שתף קטע נבחר

מהיום - רשות הדואר הופכת לחברה ממשלתית

אחרי 18 שנה חדלה רשות הדואר מלהתקיים ובמקומה הוקמה חברה עסקית בבעלות ממשלתית שתיקרא "דואר ישראל". הרפורמה מלווה בטונים צורמים, כיוון שמשרד התקשורת מסרב לדרישת החברה לחלק דואר בתעריפים זהים לאלה של מתחרותיה הפרטיות, ועובדי הדואר מאיימים בעיצומים. מנכ"ל הדואר: "אנחנו מבקשים כללים הגונים בפתיחת השוק לתחרות"

תם עידן: אחרי 18 שנה חדלה היום (ב') רשות הדואר מלהתקיים והפכה לחברה עסקית. החברה החדשה נמצאת בינתיים בבעלות ממשלתית מלאה, אם כי הממשלה מתכוונת להנפיק אותה בבורסה במהלך השנים הקרובות. החברה תיקרא "דואר ישראל", כמו שנקרא הדואר כששימש כמשרד ממשלתי עד שנת 1988. הפיכת הדואר מרשות לחברה נעשית בהתאם להחלטת הממשלה מספטמבר 2003, לפתוח את שוק הדואר לתחרות.

 

במשרד האוצר שאפו לבצע בדואר רפורמה עמוקה יותר ולעבור לחלוקת דואר 3 ימים בשבוע בלבד. בסופו של דבר, הוחלט שחלוקת הדואר תתבצע 5 ימים בשבוע, וסניפי הדואר ימשיכו להיפתח 6 ימים בשבוע. מכירת המוצרים וקבלת דברי הדואר בסניפים תתבצע בידי אוטומטים, והעובדים יעסקו במכירת שירותי דואר מתקדמים. המעבר לחברה יהיה כרוך בצמצום כוח האדם של הדואר ב-540 עובדים ב-3 שנים, כאשר עובדים יפרשו לפנסיה מוקדמת ולא יוחלפו בעובדים חדשים.

 

"אני נרגש מאוד לסיים תהליך שנמשך שנתיים וחצי", אמר היום יו"ר החברה החדשה, יעקב (קוקי) אדרי במסיבת עיתונאים שכינסו בכירי הדואר בתל-אביב לכבוד הקמת החברה. מנכ"ל הדואר, אבי הוכמן, הוסיף: "הפיכת הדואר לחברה היא מחוייבת המציאות. רשות הדואר סבלה מגירעון עמוק בהון העצמי. אם היינו ממשיכים להתקיים כרשות היינו נתקלים בשנת 2006 בקשיים תזרימיים. המטרה שלנו כחברה היא לסיים את השנה באיזון תפעולי".

 

"יוצאים לתחרות בידיים כבולות"

 

הרפורמה ברשות הדואר מתבצעת במקביל לפתיחת שוק הדואר לתחרות. בשבועות האחרונים החלו מספר חברות פרטיות לחלק דואר כמותי במקביל לדואר ישראל. במהלך שנת 2007 ייפתח לתחרות כל הדואר הכמותי, ועד שנת 2009 - גם הדואר השמור.

 

תעריפי חלוקת הדואר של החברה נקבעו בידי ועדה ציבורית שהקימו משרדי האוצר והתקשורת. חברת דואר ישראל תוכל לחלק דבר דואר כמותי תמורת 87 אגורות בלבד. זאת, בשעה שהחברות הפרטיות יוכלו להיות גמישות לחלוטין בתעריפיהן. הנהלת הדואר אינה מרוצה מהתעריפים שקבעה הוועדה. הנהלת הדואר טוענת כי דואר ישראל יוצא לתחרות "בידיים כבולות" ודורשת לאפשר לרשות הדואר גמישות בתעריפים כמו זאת שניתנה לחברות הפרטיות.

 

"כל המתחרים שלנו ידעו מראש את התעריפים שאנחנו גובים, ויוכלו לעצב לעצמם מדיניות תעריפית תחרותית יותר מבלי שאנחנו נוכל לעשות דבר", אומר הוכמן. "המתחרים שלנו מחלקים כיום דואר במחירים דומים לאלה שאנחנו מחלקים, ומצליחים בתחרות. מדוע, אם כך, הם טוענים שמגיע להם תנאים טובים יותר. אנחנו מבקשים ממשרד התקשורת לתת לתחרות כללים הגונים".

 

"מומחים מחו"ל שבדקו את הנושא קבעו כי קצב הפתיחה של השוק הישראלי לתחרות הוא מהיר ללא תקדים", אומר הוכמן, "הסכנה היא בכך שאין דרך חזרה".

 

העובדים מאיימים בעיצומים

 

על רקע המחלוקת על התעריפים, הכריזה ההסתדרות לפני שבועיים סכסוך עבודה ברשות הדואר, וביום חמישי העובדים אף פתחו בעיצומים, שנמשכו כשעה, במחאה על חוסר השוויון בתעריפים. "אנחנו נמצאים כרגע בהידברות", אומר יו"ר ועד עובדי הדואר, ראובן כראזי. "אני אופטימי לגבי עתידה של החברה בתנאי תחרות הוגנים, אבל מצב שבו התעריפים לא יהיו הוגנים עלול לפגוע במקומות עבודתם של העובדים. העובדים לא צריכים לספוג זאת. אני מקווה שנגיע לפתרון שיהיה מוסכם על כולם ושלא נצטרך להשתמש באמצעים העומדים לרשותנו כדי לפתור את הבעיה".

 

השר הירשזון: "אני שמח שאף אחד לא מרוצה"

 

שר התקשורת, אברהם הירשזון, שהשתתף במסיבת העיתונאים שכינס הדואר, התייחס לטענות ההנהלה והעובדים לגבי התעריפים. "החברות הפרטיות שאמורות להתחרות בדואר ישראל אינן מרוצות גם הן מתנאי התחרות, מסיבות הפוכות", אמר הירשזון, "אני שמח שאף אחד לא מרוצה, זה אומר שאנחנו צועדים בנתיב האמצעי והנכון. אני בטוח שנמצא דרך משותפת להצעיד את שוק הדואר קדימה".

 

עוד אמר הירשזון: "אני נרגש מאוד היום. כשאני מסתכל על האוטו האדום של הדואר, אני מרגיש נוסטלגיה. בילדותי גרתי במושב, והדואר, שלא הגיע מדי יום, היה חלק ממהווי של הקמת המדינה. אני מעריך מאוד את פועלה של רשות הדואר. ואולם, אנחנו חיים היום בעולם שונה, תחרותי, והדואר צריך להתאים את עצמו למציאות".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
דואר ישראל: מהיום חברה ממשלתית
מומלצים