שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    מחקר: פחד ממרגלים משנה את הרגלי הגלישה

    על פי מחקר של Pew Internet and American Life Project, החשש מתוכנות ריגול ופרסום גרם ליותר מ-90 אחוזים מהגולשים הבוגרים בארה"ב לגלוש להפסיק לגלוש לאתרים מסוימים ולא לשתף קבצים. חלקם אף החליפו דפדפן

    גולשים המודאגים מתוכנות ריגול ופרסום (Adware) נמנעים מגלישה לאתרים מסוימים, משימוש ברשתות שיתוף קבצים, ולעיתים אפילו מחליפים את דפדפן ברירת המחדל שלהם.

     

    רבים הפסיקו גם לפתוח קבצים המצורפים לדואר אלקטרוני בטרם יבדקו אותם באמצעות תוכנות אבטחת מידע, כך קובע מחקר חדש של מכון Pew Internet
    and American Life Project
    .

     

    בסקר, שנערך באמצעות הטלפון בקרב 2,001 אמריקנים בוגרים, בין ה-4 במאי לבין ה-7 ביוני, נמצא כי 43% מהגולשים מדווחים שנפגעו מתוכנת ריגול, פרסום או שתיהן. גולשים שדיווחו כי נדבקו בתוכנת ריגול, אופיינו בדרך כלל בהרגלי גלישה "מסוכנים" כמו הורדת תוכנות לא מוכרות וגלישה לאתרי סקס. גולשי האינטרנט המהיר נמצאים לרוב בסיכון גבוה אף יותר. 

     

    91% ביצעו שינוי אחד לפחות

     

    על פי Pew, כ-48% מהגולשים הבוגרים בארה"ב הפסיקו לגלוש לאתרים מסוימים, עקב חששם שאתרים אלה מעניקים מחסה לתוכנות בלתי רצויות. 25% הפסיקו להשתמש בתוכנות שיתוף קבצים, שחלקן משולבות עם תוכנות פרסום. לעיתים קרובות, התוכנות הזדוניות מסוות עצמן כקובצי שירים או סרטים הזמינים להורדה ברשתות השיתוף.

     

    18 אחוזים מהגולשים האמריקניים המבוגרים החלו להשתמש בפיירפוקס, דפדפן הקוד הפתוח של קרן מוזילה או בדפדפנים חלופיים אחרים, במקום אינטרנט אקספלורר. נוסף על כך, 81 אחוזים מהם החלו לנקוט משנה זהירות בכל הנוגע לקבצים המצורפים להודעות דואר אלקטרוני, המהווים אמצעי נפוץ להפצת וירוסים, פחות מאשר להפצת תוכנות ריגול או פרסום.

     

    בסך הכל, 91% מהמשתמשים שינו את התנהגותם, כאשר גולשים שנפגעו מתוכנת ריגול או פרסום נטו, יותר מאחרים, לשנות את הרגלי הגלישה שלהם.

     

    "אנשים מפחיתים את היקף הפעילות שלהם באינטרנט בתחומים מסוימים בשל תוכנות הריגול", אמרה סוזנה פוקס, מחברת המחקר. "אנשים חשים פחות הרפתקנים, פחות חופשיים לעשות כל אשר עולה על רוחם ברשת", ציינה.

     

    לדבריה, בניגוד לכל האיומים המקוונים האחרים, תוכנות הריגול משכו את תשומת ליבם של המשתמשים. "ייתכן שעובדה זו תסייע להעלות את המודעות לכלל איומי האבטחה", היא אמרה.

     

    במה מדובר?

     

    תוכנות ריגול הן יישומים, אשר לעיתים קרובות מתגנבים אל תוך המחשב, זאת, מבלי ליידע על כך את בעליו בצורה מלאה. גבול אפור מפריד בין תוכנות ריגול לתוכנות פרסום, המציגות פרסומות ממוקדות ומשולבות בתוכנות אחרות (למשל, תוכנות הפרסום המשולבות בחשאי בתוך תוכנת שיתוף הקבצים 'קאזה').

     

    בעוד חלק ממשתמשי המחשב מתקינים תוכנות ריגול ופרסום באופן מודע, פעמים רבות היישומים הללו פשוט "תופסים טרמפ" על משחקים, שומרי מסך ותוכנות חינם אחרות, והגולשים מתקינים אותם מבלי לקרוא את האותיות הקטנות בהסכמי השימוש המבשרות על כך, או מנצלים את פרצות האבטחה המרובות הנמצאות במערכת ההפעלה Windows ובדפדפן אינטרנט אקספלורר של מיקרוסופט כדי לחמוק אל תוך המחשב.

     

    במחקר של Pew נמצא עוד, כי 75% מהגולשים לא תמיד קוראים את הסכמי השימוש או כתב הוויתור של התוכנות שהם מתקינים, שבהם ניתן לפעמים לאתר מידע אודות תוכנות ריגול או פרסום המצורפות לחבילה.

     

    שתי שכבות של פיירוול

     

    לינדה פארה, יועצת לשימושיות באינטרנט, המועסקת בחברת ביטוח בוויסקונסין, היא אחת מהמשתמשים האופייניים, שנכוותה פעם אחת, וכעת עומדת על המשמר.

     

    פארה, שנכוותה פעמיים על יד תוכנות ריגול, שגרמו לכל החיפושים שביצעה ברשת להיות מופנים למנוע חיפוש זדוני במקום לגוגל, רכשה לעצמה מחשב מקינטוש, שנחשב בטוח יותר, התקינה שתי שכבות של פיירוול, והחלה לנתק את חיבור האינטרנט המהיר שלה כאשר היא יוצאת מהבית.

     

    "היום אני הרבה יותר מודעת לנושא אבטחת המידע", היא אמרה. לדבריה, הפגיעה ותחושת חוסר האונים גרמו לה ללמוד על מחשבים ואינטרנט. נוסף על כך, אסרה פארה על שתי בנותיה, בנות 12 ו-14, לגלוש לאתרי משחקים להורדה. "כל מה שצריך זה קליק אחד...ואתה מוצא את עצמך באתר שלא רצית לגלוש אליו, כשאתה מקבל חבילת בונוס (רוגלה) עם תוכנת החינם שלך", הסבירה. "אני מאמינה שזה מה שקרה לי".

     

    אבי ניידר, נשיא יצרנית תוכנות הריגול WhenU.Com, אינו מופתע מהנתונים. למרות שבאופן תיאורטי, תוכנת פרסום נועדה לספק תמורה הולמת לשני הצדדים - תוכנת חינם תמורת פרסומות - הרי שבפועל, כמה מהגופים בתעשיה נוקטים בשיטות הטעיה, וגורמים לגולשים לחוש כה מנוכרים, עד שהם "פשוט מפסיקים לגלוש לאתרי אינטרנט חדשים", הוא טען. 

     

    20% לא ניסו לתקן את הבעיה

     

    אגב, למרות שרבים מהגולשים שינו את הרגלי הגלישה שלהם, הם לא בהכרח טרחו לנקות את המחשבים שלהם מאותן תוכנות, אפילו כאשר המחשבים שלהם הופכים איטיים בצורה משמעותית.

     

    20 אחוזים מהמשתמשים שחוו בעיות כלל לא ניסו לטפל בבעייה. ביניהם, 29% המתינו חודש או יותר עד שנקטו צעד כלשהו לפתרון התופעה.

     

    שניים מתוך חמישה משתמשים ניסו לפתור את בעיית תוכנות הריגול בעצמם, ואחרים נזקקו לעזרה מחבר, בן משפחה או שירות תיקונים מקצועי. ב-20% מהמקרים לא ניתן היה לתקן את הבעיה.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים