ואינטיליגנטים ושנינו מעמידים את טובת הלהקה נגד עיננו. זו הסיבה שהעדפנו לנסות וליישב את הדברים ביננו. עכשיו הגיע השלב שבו מישהו צריך לוותר. מכיוון שהמותג הוא רמי באר ובסופו של יום הבמה היא זו שמדברת ולא אחורי הקלעים, היה לי ברור שאני זה שילך. הפנמתי את ההחלטה ואני כעת בתהליך של אבלות כמו בכל פרידה. יש עצב אבל אני אופטימי. יש כמה הצעות שעומדות על הפרק ואני מאמין שבזמן שנותר לי אהיה עוד יעיל".

     

    רמי באר מצר על הדברים ואומר: "אני לא רוצה להתנצח עם דן מעל גבי העיתון. זו לא המסגרת ולא הפורום הראויים. אכן נוצר ביננו משבר אמון שהוכרע בסופו על ידי ועדה שמונתה מטעם הדירקטוריון. אני מוקיר תודה והערכה רבה לדן. עבדנו יחד לאורך שנים ארוכות בשיתוף פעולה שהוביל את הלהקה לשיאים בהם לא היתה קודם. עם זאת חשבתי שבמקום בו נמצאת הלהקה כיום, היא זקוקה לגישה ניהולית מודרנית שמושתתת על מערכות התואמות סדר גודל כזה של להקה. זה היה מרכז חילוקי הדעות ביננו".

     

    במסגרת ההתארגנות המחודשת של להקת המחול הקיבוצית מתכוון באר להתייחס כעת גם להצעה לשלב יצירות של כוריאוגרפים נוספים. שינויים נוספים במסגרת הרפורמה שעל הפרק קשורים למערך השיווק של הלהקה בישראל ובחו"ל ולהקמת חוג ידידים ללהקה.

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    "בסופו של דבר היצירה הכריעה"
    צילום: גדי דגון
    לאתר ההטבות
    מומלצים