שתף קטע נבחר

משרד התחבורה מציג: כאוס

בניסיון לשפר את שירותי האוטובוס בישראל, החליטה המדינה להחליף את המונופול של אגד ודן במפעילים אחרים. בפתח תקווה למשל, אך לא רק, התוצאה היא כאוס מוחלט. ומה אומרים במשרד התחבורה? "גורמים אינטרסנטיים מתלוננים"

בדיוק לפני שבוע ימים, קיבלה חברת "קווים" את האחריות להפעלת קווי אוטובוס בפתח תקווה ובראש העין, במקום חברת "דן". בחברה הבטיחו לתושבים הרים וגבעות, "יותר אוטובוסים, תדירות גבוהה יותר, עלות נמוכה". בקיצור, גן עדן. ואכן, מייד ירד מחיר הנסיעה בתוך העיר מ-5.20 ל-4.40 שקל. מצוין. אלא שזה פחות או יותר השיפור היחיד. מכיוון שבפועל הסתבר כי השירות הורע באופן קיצוני, התדירות והעומס בקווים רבים הפכו פשוט בלתי נסבלים. קשישים מעדיפים ללכת ברגל, אזרחים עובדים מאחרים לעבודה, תלמידים מתקשרים למורה לספר שהאוטובוס פשוט לא הגיע. במשרד התחבורה, האחראי במידה לא מבוטלת לכישלון, מגדירים את עשרות המתלוננים "גורמים אינטרסנטיים".

 

 

חשבנו שכדאי יהיה לספר לכם על אותם גורמים "בעלי עניין". אווה פופינגר, בת 70, מספרת ל-ynet: "ביום חמישי חזרתי ב-11:45 בקו 76 מהשוק בפתח תקווה לכיוון בית רבקה. המון אנשים חיכו 20 דקות וקיללו, אחרי שכבר נכנסנו לאוטובוס, הרגשנו כמו חיות. המחיר אמנם ירד ב-40 אגורות אבל האיכות ירדה הרבה יותר. זה נורא קשה. עכשיו כבר לא בא לי לצאת מהבית. 43 שנים נסעתי רק באוטובוס, ועכשיו זה בלתי אפשרי, משהו שאי אפשר לתאר".

מחכים לגודו. תחנת "קווים" בפתח תקווה (צילום: יהודה כלתום)

 

ברכה קוז'קרו (58) מפתח תקווה מוסיפה: "אני נוסעת ברחבי העיר, והתחושה הכללית היא של עולם שלישי. כבר ביום הראשון להפעלת האוטובוסים החדשים אנשים חיכו יותר משעה. ביום חמישי חיכיתי לקו 62 יותר מחצי שעה. בעלי חיכה באותו זמן שעה ורבע. אני לוקחת קווים חלופיים והולכת ברגל. שלחתי להם מיד תלונה עצבנית באינטרנט, אבל הם לא חזרו אלי. חוברות ההסברה שלהם לא משכנעות אף אחד. אין מספיק אוטובוסים. התדירות לא טובה. אנשים זקנים ממש מסכנים. עצוב לראות את זה".

 

לריסה כרמל (48) נפגעה אף היא מהשינוי: "מבחינת התדירות, מדובר בסיוט. לפני שבוע נסעתי בקו 98. יצאתי מהבית ב-6:40, אבל רק אחרי כמעט שעה עליתי לאוטובוס. בסך הכל לקח לי שעתיים וחצי להגיע לעבודה. ביום שני לקח קצת פחות משעתיים. בתקופה שדן הפעילו את האוטובוסים, זה לקח כ-40 דקות. ההבדל עצום".

 

נהגים מבקשים עזרה מנוסעים: לאן אני נוסע?

 

בניסיון להיערך למצב החדש, הכניסה בעבר "קווים" נהגים חדשים. חלקם שימשו נהגי מוניות ועברו קורס הכשרה על חשבון החברה. אך רבים מהם אינם מכירים כלל את האזור וגם ההכשרה המוקדמת לא הספיקה. לכותב שורות אלה הזדמן באחרונה לנסוע עם אחד הנהגים החדשים דווקא בקו 55 של "קווים", באזור קריית אונו. הנהג הזה לא ידע להסביר לנוסעים היכן ממוקם בית חולים "שיבא", וכמעט לקח אותם לנסיעה בספארי במקום לגבעתיים. לריסה כרמל מכירה את התופעה. "בימים הראשונים היו נהגים שלא הכירו את הקווים. אנשים פשוט הדריכו אותם לאן לנסוע. נוסעים שאלו את הנהג אם הוא מגיע לרחוב מסוים, והנהג הסתכל על שרטוט".

 

עבור תושבי פתח תקווה וראש העין, התדירות הנמוכה והצפיפות הבלתי נסבלת מתרגמת עצמה לאיחורים לעבודה המתבטאים בנזק כלכלי של ממש, לאנשים שגם כך משכורתם אינה מאפשרת החזקת מכונית.

 

יאיר רצון בן 24 גר בראש העין ועובד בפתח תקווה. "זו נסיעה של 10 דקות בסך הכל, שהפכה לארוכה ומייגעת. בקו 17 התדירות נמוכה ומבולגנת לגמרי. ביום חמישי עמדתי למעלה משעה והאוטובוס פשוט לא הגיע. כשהגיע לא ניתן היה לסגור את הדלת בגלל העומס. אנשים התייאשו לגמרי, חלקם חייב היה להזמין מונית. החיים השתבשו בצורה משמעותית. אם אדם מחכה יותר משעה לאוטובוס שצריך להגיע כל 20 דקות, המצב מגוחך. ברוב ייאושי שלחתי מכתב לנציב פניות הציבור במשרד מבקר המדינה. אצלנו בעבודה יש לי טבלת איחורים, וראש הצוות שלי הודיעה שתוריד לי מהמשכורת - 20 שקל על כל איחור.אבל איך אני יכול למנוע את זה?"

 

גם תלמידי בתי הספר, לקוחות גדולים, מוכרים ורווחיים של חברות האוטובוסים, החלו לאחר ללימודים, כפי שמספרת ל-ynet סגנית מנהל אולפנת רעות, יעל רוס: "כל יום מאחרות התלמידות לבית הספר, ומספרות על עיכובים של שעה, שעה ורבע לאוטובוס. בנות מתקשרות ואומרות לי ב-9:15 שהן עדיין ממתינות בתחנה. כולם חשבו שיהיה שינוי לטובה, אבל זה לא קרה".

 

אז מדוע זה לא קרה?

 

כפי שהתפרסם ב-ynet בעבר, הרפורמה עליה ניצח שר התחבורה היוצא, מאיר שטרית, וגם השרים שלפניו, נדונה מראש לכישלון. יוזמי ההפרטה חשבו בראש ובראשונה כיצד לנטרל את כוחם העצום של המונופולים הציבוריים "אגד" ו"דן" (מטרה ראויה כשלעצמה), אך כרגיל במקומותינו, איש לא חשב על היום שאחרי. וכך, באזורים שונים בארץ החלו לפעול חברות אוטובוסים פרטיות, המפעילות את השירות כמונופול מקומי.

 

והרי כל כלכלן מתחיל יספר לכם כי מונופול פרטי, גרוע עוד יותר ממונופול ציבורי (מבוא לכלכלה, שיעור 1). בהיעדר תחרות, רמת השירות ספגה מכה אנושה ומה שחווים כעת תושבי ראש העין ופתח תקווה, חווים גם תושבי אזורים אחרים בארץ בהם הופעלו חברות אוטובוסים פרטיות. מה צריכים היו לעשות? לכלול הכנסת מספר חברות פרטיות שיתחרו על לבם של הנוסעים באותו פלח שוק, אולי אפילו להכניסן לתחרות עם "אגד" ו"דן" שפעלו כבר בכל מקרה, וכך לדחוף גם אותן לשיפור השירות. דוגמאות לכך בישראל לא חסרות. אבל כל זה לא קרה, ומשרד התחבורה ממשיך לפעול בהגיון מעוות.

 

שימו לב, משרד התחבורה הוא זה שהחליט על שינוי מספרי הקווים ועל שינוי מסלולים, מתוך כוונה להפריד בין קווים עירוניים לקווים בינעירוניים, כדי שלא ייווצר מצב בו נוסעים ממתינים עד כלות ברחוב שטמפר בפתח תקווה, לאוטובוס שנתקע בפקק ברחוב ארלוזורוב בתל-אביב.

 

לנוכח ריבוי התלונות, פרסמו לאחרונה "קווים" ומשרד התחבורה הודעה משותפת. שימו לב, הודעה משותפת למשרד שאמור למלא את תפקיד הרגולטור, ולפקח בעצם על החברה הפרטית ביתר יעילות. ומה עושה משרד התחבורה? כמו שהוא עושה בדרך כלל כאשר הוא מותקף על אוזלת יד - מגלגל את האחריות על האזרח.

 

ואלו עיקרי התגובה המשותפת: "מדובר בטענות חסרות כל שחר, המופצות על-ידי גורמים אינטרסנטים. משרד התחבורה וחברת קווים נערכו במשך שבועות ארוכים לקראת הרפורמה בפתח תקווה וראש העין. כמאה דיילים של חברת קווים, אנשי משרד התחבורה וסוקרים מטעם המשרד מלווים את פעילות קווי האוטובוסים ומבצעים שינויים בהתאם לצורך.

 

הוכנסו לשרות כ-100 אוטובוסים חדישים והופעלו מידיבוסים חדשים וקלי תנועה, נמוכי רצפה וידידותיים לסביבה. בסך הכל, תדירות האוטובוסים גדלה ב-40% ומחיר הנסיעה ירד בכ- 20%.

 

כמו כן, בוצעה הפרדה בין הנסיעות הפנימיות לנסיעות הבין- עירוניות לנוחיותם של הנוסעים והופעלו מערכות כרטוס מהמתקדמות בעולם. יצוין כי ביום ראשון לכניסתה של קווים קרסו מערכות הרמזורים בפתח תקווה בשל מזג האוויר הסוער והגשמים העזים שהציפו את הכבישים, דבר שגרם לשיבושים בהפעלת קווי האוטובוסים. חברת קווים מטפלת בפניות המגיעות מציבור הנוסעים בפתח תקווה וראש העין ונותנת מענה מידי לנושאים העולים מהתלונות, כמקובל במהלך תפעול קווי התחבורה הציבורית.

 

מקבלי ההחלטות ברמה הבכירה בחברת קווים ובמשרד התחבורה מצויים בשטח ומעודכנים באופן שוטף על הפעילות. במסגרת זו מתקיימות הערכות מצב ובהתאם להחלטות המתקבלות נערכים שינויים. כתוצאה מפעולות אלו אנו עדים לצמצום משמעותי במספר התלונות המגיעות לחברה. כבר היום אנו מקבלים דיווחים על השינויים הברוכים של הרפורמה"

 

  • מדברים על זה בפורום פתח תקווה

 

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
האוטובוס - קווים לדמותו
האוטובוס - קווים לדמותו
צילום: מיכאל קרמר
סוף סוף הגיע. קווים
סוף סוף הגיע. קווים
צילום: יהודה כלתום
מומלצים