שטרית מבטיח: תהיה אגרה
שר התחבורה מאיר שטרית זועם. בראיון מיוחד ל-ynet הוא יורה לכל עבר. על חברי ועדת הכלכלה הוא אומר כי אין להם מושג מה נכתב בדו"ח שיינין. האוצר אשם לטענתו באי נכונות לתרום אפילו שקל לבטיחות. והוא מבטיח: "אם אגרה הבטיחות לא תוטל בכנסת הזו, זה יקרה בכנסת הבאה"
קשה להיות שר התחבורה של מדינת ישראל בימים אלה. לא רק שהכנסת בקושי מתפקדת, לא רק שענייני פריימריס נראים לפתע חשובים מכל, מגיעה לפתע ועדת הכלכלה ושומטת את הקרקע מתחת לתכנית לאומית למלחמה בתאונות דרכים. שומטת בקלות. כל שעשתה היה לסרב לפני מספר ימים לאשר היטל בטיחות חדש, בטענה כי הציבור לא צריך לשלם על מה שהוא זכאי לקבל מהמדינה בחינם. שר התחבורה הודיע מייד כי הוא מסרב להגיש את החוק לאישור הכנסת. ולפתע, במקום לחגוג ולרשום על שמו הצלחה גדולה במאבק נגד התאונות, ספג השר מטחי אש מכל עבר.
סיבה מספיק טובה כדי לערוך ראיון טלפוני מיוחד מניו יורק, שם הוא שוהה כעת.
אז מה יהיה? האם האיום למשוך את הצעת החוק אמיתי, ומדובר בחיסול המלצות ועדת שיינין?
בשום אופן לא. מדובר בעיכוב ולא יותר. הצעת החוק תעבור, התכנית תאושר. אם לא עכשיו, אז בכנסת הבאה. ועדת הכלכלה לא יכולה להחליט בניגוד לדעת הממשלה. החוק יעבור.
ללא ההיטל?
כמובן שעם ההיטל. למרות ועדת הכלכלה, אגרת הבטיחות תעבור בסופו של דבר. אם לא עכשיו, אמשוך את החוק ואדאג לזה בכנסת הבאה. העניין הזה סגור.
למה בעצם כל-כך חשוב לך לקחת כסף נוסף מהציבור? יו"ר ועדת הכלכלה, אמנון כהן, טוען כי בקופת האוצר "שוכבים" מספיק מיליארדים. אבל אתה סרבת לקחת גם את מה שהציעו לך
אם האוצר באמת היה מוכן לתת כסף, לא הייתה שום בעיה. עובדה, הצעתי להם שבמקום אגרת הבטיחות יופרש סכום קבוע, אחוז מסוים, מאגרות הרכב (רישוי שנתי, ה.פ) שהאוצר מקבל, לטובת הרשות. הסכום הזה יועבר ישירות למלחמה בתאונות דרכים. הם סרבו. ישבתי הרי מול הפקידות הבכירה באוצר וניסינו למצוא פתרון. האוצר אומר שהציעו לי כסף וסרבתי לקבל? זה בפירוש לא נכון. חוץ מזה, אמנון כהן הוא פופוליסט. ערב הבחירות הוא רוצה להראות כאחד שמיטיב עם פשוטי העם. אגב, בסקר שערכו באור ירוק גילו ש-71% מהציבור מוכן לשלם את הכסף. תגיד, הממשלה החליטה על כך פה אחד, ואמנון כהן יודע יותר טוב מכולם?
זה לא משכנע. למה שהציבור ישלם על בטיחות בדרכים?
הציבור ישלם עכשיו, אבל יהנה לא רק מהעובדה שיהיו הרבה פחות תאונות, אלא גם מכך שהפרמיות על הביטוח יוזלו אחר כך. הציבור ישלם בסוף הרבה פחות.
ומי ערב שהפרמיות יוזלו אם יהיו פחות תאונות?
המפקח על הביטוח ערב. קודם כל, הפרמיות ירדו כבר ב-10%, כך שהציבור כבר קיבל בחזרה את מה שהוא אמור לתת. שנית, יש סעיף בחוק הקובע שהמפקח על חברות הביטוח יכול וצריך להורות לחברות להקטין את העלות. אני מתחייב שכך יהיה.
בכל זאת, באוצר טוענים כי הציעו לך 200 מיליון כבר עכשיו, ו-550 בשנים שאחר כך. ישירות לרשות או לא, עם הכסף הזה אפשר לעשות הרבה
צריך להבין. גם אם כיום האוצר מבטיח לתת כסף, זה לא יימשך לאורך זמן. ברגע בו ימצא עצמו האוצר במצוקה תקציבית, נניח בעוד שנתיים-שלוש, הוא יקצץ מייד בתקציבי הרשות. אני מעוניין להבטיח ששום דבר לא ימנע מהרשות החדשה לפעול גם אם יהיה צורך בקיצוצי תקציב. האגרה המדוברת הרי אמורה לעבור ישירות לרשות, לא דרך קופת האוצר. רק ככה אפשר להבטיח אותה. חוץ מזה, האוצר הציע לתת 200 מיליון, כשה-160 שהוא מחויב להם נכללים בפנים. אז איזו משמעות יש לכך? לכן התנגדתי, וכך גם ראש הממשלה שחושב בדיוק כמוני. חוץ מזה, החוק המוצע נועד בין היתר לנתק את הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים מהאוצר, להפוך אותה לרשות סטטוטורית עצמאית בנפרד ממשרד התחבורה.
נחזור לוועדת הכלכלה. הועברה עליך שם ביקורת חריפה. גם שאין לך בעיה לקחת עוד כסף מהציבור, גם שאינך "עושה שריר" מול האוצר ובוחר בדרך הקלה של מס נוסף, גם שמינית את אבי נאור ליו"ר מבלי לעשות זאת בדרך המקובלת. סתם התנפלות?
בוודאי שההתנפלות לא רצינית. נתחיל בזה שמרבית חברי ועדת הכלכלה לא קראו כלל את דו"ח ועדת שיינין ואת הצעת החוק. ההתנפלות עלי מגיעה בעיתוי נוח מבחינתם. לכאורה הם מגינים על הציבור, בפועל הם עושים ההפך. מי מהם טיפל כמוני בתאונות דרכים? עובדה שבתקופתי נרשמה ירידה דרסטית בהרוגים בתאונות דרכים. אני דואג לכך שאנשים לא יהרגו. אני לא פופוליסט.
ומינוי אבי נאור? ועדת הכלכלה ממש לא אהבה את ההתנהלות הזו וטענה כי ביצעת מחטף לא ראוי
סליחה, אבל מדובר בטיעון תת-רמה. לגמרי לא רציני. יו"ר הרשות הרי ממונה על-ידי שר התחבורה. כך נקבע. ברור הרי לחלוטין שנאור יעבור כל ועדה. מדובר באדם מוכשר מאד שנתן מעצמו המון ללא שום תמורה. מה הם רוצים ממנו? בושה וחרפה שכך מתייחסים לאיש הזה. מדובר בבחירה מצוינת. אני ממש לא מבין איך למישהו יכולות להיות טענות כנגדו.
אבל הטענות אינן נגדו, אלא נגדך
כמו שאמרתי, נאור הרי יעבור כל ועדה שצריך. אין במינוי שלו שום בעיה.
לסיום, הבמה שלך. מה היית רוצה לומר לקוראי ynet?
קודם כל, להזכיר שבניגוד לשרים אחרים, אני לוקח כאן אחריות אישית. כבר הצהרתי שאני מעוניין להמשיך כשר תחבורה גם בממשלה הבאה. אם כך יהיה, אני מתחייב להוריד את מספר ההרוגים והתאונות תוך חמש שנים ב-30%, ותוך 10 שנים ב-50%. ועדת שיינין, שאני הייתי המייסד שלה, היא ועדה מצוינת שהגישה דו"ח מעולה. תהיה רשות עצמאית, יהיה היטל בטיחות, אבל המצב בכביש יהיה יותר טוב. הציבור ישלם עכשיו, אבל ישלם הרבה פחות בעתיד.