שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    הושק "דקס", אתר קהילות ישראלי מתקדם

    "דקס" הוא מעין שילוב בין אתר היכרויות, פורום ואלבום תמונות. כל גולש באתר יכול לפתוח דף אישי, המרכז את התכנים שהוא יוצר: פרופיל אישי, אלבום תמונות, קטעי וידאו, בלוג, תיבת הודעות אישית, דיונים אחרונים בפורומים ועוד. העקרון המנחה: אפשר לדרג כל דבר ולהדביק תווית

    אמש (ג') עלה לרשת "דקס" (Dex.co.il), אתר קהילות ישראלי שהושק בתום שנתיים של פיתוח, במטרה מוצהרת לקבוע סטנדרטים חדשים בתחום בקנה מידה ישראלי ועולמי. מייסדי האתר הם אסף גנדלר (27) ויונתן דורטהיימר (28), אשר הקימו בעבר את אתר המשחקים הישראלי 'גיימר'. בקרוב גם תושק גירסה אנגלית ל"דקס", שצפויה להתחרות בתחום התחרותי של אתרי הקהילות המתקדמים באנגלית, כמו MySpace ו-Friendster.

     

    במה מדובר?

     

    "דקס" הוא מעין שילוב בין אתר היכרויות, פורום ואלבום תמונות, חלק ממגמה נרחבת ברשת, לאחד את כל המרכיבים הקהילתיים ברשת בממשק אחד. כל גולש באתר יכול לפתוח דף אישי, המרכז את התכנים שהוא יוצר: פרופיל אישי, אלבום תמונות, קטעי וידאו, בלוג, תיבת הודעות אישית, דיונים אחרונים בפורומים ועוד.

     

    ניתן לפתוח דף בית באתר ולעצב אותו באופן חופשי (תחת מספר מגבלות עיצוביות המונעות קטסטרופה עיצובית). הגולשים

     המעוניינים בכך יוכלו לסגור את האתר שלהם בפני הקהל הרחב ולאפשר כניסה רק למקורבים בעלי סיסמה, ומי שמעוניין בכך יוכל גם לגבות מהגולשים תשלום עבור צפייה באתרו, באמצעות מערכת סליקה המשולבת באתר.

     

    הממשק של האתר נוח, ומאפשר למשתמש להוסיף תכנים חדשים בקלות (חסרון בסיסי טמון בחוסר היכולת להוסיף עדכוני תכנים ב-RSS). על פי היזמים, מלבד כלי ליצירת תכנים, דקס משמש כאמצעי מצוין להכיר אנשים לכל מטרה: סתם לשיחה, להתעניינות בנושאים משותפים או אפילו להיכרויות רומנטיות. ניתן לחפש אנשים באתר ולמיין אותם לפי תחומי עניין, גיל, מין, מקום מגורים ועוד, ואף להוסיף אותם לרשימת החברים בעמוד הבית האישי.

     

    כמו רשתות חברתיות אחרות, "דקס" מבוססת על שיטת "חבר מכיר חבר", על פי תיאוריית שש דרגות קרבה של הסוציולוג סטנלי מילגרם. הרעיון: כשאני גולש לאתר אישי של חבר ברשת חברתית מסוימת, אוכל לדעת גם מי הם חבריו ומי הם חבריהם. למשל, בכל פעם שתיכנסו לדף בית של אדם מסוים באתר, תראו מה הקשר החברתי שלכם אליו ומי הם החברים המשותפים המחברים ביניכם.

     

    הרעיון: ניתן לדרג כל דבר

      

    עד כאן "דקס" אינו שונה בהרבה מרשתות חברתיות אחרות. הייחוד של האתר עשוי לבוא לידי ביטוי בחשיפה של התכנים האיכותיים לעיני הגולש. הפתרון שנמצא לבעיה זו הוא באמצעות שיטת דירוג הקרויה "קארמה", החלה על כל התכנים שמתפרסמים באתר, ומאפשרת "להציף" לדף הראשי תכנים איכותיים.

     

    גנדלר אומר, כי הרעיון הבסיסי הוא שגולשים באתר יכולים לדרג כל דבר, לטובה או לרעה - בין אם מדובר בהודעה בפורום או בבלוג, תמונות באלבום האישי ועוד. לכל גולש מתחיל באתר ניתנות שתי נקודות ליום, והוא יכול לדרג באמצעותן - לחיוב או לשלילה - תכנים של גולשים אחרים.

     

    גולש שמפרסם תכנים איכותיים יקבל דירוג גבוה מהגולשים האחרים, וגולש שמפרסם תכנים גרועים, יקבל דרגה נמוכה. גולשים עם דרגות גבוהות מקבלים הטבות ממערכת האתר, כמו אפשרויות ניהול נרחבות בקהילות האתר, אפשרות למחוק הודעות של אחרים והרבה כבוד בקהילה. הגולשים באתר יכולים לאתר חברים גם על פי נקודות קארמה (מניקוד גבוה עד נמוך).

     

    עקרון הקארמה כבר יושם באתרי קהילות מתקדמים ובראשם קהילת חדשות הטכנולוגיה "סלאשדוט" וכמו כל מערכת טכנולוגית, הוא ניתן

    לתמרון, אם כי המייסדים מציינים כי שילבו מנגנונים המונעים את העניין.

     

    מדביקים תווית לכל דבר

     

    תכונה נוספת שמקלה מאוד לאתר גולשים על פי תחומי עניין היא התוויות. למשל, גולש חובב אנימה שמעריץ את סרטיו של מייקל לי ואוהב לאכול אוכל מקסיקני, יכול לצרף לפרופיל שלו את התוויות: "קולנוע", "מייק לי", "אנימה", "אוכל מקסיקני". גולשים אחרים שמרגישים קרובים לתחומים האלה יכולים לצרף תוויות דומות לפרופיל שלהם, כאשר בחירה בתווית "אוכל מקסיקני", למשל, תציג את כל הגולשים החולקים אהבה למזון זה.

     

    המתחרים

     

    על אף ש"דקס" חף מכמה כשלים בסיסיים שמאפיינים את מתחריו, הוא אינו היחיד שפועל בתחום הדור הבא של אתרי הקהילות. אות הפתיחה למעבר לדור הבא של הקהילות המקוונות גם בישראל ניתן בחודש יולי, 2005, עם השקת גירסת הבטא של "עולמות" של אתר תפוז, מעין איזור אישי המותאם לכל גולש, ומשלב בין פרופיל אישי, אלבום תמונות, בלוג, פורום ורשת חברתית.

     

    כל עולם כזה מציג את תמונת המשתמש, את פרטיו האישיים, רשימה של חבריו, עם קישור לעולם שלהם, ציטוטים נבחרים, תחומי עניין, קהילות או קומונות בהן משתתף הגולש, תגובות אחרונות שפירסם, תמונות, עליהן ניתן להגיב או לשלוח ב-MMS (בטלפון הסלולרי).

     

    כל גולש יכול לקבוע איזה תוכן יוצג לכלל הגולשים באתרו, איזה יוצג רק בפני חברים ואיזה יהיה נסתר לגמרי. ניתן לפתוח פורום אישי, פרטי או ציבורי, לפרסם סקרים, להציג רשומות אחרונות מהבלוג, הפניות לבלוגים או אתרים מועדפים ועוד. הגולשים בעולמות יכולים לאתר חברים על פי גיל, מין ואיזורים מגורים, וליצור איתם קשר באמצעות תוכנות מסרים מידיים כמו ICQ או תוכנת הטלפוניה Skype.

     

    שחקן נוסף בתחום הקהילות המתקדמות, שעדיין לא הושק רשמית, הוא אתר Shox של מעריב, מעין חיקוי של Myspace, אתר הקהילות המצליח מאוד שנרכש לאחרונה על ידי איל התקשורת רופרט מרדוך. אתרי קהילות מתקדמים נוספים, הפועלים בעולם במתכונת ניסיונית הם Yahoo! 360 של יאהו!, המשלב בלוג, אלבום תמונות, המלצות אישיות (ספרים, סרטים, מוזיקה, סדרות טלוויזיה ועוד), מסרים מידיים ותחנת רדיו שניתן להתאים אישית ולשתף בין גולשים.

     

    My Wallop של מיקרוסופט הוא שירות נוסף של רשת חברתית מתקדמת, המציע אפשרות לשתף שירים, תמונות ואתרים מועדפים בין החברים ברשת. גם שירות זה עדיין נמצא בניסוי סגור ואינו זמין לקהל הרחב.

     

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים