מיקרוסופט שוקלת להפיץ Windows חינם
במקביל לתפנית שעשתה החברה אל עבר שירותי הרשת, היא בוחנת אפשרות להפיץ תוכנות חינם הנתמכות מפרסום - על מנת להעביר את ההתמודדות עם המתחרות בהן יאהו! וגוגל למגרשה הביתי
בעוד מיקרוסופט נכנסת במלוא התנופה לעידן שירותי הרשת עם ההשקה האחרונה של Windows Live, החברה שוקלת במקביל להציע גירסאות חינם של חלק מהתוכנות השולחניות של החברה, אשר יתבססו על הכנסות מתשלום.
"בעוד תחום הפרסום ברשת צומח וההכנסות ממשתמשי הקצה פוחתות, עלינו לשקול יצירת גירסאות של התוכנה שלנו, שיתבססו על פרסום", נכתב במסמך פנימי שהוכן על ידי שני חוקרי מיקרוסופט ועובד MSN. על פי דיווח של אתר Cnet, המסמך הוכן לאחד ממפגשי החשיבה הדו-שנתיים של מיקרוסופט, המכונים Thinkweek, במהלכם יושב הראש, ביל גייטס ומנהלים אחרים בוחנים מחדש את האסטרטגיה של החברה.
בכירים במיקרוסופט אישרו כי המסמך אותנטי, על אף שהחלטה בעניין עדיין לא התקבלה.
מיקרוסופט הבינה שעליה לפעול
מיקרוסופט ספגה לאחרונה ביקורת רבה בשל המודל העסקי שלה, שעדיין מתבסס ברובו על מכירת תוכנה בקופסאות. הטענה העיקרית היא כי בעידן האינטרנט, מודל עסקי שנבנה על פי ההנחה כי המחשב האישי הוא הפלטפורמה העיקרית - מתיישן במהירות.
כבר היום, לא מעט חברות מציעות שירותים מקוונים עשירים, בהם עיבוד תמלילים, אחסון תמונות, דואר רשת ועוד - רובם חינם. מיקרוסופט הכירה בכך כי אם לא תפעל במהירות, שירותים אלה יאיימו על שתי "הפרות החולבות" שלה, שתורמות לעיקר הכנסותיה - Windows ו-Office. לבחינה מחדש של המודל העסקי תרמה העובדה, כי ההכנסות מהתוכנות פחתו בשנתיים האחרונות והיקף השדרוגים קטן.
בתחילת החודש, מיקרוסופט הכריזה על Windows Live ו-Office Live, שירותים מקוונים חינמיים, המאפשרים לגולשים לבנות לעצמם דף אינטרנט מותאים אישית ולצרף בו שירותים ותכנים שונים. המטרה העיקרית היא לאפשר לחברה להגדיל את הכנסותיה מפרסום מקוון.
"עלינו לפעול במהירות ובנחישות"
בנייר עמדה שכתב בחודש שעבר ריי אוזי, המנהל הטכנולוגי של מיקרוסופט, הוא קבע כי "על החברה לעבור ליישומים המוצעים חינם ברשת ותוכנות מבוססות פרסום, ולפתח שיטות מתוחכמות יותר להעברת תוכנה באמצעות האינטרנט...בגלל המתחרים, בגלל האתגרים ובגלל ההזדמנויות".
"ברור כי אם ניכשל, עסקינו ייפגעו. עלינו לפעול במהירות ובנחישות", הוא ציין.
"גל השירותים המקוונים יחולל שינוי עצום", כתב גייטס לאחרונה לבכירי החברה, "חלק מהמתחרים מבינים זאת ומציבים לנו אתגר. יחד עם זאת, ברור לחלוטין שיש לנו הזדמנות להוביל".
הפצת התוכנות השולחניות שלה חינם תאפשר למיקרוסופט להעביר את ההתמודדות עם מתחרות
כמו יאהו! וגוגל למגרש הביתי שלה - שולחן העבודה, במקום להתחרות באינטרנט, מגרש חדש שיחסי הכוחות בו אינם נוחים בהכרח לחברה.
החברה אינה פוסלת אפשרות להפיץ אפילו גירסה של Windows חינם הנתמכת באמצעות פרסום. על פי נייר העמדה, הכנסות המוצר מכל משתמש הן בממוצע תשעה דולרים בשנה - סכום שניתן לכסותו באמצעות פרסומות. התקווה החדשה של מיקרוסופט בהקשר זה היא תוכנית Adcenter, רשת פרסום המציגה מודעות טקסט ומתחרה ב-Adwords של גוגל.
מיקרוסופט מתכננת להשתמש ברשת לצורך פרסום מודעות, טקסט ווידאו באינטרנט וגם בתוכנות שולחניות על המחשב האישי, כמו גם קונסולת ה-Xbox וטלפונים סלולריים.