שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    איך בונים אתר ש'גוגל' "יאהב"
    איך לבנות אתר באופן שמנוע החיפוש ידרג אותו גבוה יותר בתוצאותיו, באמצעות שימוש במילים ובכותרות הנכונות. קטע נוסף מ"שיווק באינטרנט", ספרם של ד"ר רוני הורוביץ ואריאל הוכשטדט

    הכתבה הקודמת: "איך פועלים מנועי חיפוש"

     

    "אנחנו על המפה", "תנו לחיות לחיות", "רק הליכוד יכול", "שלום עכשיו". "מה הקשר? בירה נשר".

     

    למילים יש חשיבות כה רבה בחיינו. צירוף נכון של מילים יכול להעביר מסרים שגם אלף תמונות לא יצליחו. כאשר בונים אתר, חשוב להתחשב בעיניים שיראו אותו. יש לכתוב בשפה ברורה כדי להקל על הגולשים וליצור רושם חיובי, ולפזר מילות מפתח כדי לעזור למנועי החיפוש לדרג את האתר במקום גבוה.

     

    קביעת מילות החיפוש שמעניינות אתכם והחלטה על פיזורן בין דפי האתר

     

    מילות החיפוש הן נשמת אפו של העסק שלנו. באינטרנט, מילות החיפוש הן העסק שלנו. אוסף המילים והביטויים שבאמצעותם האתר שלנו נגלה אל העולם,

    הוא ההגדרה של העסק שלנו. מילות החיפוש קובעות מי אנחנו, מה אנחנו וכיצד העולם רואה אותנו.

     

    אפשר להשוות את בחירת מילות המפתח באינטרנט לבחירת מיקום העסק בעולם הפיזי. אפשר לבסס עסק רשת על מילות מפתח פופולריות מאוד כמו “travel”, אבל אז השיווק יהיה יקר מאוד. בחירה כזו דומה בעולם הפיזי לבחירת מיקום החנות שלנו במקום פופולרי, כמו קניון בעל תנועה רבה (ודמי שכירות גבוהים). אפשר כמובן לנסות למצוא מילות חיפוש פופולריות פחות ויקרות פחות (כמו רחוב צדדי בשכונה טיפוסית) אך במקרה כזה התנועה לעסק שלנו תהיה דלילה יותר, גם אם נצליח להתברג גבוה במנועי החיפוש.

     

    אלה הקריטריונים למילות חיפוש טובות:

     

    • מילים שמייצגות באמת את מה שאתם מציעים בעסק האינטרנטי שלכם.

     

    • מילים פופולריות, כלומר מילים שרבים מחפשים אותן.

     

    • מילים בעלות היצע נמוך, כלומר מילים שהתחרות עליהן באינטרנט אינה רבה.

     

    לאחר שהחלטתם מהן מילות החיפוש שלכם. עליכם לפזר אותן באתר, בדרך שתילמד בהמשך.

     

    בחרו מילים שמייצגות באמת את מה שאתם מציעים באתר

     

    אם אתם בעלי צימר, ייתכן תרצו להגדיל את התנועה לאתר שלכם באמצעות דירוג גבוה במנוע החיפוש של מילים כלליות כמו "חופשה", או ביטויים שקשורים בדרך כלשהי לנושא כמו "השכרת רכב". לכאורה, מי ששוכר רכב, אולי גם יתעניין בצימר בצפון. אך הכללת הביטוי הזה אינה מומלצת. כדאי שתתמקדו במילות חיפוש שמגדירות באמת את מה שאתם עושים.

     

    פיזור מכוון של מילות חיפוש לא רלוונטיות, הוא בזבוז של זמן ואנרגיה. עדיף להתמקד במילים שמי שמחפש אותן יתעניין במה שיש לכם להציע בסבירות גבוהה. אחוזים גבוהים מבין המחפשים את הביטוי "צימר בצפון" יתעניינו באתר שלכם, אחוזים נמוכים מהמחפשים "השכרת רכב" יתעניינו בו, ואחוזים יפים ממחפשי "חופשה" יהיו קהל לקוחות פוטנציאלי.

     

    קו הרלוונטיות במקרה זה, עובר בין "צימר בצפון" ל"חופשה". זה ממש לא משנה שהביטוי "השכרת רכב" הוא ביטוי פופולרי ו-"בטח לפחות חלק מהאנשים ירצו להושיט ידם אל הצימר החמים שבניתי בין הרי גולן".

     

    התהליך ההפוך לעומת זאת, רצוי מאוד. אתם בהחלט יכולים לבצע מחקר מהן מילות החיפוש שהן פופולריות למדי ואשר למרות זאת אין היצע גדול של דפי אינטרנט המכילים אותן (מיד תלמדו כיצד לבצע מחקר כזה) ולכלול בעסק שלכם מוצרים ושירותים המתאימים למילות החיפוש הללו.

     

    בחרו מילים פופולריות

     

    אין כל טעם לבסס את האתר שלכם על מילות חיפוש שאף אחד לא מחפש. אם אתם מוכרים עפיפונים סיניים ואף אחד לא מחפש את הביטוי הזה, אין כל טעם לבסס דף אינטרנט באתר על מילות החיפוש האלו.

     

    החדשות הטובות הן שאפשר לבדוק את מידת הפופולריות של כל מילת חיפוש. כלומר, תוכלו לבדוק כמה אנשים מחפשים מילה או ביטוי מסוים ברשת, בחודש או ביום ממוצע. המספר שתקבלו, יאפשר לכם לדעת סדר גודל של מספר המבקרים שתוכלו למשוך לאתר.

     

    אתרים כמו Wordtracker, אוברטור ו-Site Build it, מספקים שירותים המאפשרים לברר כמה מחפשים מילת חיפוש מסוימת וכבונוס גם יספרו לכם על מילות חיפוש הנגזרות או הקשורות למילה שאתם מחפשים, וכמה מחפשים אותן. זה בהחלט יוכל לתת לכם רעיונות לדפים נוספים באתר שלכם ואולי גם למוצרים ושירותים נוספים שתציעו.

     

    טיפ: אם אתם מגלים שמילה מסוימת היא פופולרית למדי וכי גולשים משתמשים בה לחיפוש מידע נניח, 100,000, פעמים בחודש, אין זה אומר שתזכו למספר כזה של ביקורים באתר, גם את תתברגו גבוה מאוד בתוצאות החיפוש. כלל אצבע הוא שאתר שממוקם גבוה במנועי החיפוש ימשוך עד 20% מהמחפשים מילה מסוימת.

     

    בחרו מילים בעלות היצע נמוך

     

    קל להתפתות ולבקש להשתמש במילות חיפוש פופולריות מאוד. אם אתם מוכרים אופניים ודאי תרצו לזכות במילה "אופניים". הבעיה היא שאופניים היא אמנם מילה מאוד פופולרית (כלומר רבים מקלידים את המילה "אופניים") אבל מצד שני היצע האתרים בנושא, הוא עצום.

     

    ההיצע נמוך הרבה יותר בביטוים כמו "אופני הרים", או "אופני ראלי". כלומר ביטויים ממוקדים יותר והמסקנה ברורה - ההיצע הופך לנמוך עוד יותר לביטוים המשלבים דגמים. התעלמות מדגמים היא טעות קלאסית של אנשי שיווק עצלים. נכון לכתיבת שורות אלה, חיפוש של הביטוי "מצלמת קאנון" נותן תוצאות רבות של מפרסמים רבים, אך חיפוש הדגם הפופולרי "קאנון A95" כמעט ולא מביא תוצאות או פרסום. זאת למרות שמי שמעוניין לקנות מצלמה דיגיטלית מסוימת, יחפש את הדגם שלה במדויק.

     

    מילים בעלות היצע נמוך הן פעמים רבות מילים חדשות של דגמים או מוצרים, היו אתם הראשונים לעדכן את האתר שלכם.

     

    כיצד לפזר את מילות החיפוש בין דפי האתר

     

    ראשית נזכיר שמנועי החיפוש אוספים, מדרגים ומציגים דפי אינטרנט ולא אתרי אינטרנט. לכן לאחר שאתם קובעים את אוסף מילות החיפוש שמייצגות את העסק שלכם, עליכם לתכנן את הפיזור שלהן בין דפי האתר.

     

    בשלב זה עליכם לקבוע את מבנה האתר. הניסיון קובע שלא כדאי לבסס דף אינטרנט על יותר משתי מילות חיפוש. לכן לאחר שמצאתם את רשימת מילות החיפוש שבאמצעותן אתם רוצים לבלוט במנועי החיפוש, עליכם לפזר אותן ביחידים או בזוגות בין דפי האתר.

     

    המבנה המומלץ לאתר, הוא מבנה היררכי שבו דף הבית מכיל את מילות החיפוש הכלליות ביותר וככל שיורדים ברמת ההיררכיה המילים והביטויים נעשים ספציפיים יותר.

     

    חישבו למשל על אתר שעוסק בגננות. באתר כזה דף הבית יתבסס על מילים כמו "גננות" ו"גינה". בהיררכיה הנמוכה יותר יופיעו דפים שמבוססים על מילות חיפוש כמו "קקטוסים", "כלי עבודה לגינה" או "גנים יפניים".

     

    עכשיו, לאחר שהחלטתם אילו מילות חיפוש יופיעו בכל דף באתר, עליכם לכתוב את הדפים ולשלב בהם את מילות החיפוש במקום ובמינון הנכונים.

     

    כתיבת הדפים באופן שמנועי החיפוש אוהבים

     

    לאחר שקבעתם את מבנה האתר ושייכתם לכל דף עד שתי מילות חיפוש, עליכם לכתוב את הדף כדי לשרת שני אדונים:

     

    1. הגולש שיקרא בעניין את תוכן הדף וחשוב יותר, יבצע את הפעולה שרצינו שיבצע (יקנה, ירשם לניוזלטר שלנו, יבקש מידע נוסף, יוריד את תכנת הדמו, יעבור לדף הבא, ישלח פקס, יטפס על עץ או כל פעולה אחרת שהיא מטרת הדף).

     

    2. מנועי החיפוש, שבעקבות הפיזור והמינון של מילות החיפוש בדף שלנו, יחשיבו אותו באמצעות האלגוריתמים (הנוסחאות) שלהם כרלוונטי מאוד למילות החיפוש הללו.

     

    מנועי החיפוש מנסים כל העת לשפר את מנגנון הדירוג שלהם בהתאם לשאלה הבאה: אם אדם כותב באופן טבעי (כלומר ללא ניסיון למצוא חן בעיננו – מנועי החיפוש) על נושא מסוים, כיצד ישלב את המילים הקשורות לנושא במסמך.

     

    לכן העצה הטובה ביותר, היא זו: כתבו את הדף באופן טבעי לחלוטין, ללא כל התחשבות במנועי החיפוש, כך שיעורר את הפעולה הרצויה אצל הקורא. רק לאחר מכן הגדילו מעט את מינון מילות החיפוש במיוחד במקומות הבאים:

     

    • כותרת הדף – המוצגת בחלק הכחול של חלון הדפדפן (Title Tag).
    • הכותרת הראשית (זו שנמצאת בין תגי h1 של HTML).
    • הפיסקה הראשונה.
    • הפיסקה האחרונה.
    • קישורים פנימיים לדף זה המופיעים באתר.

     

    ישנם באינטרנט שירותים הבוחנים את הדף שיצרתם וממליצים לכם היכן כדאי להוסיף או להחסיר מילות חיפוש. הטוב ביותר, הוא השירות שמציע קן אבוי במסגרת חבילת SBI. מערכת אנליזת הדפים של SBI תבחן את הדף שלכם ותוציא דו"ח מפורט הכין כדאי להזכיר יותר את מילות החיפוש בדף והיכן פחות. אם אתם מעוניינים ללמוד יותר על אומנות הכתיבה למנועי חיפוש אנו ממליצים מאוד על הספר The Nitty-gritty of Writing for the Search Engines.

     

    נכון/לא נכון: כתיבה מונחית מנועי חיפוש

     

    הנה שני קטעים שיכולים להופיע באתר מכירת פלאפל אונליין. הקטע השמאלי, מצליח לכתוב הן לאדם מן היישוב, והן למנועי חיפוש, המחפשים מילים מסוימות, בעוד הקטע הימני נכשל בכך. קישורים, סימנתי בקו תחתון.

     

    • לא נכון

     

    ברוך הבא לאתר שלי

     

    באתר שלי, תוכלו לקנות פלאפל איכותי, להוסיף לו מבחר ירקות, ולקבל הביתה את הכל בתוך שעה מרגע ההזמנה.

     

    • לבחירת סוג הפיתה לחץ כאן
    • להוספת שתייה, לחץ כאן
    • לצפייה בסרטון הפלאש לחץ כאן מלך הפלאפל – אתר עם חומוס, צ'יפס, סלט…

     

    • נכון

     

    מבצע צהרים במלך הפלאפל: על הזמנה של מנת פלאפל, תינתן פחית קולה חינם.

     

    לצד כל מנה פלאפל, בר חופשי: טחינה, צ'יפס, סלט טורקי, עמבה, חמוצים וסלט חצילים.

     

    בחר את סוג הפיתה ותוך שעה הפלאפל אצלך:
    • פלאפל בפיתה רגילה
    • פלאפל בלאפה (אשתנור)

     

    שימו לב, בדף השמאלי סימנו מילים רבות, שסביר שאדם שמבקש לחפש אתר בנושא פלאפל, יקליד למנוע החיפוש. הדף מכיל מספר ביטויים, שיכולים להיות מוקלדים באופן שונה על ידי הגולשים: "מנת פלאפל" לצד "מנה פלאפל", "לאפה" לצד "אשתנור" (לאפה ב"ירושלמית"). למרות השימוש בביטויים שונים, רצף הקריאה לא נפגע, והגולש האנושי לא שם לב שכתבנו טקסט מונחה מנוע חיפוש.

     

    עוד כמה נקודות

     

    • השימוש במילה פלאפל בכותרת הוא קריטי לאתר בנושא פלאפל (כותרת מבחינת מנועי החיפוש, היא זו שמופיעה בים תגי h1 בתחילת הדף).
    • כל קישור מכיל בתוכו מילות מפתח, נושא שחשיבותו תוסבר מייד.
    • הדף מכיל גם מילות כח כמו "מבצע", "חינם" ו-"תוך שעה".

      

    כיצד להגדיל את פופולריות הקישורים ולזכות באהדתם של מנועי החיפוש

     

    כאמור, מרכיב חשוב מאוד בדירוג האתר שלכם במנועי החיפוש, הוא הכמות והאיכות של הקישורים מאתרים אחרים לאתר שלכם בכלל, ולדף הספציפי בפרט.

     

    באמצעות צירוף כמות ואיכות הקישורים, קובעים מנועי החיפוש מדד שנקרא "פופולריות קישורים". ככל שהדף שלכם הוא בעל פופולריות קישורים גבוהה יותר, כך הוא עשוי להיות מדורג גבוה יותר בדף התוצאות, עבור מילות החיפוש שקבעתם לדף.

     

    איכות הקישור נקבעת לפי שני פרמטרים:

     

    1. פופולריות הקישורים של הדף שבו נמצא הקישור אליכם.

    2. הופעת מילות החיפוש בקישור עצמו.

     

    קישור אל הדף שלכם שמופיע בדף בעל מדד פופולריות קישורים גבוה בעצמו ואשר הקישור עצמו מכיל את מילת החיפוש, יחשב הרבה יותר מקישור המופיע בדף שאינו בעל פופולאריות קישורים רבה ואשר לא מכיל את מילת החיפוש כחלק מהקישור.

     

    האתר שלי עוסק בנושא יצירתיות ולכן חשוב לי לדאוג שהמילה creativity תופיע בקישור, כמו למשל כך:

     

    Learn a new method for creativity here

     

    ולא כך:

     

    Click here for more information

     

    תחזוקה שוטפת

     

    בחירת המילים הנכונות איננה מלאכה חד-פעמית. עליכם לעדכן את המילים באתר לפי חידושי הטכנולוגיה, האופנה והנסיון האישי שלכם עימן. כמו כן, יש להמשיך ולהוסיף קישורים אליכם באתרים חדשים לכם וחדשים בכלל.

     

    לאתר אינטרנט אין אמנם חשבון חשמל ואין צורך לשלם עבור ניקיון או ארנונה, אך תחזוקה שוטפת (מבחינה שיווקית), תגרום לו להמשיך ולהתפתח ולא לגווע בעוד המתחרים מתחזקים.

     

    מתוך "שיווק באינטרנט", ספרם החדש של ד"ר רוני הורוביץ ואריאל הוכשטדט. ד"ר הורוביץ הוא ראש החוד להנדסת תעשיה וניהול במכללה האקדמית להנדסה בירושלים, אריאל הוכשטדט הוא בוגר החוג לכלכלה וביה"ס למנהל עסקים באוניברסיטה העברית ושימש כמנהל השיווק במרכז ההדרכה "מנטור", שהוציאה לאור את הספר.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים