שתף קטע נבחר

"שיחה בסלולרי מכפילה פי 4 הסיכוי לתאונה"

מחקר חדש שנערך באוסטרליה, מגלה כי שיחה בטלפון סלולרי - גם בדיבורית - מגדילה את הסיכון לתאונה פי ארבעה. לתשומת ליבכם

מחקר אוסטרלי חדש מגלה: שימוש בטלפון סלולרי בזמן נהיגה מגדיל את הסיכוי לתאונה פי ארבעה - גם אם משתמשים בדיבורית ללא מגע יד. ממצא מפתיע נוסף: הסיכון ממשיך להיות גדול גם 10 דקות לאחר ששיחת הטלפון הסתיימה.

 

המחקר, שנערך באוניברסיטת מערב אוסטרליה, בחן מקרי תאונות שהתרחשו בין אפריל 2002 ליולי 2004. לפי עורכי המחקר, נהגים ששוחחו בטלפון הסלולרי היו בסיכון גבוה משמעותית להיות מעורבים בתאונה, זאת ללא תלות בתנאי מזג האוויר או בשעת היום.

 

את המחקר ביקשו החוקרים לערוך בארצות הברית, אך הוא עבר לאוסטרליה עקב התנגדות חברות הסלולר האמריקניות לחשיפת זמני ההתקשרות של לקוחותיהם - אפילו אם אלה יאשרו את הצגת הנתונים. באוסטרליה, לעומת זאת, הצגת נתוני שיחה הינו עניין מקובל.

 

שיקול נוסף שהנחה את המעבר לאוסטרליה היה ניסון של החוקרים לבצע את הבדיקה באזור בו אסור לדבר בסלולרי ללא דיבורית. שליש מהמשתתפים במחקר הודו עם זאת שהחזיקו את הטלפון ביד בזמן הנהיגה. בכל מקרה, בדיקת התאונות באזור בו קיימת חובה להשתמש בדיבורית, מלמדת על סיכון גבוה לתאונה גם כשהנהג איננו מחזיק בטלפון הנייד בזמן הדיבור.

 

"לאסור שימוש בניידים במכונית"

 

בתגובה לפרסום המחקר, פרסמה רשת BBC תגובה חריפה של הרשות הבריטית למניעת תאונות. דובר הרשות קרא לנבחרי הציבור לחוקק חוק שיאסור על שימוש בטלפון נייד בזמן הנהיגה. "אנחנו מקווים שאנשים שחושבים כי שיחת הטלפון שלהם חשובה יותר מהחיים שלהם או של אחרים, יבינו את המסר בסופו של דבר".

 

אבל עורכי המחקר לא בטוחים שצעד דרמטי שכזה יוכל להתבצע הלכה למעשה. זאת, מהטעם פשוט שאיסור מוחלט על דיבור בסלולרי ברכב יהיה קשה לאכיפה. במקום זאת, הם קראו ליצרני הרכב והטלפונים הניידים לאמץ טכנולוגיה ש"תשבית" טלפונים בזמן שהרכב בתנועה. עם זאת, גם עורכי המחקר לא מאמינים שתעשיית הסלולר תסכים לאמץ טכנולוגיה שכזו, במיוחד בהתחשב בכך שהיא תשתק לא רק את מכשיר הסלולר של הנהג - אלא גם את אלה של הנוסעים.

 

הסלולרי לא לבד

 

ואיך מגיבים על דברים אלה מומחי חברות ביטוח באירופה? חלקם הגדול מסכים כמובן עם העובדה ששימוש בטלפון הסלולרי מגדיל משמעותית

את הסיכוי לתאונה. אלא שאחדים מהם מצביעים בימים האחרונים על סטטיסטיקה נוספת. זו קובעת כי לא רק הדיבור בסלולרי מסוכן, אלא גם פעילויות אחרות מאוחרי ההגה, שאינן קשורות לנהיגה בלבד.

 

כך למשל במקרה של שיחה ערה עם נוסעי המכונית, בוודאי עם אלה היושבים מאחור. כך במקרה של אכילה בזמן נהיגה, או לא עלינו (הביטו בשכניכם לפקק מדי בוקר...) קריאה. אבל גם התעטשות, פיהוק רחב והתמתחות מסכנות אותנו מאחורי ההגה, וכמובן את שאר המשתמשים בכביש.

 

ומה אתם חושבים על זה?

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שיחה בסלולרי בזמן נהיגה - מסוכנת אפילו עם דיבורית
שיחה בסלולרי בזמן נהיגה - מסוכנת אפילו עם דיבורית
מומלצים