טויוטה עושה שיעורי ספורט
היצרנית היפנית הגיעה לתערוכת ז'נבה עם מעט חידושים אמנם, אבל דוכן עמוס בכל טוב. רועי צוקרמן בחן בעיון שלושה דגמי תצוגה ספורטיביים - כולם עם עתיד ברור
דוכן טויוטה אינו הזוהר ביותר כאן. הוא לאל ספק גם אינו מהבולטים והמבטיחים, בכל הנוגע לדגמים חדשים שאוטוטו נוחתים אצלנו באולמות התצוגה. אבל הוא מעניין, מאד אפילו. כי יש בו שלוש מכוניות תצוגה חדשות, ושלושתן פונות לקהל שמחפש ריגוש וביצועים.
ה-T של הספורט
כמו למשל החשובה שבשלוש, היאריס T ספורט החדשה, עדיין בסטאטוס של מכונית-תצוגה-כמעט-מוכנה-לייצור. והחדשות הגדולות - אם כי המוכרות זה מכבר - הן שבדור השני לביצועיסטית הקטנה יהיה מנוע חדש בנפח 1.8 ליטר, שיחליף את ה-1.5 ליטר הוותיק והצנוע יחסית.
_wa.jpg)
במבט ראשון כמעט ואי אפשר להבחין בשינויים כלשהם בין הדגם המיועד להשקה לבין הדגם הרגיל. נראה כי יותר מאי פעם, אפילו יותר מהדור הקודם, בטויוטה ניסו ככל האפשר להצניע את היכולת הדינמית של הקטנה החמה. ואם עולה בראשכם הביטוי השחוק לעייפה "זאב בעור כבש", אתם צודקים לחלוטין.
מה בכל זאת יש? ניפוחי מרכב "הכרחיים", שינוי קליל בעיצוב הפגושים וחישוקים במידה מאד מרשימה למכונית כה קטנה - לא פחות מ-"17. יש יחידות תאורה שונות מאחור, פתח מפלט בוהק והכיתוב הבלתי נמנע. מתחת לכסות שוכן כאמור מנוע 1.8 ליטר, ולמרות שלא נמסרו אודותיו פרטים, אפשר להעריך כי לא מדובר ביחידה הסופר-מרשימה שמוצאת ביטוי בסליקה וב-MR2, שם היא משחררת לאוויר העולם לא פחות מ-192 כ"ס. נראה כי מדובר דווקא בגרסת ה-140 כ"ס, שתמנע מטויוטה להתהדר בתואר "הקטנה המהירה ביותר". בכל מקרה אפשר לצפות לזינוק מ-0 ל-100 ב-8.5 שניות פחות או יותר, ומהירות מרבית של קצת מעל 200 קמ"ש.
ה-T ספורט תגיע לייצור סדרתי ללא שינויים של ממש לעומת מכונית התצוגה, ותזכה להופעת בכורה ממשית בתערוכת הרכב של פאריז, ספטמבר השנה.
אימון כושר גם לאייגו
גם העירונית הקטנה אייגו, שפותחה כפרויקט משותף לטויוטה, פיז'ו וסיטרואן, הגיעה לז'נבה בבגדי תצוגה. אלא שכאן מדובר כבר בקוריוז של ממש. כפי שניתן לזהות בתמונות, מדובר במעין באגי אופנתית ללא דלתות, ועם הרבה-הרבה פוטנציאל של רוח ושמש. מסוג הדברים שנראים מצוין בתצוגה, אבל רק לעיתים רחוקות מגיעים לייצור סדרתי.

ה"אייגו-עבור-ספורט" (זה שמה הרשמי והמלא), מצוידת בצמיגי 205-45 וחישוקי "17, שנראים יחד סופר-גדולים בשבילה, מה שמוסיף כמובן לעיצוב המשעשע אבל לא מעלה את סיכויי הייצור. מלבד זאת שימו לב לאור בלימה אחורי (אמצעי) המשולב בסמל טויוטה, לגווני תא נוסעים בהירים ולעובדה שבטויוטה מבטיחים - אפשר להעמיס עליה אפילו גלשן. ואנחנו כבר תהינו איך נגיע לחוף.
הראב מציג: ספורט-שטח
אחת הקטגוריות המתפתחות ביותר למכוניות עם גוון ספורטיבי, היא זו הפונה לשטח. ולא במקרה. מדובר בנישה שמיצתה כל גרם מהרעיון המקורי, ומנסה כיום לגלות כיוונים חדשים. וכך למשל מתמקד הראב-4-ספורטס בצריכת דלק נמוכה וכנגזר מכך, ידידותיות משופרת לסביבה.
לא במקרה כמובן. הביקורת על בזבזנות הדלק של רכבי שטח גדולה מתמיד, ומתנגשת עם הכיוון המאד-ידידותי-אקולוגי אותו מנסה טויוטה לשווק כערך מותג עליון. כך שלא מפתיע היה לגלות מנוע דיזל עם הבטחה לזיהום אוויר נמוך במיוחד ותצרוכת דלק שפויה מאד בחרטומו.
_Wa.jpg)
מדובר ביחידת ה-D-4D המוכרת של טויוטה, שמייצרת הספק מרבי מרשים של 177 כ"ס באוונסיס האירופית. אבל כדי להצדיק (גם) יומרות ספורטיביות, ערכו לה היפנים מספר שינויים מעניינים, שהביאו אותה למספרים הבאים - 204 כ"ס, כ-46 קג"מ. ואלה רבותי נתונים סופר-מבטיחים, שיעניקו לרכב הכביש שטח האופנתי וצנוע הממדים ביצועים מעולים.
עם מספרים כאלה, למי כבר אכפת מחישוקי "21 גדולים (שלבטח לא יגיעו לייצור), ניפוחי מרכב ושינויים נוספים המתמקדים בדינמיקה חזותית ומכאנית. נשמח לראותו אותו מתקדם צעד נוסף לקראת ייצור, וכנראה שזה יקרה כבר בתערוכה הגדולה הבאה - פאריז.
_wa.jpg)