שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    תמונה של שרון בביה"ח - האומנם?
    בערוץ 2 ובגלי צה"ל מיהרו לדווח על מכירה של התמונה, אך מקורות בבית החולים מסרו ל-ynet, כי החדר שמוצג בתמונה אינו החדר בו מאושפז ראש הממשלה

    בשעה זו רץ באימייל קישור לדף באתר eBay, המציע למכירה, לכאורה, תמונה של ראש הממשלה, אריאל שרון, שצולמה בחטף בחדרו בבית החולים הדסה עין-כרם, עבור 18,000 דולרים.

     

    התמונה המרוטשת המוצגת באתר מונעת כל אפשרות לזהות פנים, וצולמה, לטענת המפרסם, כשהביא לחדרו של רה"מ משלוח פרחים. "כשנכנסתי רעדתי כשהבנתי שמדובר בחדרו של ראש הממשלה", הוא כותב באתר, "הייתי שם כמה שניות בלבד, אך הספקתי לצלם אותו באמצעות הטלפון הסלולרי שלי".

     

    האומנם מישהו הצליח לחדור בעד חגורת האבטחה ולצלם את ראש הממשלה, בעודו שוכב חסר הכרה בבית החולים?
    במכירה קודמת הציע המוכר, תחת אותו חשבון משתמש, לגולשים מכל העולם לשלוח פרחים לחדרו של ראש הממשלה, מה שכביכול מחזק את אמינותו, אך לא באמת. הקלות הבלתי נסבלת של הפרסום ב-eBay ותוכנות עריכה מתקדמות, הניתנות להורדה חינם מהרשת, מאפשרת לכל בעל מקלדת "ליצור" צילומים נדירים מכל אירוע היסטורי.

     

    היכן ההוכחות?

     

    כדי לוודא את האותנטיות של התמונה יש צורך בהוכחות - בדיקת מעבדה של כרטיס הזיכרון של המצלמה והוכחות נוספות שהמוכר נדרש להציג. אך הצלבת נתונים ובדיקת העובדות לאשורן אורך זמן, ולכלי התקשורת אין זמן. אין הכוונה רק לחדשות ערוץ 2 וגלי צה"ל, שהזדרזו לדווח על המכירה - רעה חולה זו דבקה לכל כלי התקשורת, ללא יוצא מן הכלל.

     

    האם באמצעי התקשורת שדיווחו על המכירה (תוך הסתייגות קלה) עצרו לחשוב למה אותו מוכר אלמוני לא פנה ישירות לכלי תקשורת הישראלים והזרים (הלקוחות העיקריים של תמונה כזו), והעדיף להסתתר מאחורי שם משתמש אנונימי? אולי משום שידע כי בדרך זו גם יזכה בכל התהילה (דיווחים בכל כלי התקשורת) ואולי גם בכסף, מבלי שיידרש להציג הוכחות, כפי שהיה נדרש להגיש אילו פנה אליהם ישירות.

     

    האינטרנט הפך בשנים האחרונות לקיצור דרך נפלא עבור התקשורת. כאשר העובדות אינן ידועות, תמיד אפשר לטעון כי "באינטרנט טענו כך וכך" - בין אם מדובר במגיבים אנונימיים, מוכרים מסתוריים או בלוגרים עלומי שם, כאשר לא ניתן לדעת מי הם או מהם האינטרסים האמיתיים המנחים אותם.

     

    מידיות מול אמינות

     

    התחרות הגוברת בין ערוצי הטלוויזיה לאתרי האינטרנט מעודדת חיפזון, שהוא, יועץ רע מאוד, כידוע. עיתונות שלא מאמתת
    את העובדות היא עיתונות שמדווחת על אידאות ולא על עובדות - אין צורך שאחזיק בתמונה של ראש הממשלה בבית החולים - די בכך שאטען שברשותי תמונה כזו. הרי האפקט (הרבה תגובות של גולשים, רעש תקשורתי) יהיה זהה, לא?

     

    כאן בדיוק טמון האתגר האתי של העיתונות בשנים הקרובות - לא להיגרר אחרי פורומים, אתרי אינטרנט קיקיוניים ודואר אלקטרוני, ולהציב קו ברור וחד משמעי שמפריד בין עובדות לטענות בלתי מבוססות, ולהעדיף במקרים מסוימים את האמינות על פני המיידיות, כי הראשונה תספק לה זכות קיום.

     

    דוברת הדסה עין-כרם, יעל בושם-לוי אומרת בתגובה: "אנחנו לא רוצים להתייחס לדברים לא רציניים". מקורות בבית החולים מסרו ל-ynet, כי החדר שמוצג בתמונה אינו החדר בו מאושפז ראש הממשלה. על פי אותם מקורות, חגורת האבטחה סביב ראש הממשלה כלל לא מאפשרת לאדם, עם זר פרחים או בלעדיו, להיכנס לחדרו.

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: איי פי
    eBay. המרחק בין טענה לעובדה מעולם לא היה דק יותר
    צילום: איי פי
    מומלצים