שתף קטע נבחר

כרטיס חכם חדש בתחבורה הציבורית

קבוצת מלם השיקה את מערכת "אופק", המאפשרת תשלום דמי נסיעה בתחבורה הציבורית באמצעות כרטיס חכם. המערכת כבר פעילה באוטובוסים של חברת קווים, אך קדמה לה זו המשמשת את חברת מטרופולין

קבוצת מלם השיקה אתמול (ב') את מערכת "אופק", המאפשרת תשלום דמי נסיעה באוטובוסים ובתחבורה הציבורית בכלל, באמצעות כרטיס חכם. המערכת כבר פועלת בקווים מסוימים של חברת ההסעות "קווים", המספקת שירותי תחבורה ציבורית סדירים בעפולה, בקרית אונו ובקרוב גם בפתח תקווה.

 

כיום יכול כל נוסע של חברת קווים להשתמש בשירותי האוטובוסים של החברה באמצעות כרטיס חיוב אלקטרוני חכם, המאפשר תשלום בעד הנסיעות על פי חבילות נסיעה שונות, בהן חבילות נסיעה על בסיס יומי, שבועי, חודשי, או על בסיס מרחקי נסיעה.

 

בנוסף לכרטיסים החכמים, המערכת תזהה בעתיד גם כרטיסים נייר, שיימכרו על ידי הנהגים באוטובוסים, זאת, בעזרת מערכת הצפנת מידע המופיעה על הכרטיסים ומערכת זיהוי מיוחדת המותקנת בכלי התחבורה.

 

על הכרטיסים החכמים ניתן להטביע תמונה של בעל הכרטיס, לאגור מידע אישי ואף לסווג את הכרטיס על פי הסכם השימוש שנחתם בין החברה המפעילה את התחבורה הציבורית לנוסע. אפשרות נוספת היא צירוף הנוסע למועדון לקוחות באמצעות קידוד פרטים על הכרטיס החכם.

 

את הכרטיס ניתן ללא תשלום בקופות של חברות האוטובוסים, המוניות או הרכבת בעת רכישת נסיעות. באותן הקופות ניתן גם להטעין את הכרטיס בכסף ובעצם למלא אותו מחדש עבור נסיעות עתידיות.

 

כיצד זה פועל?

 

על הכרטיס, שמגיע בגודל של כרטיס אשראי, מוטבע כרטיס SIM (בדומה לזה המצוי בתוך הטלפון הסלולרי) ועליו ניתן לשמור טכנולוגיית קידוד פרי פיתוחה של מלם. בכל פעם שעולים לאוטובוס, מכניסים את הכרטיס המקודד אל תוך קורא כרטיסים מיוחד, שמסוגל לפענח את הקידוד, לזהות את הכרטיס ולגבות את המחיר המדויק.

 

במהלך השימוש בכרטיס החכם, מקרינים שני מסכים המותקנים בכלי התחבורה בפני הנהג ובפני הנוסע, את נתוני הכרטיס, יעד הנסיעה, עלותה וכן פרטים נוספים כמו מספר האוטובוס, מספר הנסיעה, מספרי מושבים ועוד.

 

המידע הנאסף בכל כלי תחבורה מועבר בזמן אמת על ידי מודם לבסיסי נתונים ולמערכות מידע המאפשרות בקרה על כל תהליכי הנסיעה, ביקורת כרטיסים במהלך הנסיעה, והפקת דוחו"ת ואומדנים כספיים על לרמת נוסע או נסיעה בודדת.

 

בימים אלו מנהלת קבוצת מלם משא ומתן עם כל חברות המוניות והאוטובוסים, כמו גם עם רכבת ישראל, ואנשיה צופים כי עד סוף שנת 2006 הכרטיס ישולב בכל כלי התחבורה הציבוריים בארץ.

 

לא הראשונה

 

אופק אינה המערכת הראשונה מסוגה בארץ. בדצמבר 2002 הודיעה חברת "מטרופולין", המפעילה קווי אוטובוס בין תל אביב לבאר שבע, על שימוש בכרטיסים חכמים, שיחליפו את כרטיסי האוטובוס והכרטיסיות המוכרות. אז מדובר היה בהתקן בגודל של כרטיס אשראי, שעלותו הראשונית עמדה על 10 שקלים (כפקדון), וניתן היה להטעינו ולקבלו גם באוטובוסים עצמם.

 

כרטיסי המטרופס של החברה זמינים גם כיום, כשלדברי החברה משך חייהם עומד על מספר שנים או מאות אלפי שימושים. גם כאן מדובר בכרטיס שהתשלום באמצעותו מתבצע ללא מגע יד אדם, וכל הנדרש הוא להעבירו מעל מכונת הכירטוס שבאוטובוס.

 

לאחר העברת הכרטיס מונפק לנוסע שובר, המאשר את ביצוע התשלום ומציין את מספר הנסיעות שנותרו בכרטיס. בסיום השימוש ניתן להחזיר את הכרטיס ולקבל את הפיקדון בחזרה או לטעון אותו לשימוש חוזר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הסוף לכרטיסי הנייר?
מיניבוס של קווים. המערכת כבר זמינה
מטרופס. מאז 2002
מומלצים