"יבואן רשמי חייב לטפל ברכב מיבוא אישי"
משרד התחבורה: קרסו חייבים לתת שירות למכוניות אינפיניטי גם בעתיד - "היבואנים בארץ בלעדיים, לכן עליהם להיות אחראיים גם למכוניות שלא הביאו בעצמם". קרסו בתגובה: אישורי היבוא ניתנו בשוגג, אך ייעשה מאמץ לטפל בבעלי המכוניות
בעקבות פרסום הקריאה לתיקון בדגם ה-FX של אינפיניטי בשבוע שעבר, הבהיר היום ל-ynet דובר משרד התחבורה, אבנר עובדיה, כי על קרסו מוטלת אחריות מלאה לתיקון מכוניות שנמצאו בהם ליקויים. זאת לאחר שאנשי קרסו הודיעו כי הם אינם אמורים לטפל בכלי הרכב. כעת מבהיר אילן טל, סמנ"כל השיווק של היבואנית: בעבר ניתנו אישורים בשוגג, בעלי כלי הרכב יקבלו עזרה, אך בעתיד לא יגיעו לכאן מכוניות המותג.

אינפיניטי FX
אתם כבר יודעים. במקרה של קריאה לתיקון, מזמין יצרן הרכב - באמצעות סוכניו המקומיים - מכוניות בעייתיות לתיקון על חשבונו. היבואן מתקן את המכונית לפי דרישות היצרן, וזה בתמורה משיב לו את עלויות החלקים והעבודה. אלא שבמקרה של מכוניות ביבוא אישי, ישנה בעיה.
בעוד שסוכנויות היבוא האישי בעצמן, המגדירות עצמן כ"מתווכות", אינן נושאות באחריות לתיקון (וגם אינן מסוגלות לכך מבחינה טכנית), ליבואן הרשמי יש את האמצעים לבצע תיקון גם במכונית שלא ייבא בעצמו. אלא שכאשר מדובר במותג שכלל לא משווק בישראל (כמו אינפיניטי של ניסאן), או במכונית שמעולם לא שווקה באופן סדיר, יש בעיה נוספת. מקרה כזה עשוי ליצור מצב בו יצרן לא יידע את היבואן המקומי וזה בתורו יסרב לתקן את המכונית על חשבונו.
משרד התחבורה: היבואן אחראי
לדברי אבנר עובדיה, משרד התחבורה רואה ביבואנים הרשמיים כאחראים בלעדיים לתיקון ליקויי בטיחות כפי שנחשפו במקרה של אינפיניטי FX. לדבריו, משרד התחבורה מאפשר יבוא אישי של רכב פרטי או מסחרי עד ארבע טון, ממותגים המיוצגים בישראל על-ידי יבואן רשמי בלבד. במסגרת הכלל הזה, נדרש כל רכב המיובא ביבוא אישי לאישור שרות מטעם יבואן הרכב הרשמי.
"מאחר שיבואני הרכב המורשים בארץ הם בלעדיים, במרבית המקרים בשל החלטת היצרן", אומר עובדיה, "משרדנו רואה בהם את הגורם שיספק שירותי אחזקה לכלי הרכב - גם אם מדובר בדגמים שאינם מיובאים ביבוא סדיר".
"יבואני הרכב מקושרים בחוזה עם יצרן הרכב, שביכולתו לספק את המידע, החלפים והציוד הנדרשים לתיקון", אומר עובדיה. "יצרני הרכב מחייבים את סוכניהם לתת שירות למותג מתוצרתם, גם אם יובא ביבוא אישי".
בנוגע למקרה המיוחד של אינפיניטי, מציין עובדיה כי כל בעלי הרכב רשומים במאגר קרסו, שכן המכוניות הללו קיבלו אישור שירות מבעוד מועד. במידה ואכן קיימת קריאה לתיקון לדגם זה על-ידי יצרן הרכב, יכול היבואן לבדוק זאת מול היצרן. עם זאת, מציין עובדיה כי נכון לעתה, לא הגיע לידי משרד התחבורה מידע מחברת פסיפיק (חטיבת ניסאן בקרסו) על כוונתה להזמין לתיקון דגמים שיובאו ביבוא אישי ממותג אינפיניטי.
תגובת קרסו
בתגובה לדבריו של עובדיה, אמר ל-ynet אילן טל, סמנ"כל השיווק של קבוצת קרסו (יבואני ניסאן ורנו לישראל), כי היבואן אינו מתנער מאחריות כלשהי לפעילות אותה הוא מבצע. אולם, כך הוסיף טל, לצערו אין לקרסו כל חוזה, קשר או יחסי עבודה מכל סוג שהוא עם המותג אינפיניטי.
מעבר לכך, מתן אישורים בעבר לייבוא מכוניות אינפינטי מטעם קרסו לסוכנויות הרכב האישי, נעשה בשגגה. אילו משרד התחבורה היה בודק את תקפות האישורים שניתנו בעבר, היה מגלה כי אין להם כל בסיס משפטי. ובנוסף, מכיוון שאין כל קשר עסקי בין אינפיניטי לקרסו, לא דווח ליבואני רנו וניסאן בארץ על קריאה כלשהי לתיקון המכוניות האמורות.
לסיכום אומר טל כי מעבר לכל העניינים המשפטיים, קרסו פשוט אינם יבואני אינפיניטי. מעבר לכך, נמותג הזה אינו מיוצג על-ידי שום גורם אחר בישראל, ולכן אין כל אפשרות לייבאו ארצה בשום דרך - לא בעזרת יבוא אישי או אחר. בנוגע לכלי הרכב שדורשים תיקון כרגע, מנסים בקרסו לקבל מידע שייסיע להם לטפל בכלי הרכב האלה בהתאם לקריאה לתיקון.