שתף קטע נבחר

מה אתם יודעים על לחץ אוויר?

כדי לבדוק זאת, יצאנו לשטח ושאלנו מתי לאחרונה בדקתם את האוויר בצמיגי המכונית. שלא במפתיע, התמונה מדאיגה - מרבית הישראלים פשוט מתעלמים מהחשיבות הבטיחותית העצומה של הקפדה על לחץ אוויר מתאים בצמיגים. אתם חייבים לצפות בזה...

קבלו את הנהג הישראלי. עד היום ידעתם שהוא לא-ממש מנומס. ידעתם גם שלעיתים קרובות, הוא מצפצף על החוק. כנראה שלא נעלמה מכם גם הבעיה הגדולה שלו - פרגון לעמית על הכביש. אבל האם ידעתם עד כמה הוא אינו מתייחס לבטיחות המכונית בה הוא נוהג? האם נחשפתם למידת חוסר הידע והאכפתיות שהוא מפגין בכל הנוגע ללחץ אוויר הולם בצמיגי המכונית שלו. המכונית המסיעה גם את בני משפחתו וחבריו, ועשויה להיקלע למצב מסוכן רק בגלל לחץ אוויר נמוך מדי? קבלו את הסרט המרשיע...

 

בווידאו: מישל דורושינסקי מתקיל את הנהג הישראלי (צילום: שי רוזנצוויג)

 

רוצים קצת עובדות? למשל, רק רבע מהישראלים בודקים באופן קבוע וכנדרש את לחץ האוויר בצמיגי המכונית. למשל, מחקרים הראו כי לפחות מחצית מכלי הרכב הנעים על כבישי ישראל עושים זאת עם לחץ אוויר נמוך מדי בצמיגים. למשל, בבדיקה אקראית שנערכה בעבר עבור "ידיעות אחרונות", התגלה כי בכ-70% מכלל כלי הרכב שנבדקו, נמצאו ליקויי צמיגים, חלקם במידה שעלולה לסכן את חיי הנוסעים ברכב.

 

אפשר להמשיך. עם מחקרים שערכה משטרת ישראל והוכיחו כי תאונות דרכים רבות נגרמות עקב צמיגים עם לחץ אוויר נמוך מדי. עם מחקרים שנערכו בחו"ל והראו כי גם שם, נהגים מזלזלים לעיתים קרובות מדי בלחץ האוויר המומלץ על-ידי יצרן הרכב, לעיתים קרובות עם תוצאות טרגיות - כמו במקרה של צמיגי ברידג'סטון ופורד אקספלורר למשל. עם השערה די מבוססת כי תאונות דרכים לא מעטות על כביש 6 המהיר, אירעו כתוצאה ישירה של צמיגים לא מנופחים כהלכה.

 

מה לעשות?

 

בואו ונעשה את זה קצר. חובה, פשוט מאד, חובה לדאוג ללחץ אוויר שהולם את המלצות היצרן. רוצים לדעת היכן מצוין לחץ האוויר המתאים למכונית ולצמיגים שלכם? בספר הרכב למשל, או על-גבי מדבקה שניתן למצוא בחלקה הפנימי של קורת הרכב, על חלקה הפנימי של דלת הנהג, על צדו הפנימי של מכסה פתח מילוי הדלק. ואם לא, אז אצל צמיגאי (פנצ'רמאכר) מומחה, אצל יבואן המכונית, באתרי האינטרנט של יצרני הצמיגים ו-או המכונית. בקיצור, ממש לא חסרים מקורות מידע. כל מה שצריך זה לחפש מעט, למצוא פעם אחת וזהו.

 

למה כדאי לכם לעשות זאת, למה זה באמת כל-כך חשוב? בעיקר מחמש הסיבות הבאות:

 

  1. היינו יכולים להתחיל בבטיחות, אבל לשם שינוי, בואו ונדבר על כסף. צריכת דלק של מכונית גדלה באופן ברור ככל שלחץ האוויר במכונית נמוך יותר. נקודה. רוצים לחסוך כסף יקר בתחנת הדלק - שמרו על לחץ אוויר הולם. ולא, אל תנפחו מעבר למומלץ במחשבה שכך תחסכו יותר. תצרכו אמנם מעט פחות דלק, אבל רמת האחיזה של הצמיג בכביש ורמת הנוחות ירדו פלאים.
  2. רוצים לחסוך עוד כסף? שמרו על חייו של הצמיג ומנעו ממנו בלאי מהיר מדי. לחץ אוויר נמוך מהמומלץ משפיע ישירות ובאופן קיצוני על אורך חיי הצמיג. ככלל אצבע, לחץ אוויר נמוך ב-30% מזה המומלץ על-ידי היצרן, יקצר את חיי הצמיג בערך זהה - כלומר, חיי-צמיג קצרים ב-30% לעומת הקפדה על לחץ אוויר מתאים. 
  3. ואפרופו. מד לחץ אוויר פשוט עולה כמה עשרות שקלים ויעשה עבודה סבירה. מד לחץ טוב הרבה יותר יעלה מעל 100 שקלים, אך יחזיר את ההשקעה במהירות. אל תקמצו באביזר חיוני זה, בעיקר מכיוון שמשאבות המילוי בתחנות הדלק אינן מדויקות בדרך כלל. לפני כל נסיעה ארוכה, פעם בשבוע-שבועיים, השקיעו בדיוק דקה-שתיים בבדיקת לחץ האוויר. זה משתלם, כפי שנסביר בהמשך. שימו לב: בדיקת לחץ אוויר יש לבצע כשהצמיג קר, כך שאם תחנת מילוי האוויר רחוקה, בדקו לחץ אוויר לפני הנסיעה, בידקו שוב בתחנה ומלאו בהתאם לעליה בלחץ האוויר מהתחממות הצמיג. 
  4. למה? כי לחץ האוויר משפיע ישירות, ובאופן חד-משמעי, על נוחות הנסיעה. גם אם השינוי יהיה קטן, תרגישו זאת מייד בנסיעה נוקשה וקופצנית. הצמיג הוא אחד מחלקי המכונית הנושאים בעול שיכוך הזעזועים, גם אם היינו מעדיפים שמטלה זו תהיה רק של המתלים. צמיג הוא חלק גמיש במערך הכוחות המועברים מהאספלט אל חוליות הגב שלנו, וככל שננפח אותו יותר, הוא יהפוך נוקשה בהרבה. אז רוצים נסיעה נוחה ובטוחה - נפחו כהלכה.
  5. נסיעה בטוחה? בפירוש. נקודה אחרונה, אבל בפירוש הכי חשובה. צמיגים עם לחץ אוויר נמוך מהמומלץ אינם מספקים את רמת האחיזה הנדרשת. כך אגב גם צמיגים עם לחץ אוויר גבוה מדי. וכתוצאה משטח מגע לא אופטימלי בין הכביש לגומי, נפגמת באופן ישיר היכולת הדינמית של הרכב. שימו לב: מרחקי בלימה גדולים משמעותית, יכולת היגוי נמוכה יותר, בלימת זעזועים פחות איכותית מהנדרש וזו רק ההתחלה.

 

אז עשו לעצמכם טובה. שמרו על לחץ אוויר מתאים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שאול גולן
שימרו על לחץ אוויר תקין!
צילום: שאול גולן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים