שתף קטע נבחר

 

ציורים של היטלר בגלרייה ציבורית בחיפה

הציורים מוצגים בגלרייה הממומנת על ידי משרד החינוך, במסגרת תערוכה בנושא "אי הסכמה". ראש עיריית חיפה, יונה יהב: "אסור היה להציג את התמונות הקיטשיות האלה בשום גלריה, ואין כל הסבר שיכול לתקן את המעוות. דוד אור-נר, אחד מיוצרי ההדפסים: "אני עצמי ילד שואה ומבחינה מוסרית אין לי שום בעיה להשתמש בדמותו של היטלר או בציוריו"

הדפסים של שישה ציורים אותם צייר אדולף היטלר בתקופת נעוריו, המוצגים בימים אלה בגלריית "פירמידה" בחיפה, מעוררים כצפוי מחלוקת והתנגדות. ההדפסים, אותם יצרו במשותף האמנים ז'וזיאן ואנונו ודב אור-נר, מוצגים כחלק מתערוכה של 14 אמנים צעירים הנושאת את הכותרת "עניין של אי הסכמה" ואשר דבר קיומה פורסם לראשונה ביומן התרבות של רשת ב'.

 

"רעיון האי-הסכמה והדיון שניסוב סביב נושא זה, מתקיים במחוזותינו מזה שנים", אומר יעקב חפץ, אוצר התערוכה שמודע למחלוקת. "העובדה היא שהתערוכה יצרה פרובוקציה על ידי אי הסכמה.

האי-הסכמה הביאה לכאן את המדיה, שמשרתת את התערוכה ביודעין. לא מדובר באידיאולוגיה, בערכי מוסר או היעדר מוסר, אלא בהתעלמות, בשיבוש, בבנייה מחדש של מיתוסים כשהאמת מאד חמקמקה. הטיעונים שמוצגים בעבודות השונות בתערוכה הם אסתטיים ופוליטיים".

 

יהב: "היטלר חייב להישאר לעולמים בזיכרון הקולקטיבי כמשמיד עם"

 

ראש עיריית חיפה, יונה יהב, שביקר הבוקר (ב') בתערוכה, מתנגד נחרצות להצגת ציוריו של היטלר. "אני חושב שזה חוסר טעם ממדרגה עליונה", הוא אומר. "אסור היה להציג את התמונות הקיטשיות האלה בשום גלריה ואין כל הסבר שיכול לתקן את המעוות. בעצם הצבת התמונות האלה שמציגות תמונה פסטורלית של פרחים שנוצרה על ידי מי שהיה והווה המפלצת הרצחנית הגדולה ביותר בהיסטוריה האנושית, יש זילות של השואה ושל שחקניה במרכאות".

 

יהב התייחס לכך שאחד מיוצרי העבודה, דב אור-נר, הוא ניצול שואה בעצמו: "על הניצולים מוטלת החובה להעביר הלאה את המסר של זוועות השואה ובשום אופן ופנים לא לפתוח צוהר להצגת צדדים אנושיים של מבצעי הרצח, ובראשם היטלר. כל פרשנות אחרת, אינה במקום. אסור שציוריו של היטלר יוצגו במקומות ציבוריים. הוא חייב להישאר לעולמים בזיכרון הקולקטיבי כמשמיד עם. חופש הביטוי אינו רלבנטי פה, יש דברים שהם מעבר לזה. חופש הביטוי הוא לא בלתי מוגבל ובכל הנוגע לשואה אנחנו מחויבים לנהוג במשנה זהירות".

 

בימים אלה עובד אור-נר על סדרת ציורים נוספת דרכה הוא מתמודד עם דמות הפיהרר. "הדרישה בתערוכה היתה לעסוק בעניין של אי הסכמה ומה יותר מהיטלר מעורר התנגדות", הוא מסביר". בניגוד לעמדתו של יהב הוא אומר כי "באמנות אין דבר שאסור לגעת בו. אני עצמי ילד שואה ומבחינה מוסרית אין לי שום בעיה להשתמש בדמותו של היטלר או בציוריו. מותר לי. הרעיון לא היה לייצר פרובוקציה, אלא להתייחס לנושא. בסופו של יום את הציורים של היטלר כל ילד יכול למצוא באינטרנט ומה שאני אומר זה שצפייה או אי צפייה היא באחריותו של הקהל. אנשים חופשיים להיחשף או לא להיחשף ואני מאמין שהקהל מבוגר דיו בשביל להחליט לבד. זה לא התפקיד של האמן להציע פתרונות למצב נתון אלא להציף תחושות ולתת לקהל לשפוט".

אור נר מסביר את העיסוק בהיטלר ואומר: "לא הצלחתי להתנגד לו בעבר ואני לא מצליח להפטר ממנו גם בהווה. אני חי איתו. הדרך היחידה לחיות איתו היא להפוך אותו לידיד, זו הדרך שלי להתמודד כמו עם פחדים. אני מודע לזה שאנשים מתייחסים לזה ברתיעה, אבל אני חייב להיות נאמן לביטוי העצמי שלי ולמה שאני חושב וחש".

 

גלריית "פירמידה" הנחשבת כאחת המובילות בחיפה, ממומנת על ידי משרד החינוך, התרבות והספורט שבניגוד לראש העיר חיפה נותן גיבוי מלא לתערוכה. עידית עמיחי, מנהלת המחלקה למוזיאונים ולאמנות פלסטית במנהל תרבות: "מדיניות המשרד היא לא להתערב בהתנהלות האמנותית של מוסדות התרבות הפועלים בארץ. לגופו של עניין, פירמידה הינה

 גלריה ציבורית איכותית המתנהלת באופן מקצועי ביותר. התמונות המוצגות בתערוכה בימים אלה בגלריה הן בחירה של שני אמנים ישראלים בכירים.

 

"יש כאן דיאלוג מאד ציני עם היטלר של שני אמנים יהודים. האמנות אינה אמורה לתת תשובות, תפקידה להעלות שאלות. גם בתערוכה זו, נשארת האמנות כסימן שאלה ומבחינה זו הדבר רק מעצים את החוויה האמנותית למי שמבקר בתערוכה".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צייר במחלוקת. היטלר
צילום: איי פי
צילום: אלעד גרשגורן
זילות השואה. יהב
צילום: אלעד גרשגורן
מומלצים