שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    פיאט גרנדה פונטו - רגע האמת
    החברה האיטלקית מציגה את הפונטו החדשה, שעשויה לסמן את תחייתה או נפילתה הסופית. לכן הושקע בה סכום כסף דמיוני, ולאירוע ההשקה גויסו התותחים הכבדים ביותר. מי אמר שומאכר?

    כאשר שמתי לב שנשיא פיאט ויו"ר פרארי, לוקה די מונטזמלו האגדי, הוא האיש שלוחץ את ידי בכניסה לאירוע, הבנתי שלא מדובר בהשקה רגילה. אחרי שנכנסתי למבנה הגדול, יחד עם עוד 800 עיתונאים מכל רחבי העולם, הבנתי שזה לא היה מקרי. הנה סרג'יו מרקיונה, הבוס הכל-יכול של פיאט. הנה מעצב העל ג'וג'ארו.


     

    הנה הנכד הצבעוני של ג'ובאני אניילי, והופה, הנה הטוב בעולם, מיכאל שומאכר, מחייך לכל עבר כשלצדו ז'אן טוד, מנהל קבוצת המירוצים של פרארי. פה יושב ראש עיריית טורינו, שם נינוחים אנשי ציבור שונים, בכירי צבא וכנסיה. אין ספק. פיאט לא לקחה שום צ'אנס, וגייסה את כוחות המשק, הפוליטיקה והספורט הבכירים בעולם לצורך דחיפת הפונטו החדשה. 

     

    וכדי שיעלם כל בדל ספק באשר לחשיבות האירוע הזה, עלה על הבמה מר מונטזמולו, הבטיח שפיאט על דרך המלך, קשר באופן אלגנטי את עתיד פיאט לזה של טורינו ואיטליה כולה, נשבע שפרארי עזרה בפיתוח מכונית הסופר-מיני החדשה, העלה את שומאכר לצדו והפך לרגשני, גייס את האלים, מה לא.

     

    המאבק לחיים יוצא לדרך

     

    ובכן, הצגת הפונטו החדשה בפני העיתונאים אכן לא הייתה השקה במובן המקובל של המילה, ועוד נגיע לכך גם בהמשך. מדובר היה למעשה במייצג ייחודי של יצרן ענק, המנסה להישאר בחיים למרות הכל. מאבק ללא פשרות שאם ייכשל, עשוי לפגוע בחלק עצום של כלכלת איטליה, שלא להזכיר את עובדי תעשיית הרכב שלה. מבחינת פיאט, כל שחשוב היה הוא להציג פנים מחייכות. כאלה של מסיבת סיום-משבר.


     

    אחרת, קשה להבין את העובדה שכולם, ללא יוצא מהכלל, כולל העסוקים והנסיכים, נשארו עם להקת העיתונאים הרעבים לכל פירור מידע עד השעות המאוחרות של הלילה. "אז מר מונטזמולו, פרארי הרי לא באמת עזרה לפיאט, נכון?". "לא נכון" עונה האיש, בקול חד וברור. "פרארי סייעה בשלושה מישורים. מנהלי הפרויקט ומעצב הפנים גויסו לעבודה על הפונטו, התכנון האווירודינמי - במיוחד תחתית המרכב - נעשה בעזרתה וספקי המשנה שלה עבדו אתנו".

     

    בינתיים מגיע מרקיונה, שנראה בחיים האמיתיים פחות מפחיד ממה שמספרת התקשורת. הוא מבטיח לי שהפונטו שונה מאוד מהאופל קורסה, שאמורה לחלוק עמה פרטים רבים. "אנחנו הובלנו את הפרויקט, ושני שליש ממנו ייחודיים לנו. חוץ מזה, כל החלקים שאתה תוכל לראות מבחוץ, שונים לגמרי" הוא מבטיח. לוקה דה מיאו, מספר שניים בפיאט, מספר לי על צפי מכירות של 360,000 מכוניות בשנה, מחציתן לאיטליה. האם זו לא הערכה שמרנית? "ירצו יותר, יקבלו יותר".

     

    אה, וכמעט שכחתי. הייתה גם מכונית חדשה. חבל רק שההתרשמות שלנו נותרה מצומצמת למסלול הומה וקצר מאד שנע בפרברי טורינו, למטרת התרשמות ראשונית בלבד. כוחות משטרה עצרו את התנועה בכל צומת, עוברים ושבים עמדו והביטו, וכל שחסר היה הוא מטחי אורז צבעוני. ולא, נהיגה של ממש לא הייתה שם, אבל בכל זאת, על קצה המזלג.

     

    נראית טוב, ובעיקר גדולה

     

    כאשר פיאט מרגישה שהקרקע בוערת, היא קוראת לג'וגארו, המעצב שמעולם לא אכזב אותה. כך עם האונו בשנות ה-80, כך כעת עם הפונטו. מיותר כמעט לציין - המאסטרו עשה זאת שוב. היא נראית אלגנטית-ספורטיבית מבלי לחטוא באגרסיביות יתר. מראה נקי, ברור, קלאסי כמעט. היא נראית גדולה ממידותיה כמעט בסדר גודל של קטגוריית הקומפקטיות. ההבדל בין דגמי שלוש וחמש הדלתות קטן, וכוח המשיכה גדול.

     

     

    תא הנוסעים לעומת זאת מציג הרבה מהמוכר, שלא לומר מיושן. במשחק "מצא את החלק" ניתן לאתר פרטים מפונטו יוצאת, סטילו, אידאה ואפילו אלפא 147. עיצוב הפנים אינו פורץ דרך, אך נעים לעין והופך צבעוני-פאנקי של ממש עם שפע התאמות וגוונים ססגוניים כחלק מהאפשריות לריפוד ודיפון. אלא שבסך הכל נראה כי פיאט לא בצעה את קפיצת האיכות הנדרשת לה קיווינו, ומזכירה במספר אזורים את הפונטו היוצאת – כלומר, נותרה ממוצעת מבחינה זו, למרות אבזור עשיר ואפילו בקרת אקלים מפוצלת לעיתים.

     

    ומה על הנדסת אנוש, נקודה לא תמיד ברורה אצל האיטלקים? ובכן, סבירה, לא יותר ולא פחות. תפעול המגבים מבלבל, הקשחת מושב חשמלית בגרסאות יקרות ממוקמת גרוע, ואין לי מושג מדוע הם מתעקשים על צג מידע עמוס מדי במחוונים. מאידך, מבחינת מרחב מחייה היא מרשימה כצפוי.

     

    ובאמת נוע תנוע?

     

    הפונטו התייצבה להשקה עם שלושה מנועים, וראשון במחיצתי היה ה-1.4 ליטר, עם 77 כ"ס. כיום זה לא נשמע הרבה, ותתפלאו, גם לא מרגיש כך. המנוע המודרני מציע אמנם "זרימת כוח" וגמישות נאותות, אלא שאין מה לעשות. עם יותר משני נוסעים הוא יפגין חולשה, ובוודאי ישמיע רעשי מאמץ.

     

    אז עברנו לדיזל, עליו גאים פיאט במיוחד. האיטלקים שמו דגש על יחידות המולטי-ג'ט (דיזל מסילה-משותפת) המרשימות יותר, שגם משודכות לתיבה מאד-נעימה עם שישה הילוכים. ההתרשמות? ה-1.25 הקטן מסתדר מצוין עם 90 כ"ס, ומציע ביצועים מרשימים למדי. זאת, בתנאי שנמנעים מצניחה אל "התחום המת" מתחת ל-2,000 סל"ד. גרסת הספורט, עם הדיזל 1.9 ליטר ו-130 כ"ס, היא כבר סיפור אחר לגמרי. המנוע הזה אינו שקט במיוחד, אבל חושף שרירים ומזניק את הקטנה במהירות סופר-מפתיעה לפנים.

     

    מעניין אתכם איזו מטמורפוזה עבר ההגה החשמלי הלא-מבריק של הפונטו הקודמת – חלוצת ההגאים החשמליים? תחושה מאד ראשונית אומרת "טוב יותר", "לא טוב מספיק". עם מנועי הבנזין על צמיגים צרים יחסית (185-65-15) הוא הרגיש קל ומנותק מדי. ב-90 כ"ס עם 195-55-16 הוא היה טוב יותר, ועם 205-45-17 גדולים למדי ב-130 כ"ס, הפך אפילו למדויק יחסית. בקרת היציבות, שאינה ניתנת לניתוק מוחלט, כוללת מצב "מניעת גלישה לאחור" שפועל במהלך שנייה וחצי, לטובת זינוק בעלייה. נהגים חדשים, היכונו.

     

    מה עוד? מוזר היה לגלות כי תחת עומסי פניה גבוהים יחסית ושיבושי כביש פה ושם, השמיעו המתלים רעשים לבטח-לא-מתוכננים, כולל רעידות מזדמנות בהגה. וכן, אנחנו יודעים שמדובר בגרסת טרום-ייצור, כולם אומרים כך.

     

    במהרה אצלנו

     

    אז מה היה לנו שם? מסיבת "הלוואי שנחזור לחיים" של פיאט, כשהפונטו מתקשה להחליט אם היא הסיבה, או הקינוח. בכל מקרה, לפיאט יש כנראה קלף לא רע בכלל. גבולות טכנולוגיים לא נפרצו, פערי איכות לא לחלוטין נסגרו, אבל המון הושקע בעיצוב ורושם סביבתי. ואלה עובדים, מצוין אפילו.


     

    אצלנו זה יעבוד? מוקדם לקבוע. ראשית, ההתרשמות הייתה קצרה מדי. שנית, וחשוב הרבה יותר, גרסאות אוטומטיות טרם הוצגו, וגם כאשר יגיעו, יהיו אלה החצי-אוטומטיות-רובוטיות שלא התחבבו במיוחד על הישראלים.

     

    ובעיה אחרונה נוגעת למחיר. היבואן מדבר על תג-מחיר תחרותי עבור ה-1.4 בנזין העתידי שיהווה את גרסת הכניסה אצלנו. זה אומר מחיר קרוב לקוריאניות מצליחות (ומי אמר יונדאי גטס), כ-95 אלף שקלים. ההצלחה אמנם אינה מובטחת, אבל התנאים לה קיימים.


    פיאט גרנדה פונטו

    פיאט גרנדה פונטו
    שם יצרן ודגם פיאט גרנדה פונטו
    מנוע 4 צילינדרים, 8 שסתומים
    נפח 1,368 סמ"ק
    הספק מרבי 77 כ"ס ב-6,000 סל"ד
    מומנט מרבי 11.7 קג"מ ב-3,000 סל"ד
    תיבת הילוכים ידנית, חמישה הילוכים
    אורך 403 ס"מ
    רוחב 168 ס"מ
    גובה 149 ס"מ
    בסיס גלגלים 251 ס"מ
    משקל 1,025 ק"ג
    100-0 קמ"ש 13.2 שניות
    מהירות מרבית 165 קמ"ש
    מחיר 95,000 שקל (משוער)
    כוכבי בטיחות: נוסע/ילד/הולך רגל 3/3/5 לפי EuroNCAP

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    נראית טוב מבחוץ
    נראית בכלל לא רע בפנים
    עשה עבודה טובה, ג'וג'ארו
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים