אושר לקריאה שניה ושלישית: חוק נתיב אגרה
הצעת החוק שתאפשר לשר התחבורה להחליט על הקמת נתיב אגרה חדש בכביש - ובאישור מיוחד אף להפקיע נתיב קיים - אושרה לקריאה שניה ושלישית
ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה אתמול (ב') לקריאה שניה ושלישית את הצעת החוק לנתיבים מהירים ולרכב ציבורי. הצעת החוק מעניקה לשר התחבורה סמכות להחליט על הקמת נתיב חדש בכביש קיים, אשר ישמש לתחבורה ציבורית או למכוניות פרטיות המשלמות אגרת עומס. בנוסף, באישור מיוחד מוועדת הכלכלה, יוכל שר התחבורה אף להפקיע אחד מהנתיבים הקיימים בכביש ולהופכו לנתיב אגרה. נתיב אגרה ראשון צפוי להתחיל לפעול בינואר 2007, בכביש 20 בקטע שבין מחלף שפירים לכניסה לתל-אביב.
במסגרת ההצעה, נתיב תחבורה ציבורית יתווסף לכבישים קיימים, במתכונת שמזכירה את הנהוג בכביש 6 (חוצה ישראל). הבדל עיקרי הוא שנוסעים ברכב פרטי שיהיו מעוניינים להשתמש בנתיב, יידרשו לשלם אגרת גודש שתשתנה בהתאם לעומס התנועה בנתיב באותה עת. בכביש 6 קיים תעריף קבוע ללא קשר לעומס השורר בו.
החוק קובע גם כי זכיין המפעיל נתיב ציבורי באישור משרד התחבורה, יידרש להפעיל חניון "חנה וסע" ללא תשלום בכניסה לנתיב, ממנו יפעלו קווי אוטובוס למרכז העיר אליה מוביל הכביש. הנסיעה באוטובוס תהיה אף היא ללא תשלום.
תמיכת ועדת הכלכלה באישור החוק לקריאה שניה ושלישית, התקבלה לאחר שבוצעו בו שינויים קלים. הבולט שבהם הוא שינוי שיטת הענישה: נהג שייסע בנתיב חמש פעמים או יותר רשיונו לא ייחודש, וזאת לעומת ההצעה המקורית שדיברה על שלוש פעמים ומעלה בלבד.
סעיף נוסף שבוטל, הותיר לזכיין המפעיל את הכביש לגבות דמי רישום וטיפול מהנהגים. לדברי ח"כ אמנון כהן, יו"ר ועדת הכלכלה, סכום זה ראוי שיגולם מבעוד מועד במחיר הנסיעה, ולא ייגבה בנפרד מהנהגים.