שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    תיקון מחשב: איך לא לשלם ביוקר
    ביקור במעבדת מחשבים עלול לעלות לכם ביוקר, בעיקר אם אתם ניגשים לעניין בלי הכנה מוקדמת ובוחרים באופן אקראי. לא בכל מקרה תוכלו להיות בטוחים שאתם מקבלים שירות הוגן ותמורה הולמת, אבל אפשר לצמצם את הסיכונים. אל תחכו לתקלה הבאה. את הכתבה הזו כדאי לקרוא עכשיו, לשנן ולהפנים וגם להדפיס ליום פקודה

    כמו ביקור בהול במוסך, או טיפול חירום במרפאת השיניים, גם מעבדת המחשבים עלולה להיות מקום שישאיר אתכם עם זיכרונות כואבים וחור בכיס. מולכם יעמוד איש מקצוע, שיכול להיות נחמד או אנטיפת, שעשוי להיות חסיד אומות העולם או רמאי מדופלם.

     

    אתם עלולים להגיע אליו כשאתם לחוצים, מודאגים, נואשים. הוא הולך להחזיק אתכם במקום הכי כואב - אז מה כבר אפשר לעשות?

     

    צרכנות נבונה אפשרית לא רק בקניית מוצרים, אלא גם בקבלת שירות. אם תגיעו מוכנים, מגובים, עם רשימת מסודרת של נקודות לבדיקה, ואחרי שבלעתם קסנקס והפקדתם את ההגה בידיים של בן הזוג,

     קרוב משפחה או חבר טוב - תוכלו לצאת מהעניין בצורה מכובדת.

     

    איך ומה בודקים

     

    בניגוד לרופא או מכונאי רכב, מיותר לחפש את התעודות שתלויות לטכנאי על הקיר. כמה מהטכנאים המוצלחים והמוכשרים שפגשנו היו חסרי השכלה פורמלית. ומצד שני, למרות שניסיונו ומקצועיו של הטכנאי הם קריטיים לעתידכם - כדאי לעצור רגע לפני שנופלים לזרועותיו בדמעות, ולזכור שגם האמינות משחקת תפקיד.

     

    כמו בכל מקצוע שבו נותן השירות הוא בעל ידע רלוונטי רב, ומקבל השירות הדיוט גמור, יהיה קשה לכם לבדוק שאתם מקבלים תמורה אמיתית על כספכם. קשה - אבל לא בלתי אפשרי.

     

    אנחנו ממליצים לא לחכות לתקלה הבאה. את הכתבה הזו כדאי לקרוא עכשיו, להפנים ולשנן, לגזור ולשמור לשעת הצורך. ברגע האמת, קחו נשימה עמוקה, והיעזרו בטיפים שלהלן כדי לנסות לקבל שירות טוב וזול יותר:

     

    הכירו את הרמאויות הנפוצות

     

    ספק אם הרשימה ממצה, אבל אלו הרמאויות בהן נתקלנו הכי הרבה במשך השנים:

    • גביית תשלום מופקע על חלקים סטנדרטיים שהחלפתם נדרשת.
    • החלפת חלקים תקינים בטענה שהתקלקלו, עם או בלי הפקעת מחיר.
    • תיקון תקלת תוכנה, וחיוב על החומרה שהוחלפה כביכול.
    • החלפת רכיב זול - תקין או מקולקל - ברכיב יקר, כדי להרוויח את פער התיווך הגדול יותר.

     

    בחרו בזהירות

     

    עשה לך רב - מכירים? על קנה לך חבר שמעתם? אז הכי טוב למצוא מעבדה טובה ולשמור לה אמונים. זהו הדבר ההגיוני לעשות אם אתם רוצים לקבל שירות טוב והוגן, ולהבטיח שהעבודה שתעשה על

     המחשב שלכם תהיה מקצועית ואחראית.

     

    אף אחד לא רוצה לצאת פראייר, ולכן סביר להניח שתרצו לדעת על מה אתם משלמים ומדוע. אם נפלתם על רמאי רציני, אז הוא ידע אם אפשר לעבוד עליכם או לא, וכיצד. חוץ מזה, מלבד האפשרות שינסו לנצל אתכם, לגבות מכם סכום מופרז של כסף או לבצע במחשב שלכם טיפול מיותר, ישנה אפשרות מסוכנת לא פחות: שתפלו על איש מקצוע גרוע שיזיק למחשב שלכם. אולי אפילו בדרך שלא תדעו עליה עד שיעבור זמן.

     

    בקשו המלצות

     

    לכן, במקום להתעצל ולבחור במעבדה הראשונה שאתם מוצאים, או ללכת למעבדה הקרובה אליכם ביותר, נסו לבחור במעבדה אמינה על סמך המלצות.

     

    אנחנו לא נסחפים קצת? בכלל לא.

     

    כשאתם בוחרים מעבדה שבה תשאירו את המחשב שלכם לטיפול, תדמיינו - להבדיל - שאתם בוחרים מטפלת לילד שלכם. את "היקר לכם מכל" לא הייתם רוצים להפקיד בידיו של אדם שייבחר באופן מקרי, נכון?

     

    בקיצור: שאלו חברים, קרובים ושכנים אם הם מכירים איש מקצוע טוב ואמין. כזה שמטפל במחשבים שלהם כבר שנים, שהוכיח את עצמו, ושאין לו שום עניין לרמות אתכם כי במקרה כזה הוא עלול להפסיד כלקוחות גם את מי שהפנו אתכם. מצאתם טכנאי טוב? תיצמדו אליו כמו שחבר מרכז נדבק לחבר כנסת. מצאתם חבר לעת צרה.

     

    אל תגיעו למעבדה לבד

     

    כשאתם מגיעים למעבדה, קחו אתכם חבר או בן משפחה. לנשים, במיוחד, מומלץ להביא איתן גבר. הניסיון מראה שאנשי מקצוע לא הגונים לעיתים קרובות נוטים לשוביניזם, ומרגישים הרבה יותר בנוח לרמות נשים מאשר גברים (הערה: תנו עדיפות לגבר שרירי. אף אחד לא אוהב לרמות אנשים שיכולים להרביץ לו אחר-כך).

     

    רק אל תגיעו לבד. כשמגיעים למעבדה לבד, קל יותר לטכנאי לטעון בדיעבד שלא הבנתם אותו או שזיכרונכם מטעה אתכם. בקשו מה"מלווה" להיות עירני. הולכים לבד בכל זאת? חושדים שהתיקון עלול להיות יקר? אל תתעצלו: תקליטו. בכל נגן MP3 ניתן להשתמש היום כדי להקליט שיחות, ועם הקלטה קשה להתווכח.

     

    חפשו סימני אזהרה

     

    הניחו שהטיפול במחשב שלכם ייראה כמו המעבדה - אם היא מבולגנת ומלוכלכת כך תראה גם העבודה. סימני אזהרה נוספים: אם התיקון דורש התקנה מחדש של מערכת ההפעלה, והטכנאי מתנדב לבצע אותה ולא מבקש תקליטור חוקי; כשהטכנאי מסביר לכם שמדובר בתיקון יקר עוד לפני שבדק את המחשב; אם הוא מגלה סקרנות יתר, ונראה שהוא מנסה להעריך את הידע שלכם - אולי כדי לבדוק עד כמה אפשר לעבוד עליכם. או לחלופין - אם הוא מנופף במושגים טכניים, או מתייחס אליכם כאל טיפשים. מי שמתייחס אליכם ככה, לא יעשה עבודה טובה - תחשבו על זה כמין חוק כזה.

     

    לא צריך להסיק מסקנות נמהרות, אבל כשמצטרפים יחד כמה סימני אזהרה כאלה כדאי פשוט לעשות אחורה פנה: לקחת נשימה עמוקה, לומר שהתחרטתם, לקחת את המחשב וללכת למעבדה אחרת. אם יהיה לכם מזל והטכנאי יצעק אחריכם ואפילו יקלל - אתם תוכלו לשמוח שלא עשיתם איתו עסקים.

     

    אל תעמידו פנים שאתם מבינים

     

    אין דבר שמציג אתכם יותר כטרף קל מאשר ניסיון לא מוצלח להעמיד פני מבינים.

     

    דאגו שהטכנאי ידע שבודקים אותו

     

    מצד שני, זה שאתם לא מבינים לא אומר שאתם חסרי אונים - זה המסר שעליכם להעביר. חשוב שהטכנאי ידע שהעבודה שלו תעמוד לבדיקה של מישהו שמבין. אתם יכולים להזכיר, כבדרך אגב, את קרוב המשפחה שהבטיח ש"יסתכל במחשב בקרוב כדי להמליץ לכם על אפגרייד". או לספר על הבעל/חבר/אח שיש לו את הידע אבל "בדיוק נמצא עכשיו בטיול" - משהו דומה.

     

    העיקר שהטכנאי יידע שמישהו עם ידע מתאים הולך לבדוק את המחשב לאחר מעשה, אולי לשמוע את הסיפור על התקלה ועל התיקון, ואולי לבוא ולדרוש ממנו הסבר.

     

    הסבירו למה אתם מצפים

     

    שלב תיאום הכוונות הוא שלב קריטי, שבסיומו עלולה להמתין לכם אכזבה. אבל לפחות תדעו איפה אתם עומדים.

    אם אתם רוצים שהתקלה תתוקן בעלות מינימלית - תגידו את זה. אם אתם פתוחים להצעות, שיפורים, שדרוגים, או שיט רומנטי בגונדולה - תגידו גם את זה. שאלו מתי המחשב יהיה מוכן - זה חשוב וזה משהו שאתם עלולים לשכוח.

     

    אם לא משתלם לטכנאי אליו הגעתם לטפל בכם, או אם אין לו זמן להיענות לטיפול במחשב שלכם בלו"ז שנראה לכם, תלו לו הזדמנות להודות בזה. מצד שני, הקפידו לוודא שהוא לא יעשה לכם טובות ולא יגרור אתכם להוצאות מיותרות.

     

    בקשו להגדיר מראש את נהלי תמחור העבודה

     

    לפני שאתם עוזבים את המעבדה, תבדקו את עצמכם: האם שאלתם את כל השאלות החשובות?

     

    שאלו את הטכנאי האם הבדיקה עולה כסף או שיגבו מכם כסף רק על תיקון; בקשו שיעריך את עלות התיקון; הגדירו באיזה מקרה אתם רוצים שיצרו אתכם קשר כדי לקבל מכם אישור על התיקון (למשל, במקרה שההוצאה חורגת מסכום נקוב).

     

    מחיר סביר, אגב, יכול לנוע בין 70 ל-200 שקלים, תלוי מי בודק ואיך. בהרבה מעבדות הבדיקה היא חינם, או שעלות הבדיקה מנוכה ממחיר התיקון.

     

    קיבלתם הצעת מחיר? תבדקו אותה

     

    במקרה של תקלה רצינית, ובהנחה שסיכמתם את הדברים מראש, תקבלו הצעת מחיר על התיקון. אם מדובר בסכום גדול אל תתביישו - בקשו הצעה בכתב, עם פירוט של עלויות החלקים והעבודה.

     

    הכי טוב לבקש שבגמר האבחון יתקשרו אליכם, יגידו לכם מה הבעיה וכמה יעלה לתקן אותה. בשלב הזה בקשו את ההצעה בכתב, ובקשו הצעות מחיר נוספות ממעבדות אחרות. אם מנסים לעשות עליכם קופה, זו תהיה הזדמנות מצויינת לגלות את זה. ייתכן שישתלם לכם אפילו להעביר את המחשב למעבדה אחרת ולספוג את עלות הבדיקה.

     

    בקשו לקבל כל רכיב שיוחלף

     

    הקפידו לבקש מראש לקבל כל רכיב פגום שיוחלף. אחת הרמאויות הנפוצות היא להחליף רכיב תקין, לשמור אותו, וגם לגבות כסף על הרכיב החלופי. תרמית כזו הופכת הרבה פחות משתלמת כאשר הרכיב ה"פגום" ממילא חוזר אליכם.

     

    תעדו הכל

     

    אל תחכו לתקלה: הריצו עכשיו תוכנת דיאגנוסטיקה שתזהה במדוייק את רכיבי המחשב, והדפיסו עותק מהדו"ח שלה. כשהמחשב יחזור מהמעבדה, מומלץ לבדוק שוב את העותק המודפס מול התוכנה, כדי לגלות אם ומה השתנה. למשל,

     

    אם במעבדה אמרו שהוחלף רכיב מסויים, כדאי לבדוק במה הוחלף - וגם לבדוק ששום דבר אחר לא הוחלף.

    במעבדה טובה, תקבלו טופס הפקדה שיכלול את הפרטים שלכם ושל המחשב, כולל פירוט התקלה ומועד ההפקדה. אם לא נותנים לכם טופס כזה - בקשו אותו.

     

    היו הוגנים

     

    לא נעים לצאת פראיירים, אבל זו לא סיבה להיות גסי רוח ולפגוע באיש מקצוע שמנסה להתפרנס. "כבדהו וחשדהו" היא גישה בריאה - חשוב שתדאגו לאינטרסים שלכם, אבל חשוב לא פחות להיות הוגנים, לא להציק לטכנאי ולא להתייחס אליו כאילו הוא עבריין מועד.

     

    "המקצוענים" "תיקון מחשב"

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים