שתף קטע נבחר

מגמה: תוכניות טלוויזיה לצפייה ברשת

בעקבות הירידה הנמשכת בשיעורי הצפייה בפריים טיים, מבינות רשתות הטלוויזיה הגדולות כי עליהן להפוך לספקי תכנים הפועלים בכמה פלטפורמות - ובעיקר באינטרנט. השאלה שנותרה פתוחה: האם האינטרנט הוא מקור הכנסות חדש או כלי לעידוד הצפייה בטלוויזיה

רשתות הטלוויזיה הגדולות בארצות הברית מתחילות להכיר בפוטנציאל הגדול של האינטרנט, שעשוי להתגלות כערוץ ההפצה הגדול ביותר בעולם מבחינתן. לראיה, בימים אלה אפשר להוריד מהרשת – באופן חוקי – פרקים חדשים של "אבודים", "המשרד" ו"חוק וסדר".

  

ההסכם פורץ הדרך נחתם לפני חצי שנה בין רשת ABC לחברת אפל, בעלת חנות המדיה iTunes, למכור תוכניות נטולות פרסומות מתוך הרשתות ABC ,ESPN ודיסני עבור 1.99 דולרים. בעקבות זאת, רשתות טלוויזיה נוספות החלו להציע תכנים להורדה – החל מתוכניות בודדות ועד למנויים על עונות שלמות. הצופים באינטרנט אף יכולים לצפות בחלק מהתוכניות חינם – עם פרסומות.

  

לא הצלחה היסטרית

 

בינתיים, לא מדובר בהצלחה היסטרית. רשת ABC דיווחה על ארבעה מיליון הורדות עד כה לפרקים של "אבודים" ותוכניות נוספות. "חברות הטלוויזיה עורכות ניסוי וטעייה בניסיון לגלות מה עשוי להצליח", מסביר ברנט מגיד, מנכ"ל חברת ייעוץ לשידורי טלוויזיה.

  

מומחים מסבירים כי לרשתות הטלוויזיה אין הרבה ברירות אלא לנקוט ביוזמות המתפרשות על פני כמה פלטפורמות שידור, בעקבות המגמה של אנשים רבים לצפות פחות בטלוויזיה בפריים טיים ולאמץ טכנולוגיות חדשות המאפשרות להם לצפות בתכנים בכל זמן ובכל מקום שיירצו, כולל במחשבים ובהתקנים ניידים כמו iPod.

  

נוסף על כך, חברות הטלוויזיה מבקשות להציע אלטרנטיבה חוקית לרשתות שיתוף קבצים, המציעות גירסאות פיראטיות להורדה של תוכניות טלוויזיה חדשות, לעתים מספר שעות בלבד לאחר שידורן.

  

"הטכנולוגיה נעה קדימה עם חברות הטלוויזיה או בלעדיהן, ואם הן לא ינסו לגבש מודל עסקי חדש, הן יעמדו במקום. עמידה במקום שקולה לנסיגה", הסביר הרולד ווגל, אנליסט מדיה ומחבר הספר "הכלכלה של תעשיית הבידור" ("Entertainment Industry Economics"). "הבעיה היא שאף אחד לא יודע בוודאות איזה מודל עסקי חדש נכון ליישם".

  

עם זאת, רשתות הטלוויזיה בארצות הברית מרשות לעצמם להשתתף בניסוי הזה מאחר והעלויות הכרוכות בכך נמוכות מאוד מבחינתן, ושולי הרווח גבוהים מאחר ובניגוד לטלוויזיה, הן לא צריכות לחלוק בהכנסות עם תחנות טלוויזיה מקומיות. עם זאת, איגודים המייצגים שחקנים ותסריטאים תובעים את החלק שלהם בהכנסות, ועשויים לצמצם את הרווחים של האולפנים או לגלגל את העלויות על הצרכנים.

 

באינטרנט אפשר לפנות לקהלים קטנים

 

"מי שרוצה לעשות כסף בטלוויזיה צריך לרתק אל המסך מיליון צופים", אמר ג'וש ברנוף, אנליסט ראשי בחברת פורסטר, "אך אם תרצו להרוויח מתכניי וידאו באינטרנט, ייתכן מאוד שתוכלו להסתפק בכמה אלפים או אף כמה מאות".

  

ב-ABC הסיקו כמה מסקנות חשובות מהניסוי הקצר שערכו במכירת תוכניות ברשת. אחת המסקנות האלה היא, כי הרייטינג של התוכניות המצליחות בטלוויזיה לא נפגע. ההפך הוא הנכון. "הגדלנו את מספר הצופים בחלק מהתוכניות הפופולרית והתוכניות החדשות", אמר אלברט צ'נג, סגן נשיא המדיה הדיגיטלית בקבוצת דיסני-ABC

  

אינטרנט - ערוץ שיווק או מכירות?

 

ריצ'ארד גרינפילד, אנליסט בחברת Pali Research, סבור כי הפצת תכנים באינטרנט עשויה להתגלות כמועילה יותר לצורך קידום תוכניות חדשות בטלוויזיה ופחות הכנסות כערוץ משמעותי נוסף.

  

"אם ההפצה הדיגיטלית עשויה להגדיל את ההכנסות של סרט חדש או מכירות DVD או להגדיל את מספר הצופים בתוכנית בטלוויזיה, אזי ההכנסות הנוספות שנרשמות באינטרנט הן משניות", הא אמר.

  

מי שנוקטת בגישה זו היא NBC, שהציעה להורדה חינם את פרק הפיילוט של סדרת הדגל החדשה Conviction, שבועיים לפני שידורו בטלוויזיה. רשתות אחרות הציעו פרקים להורדה חינם באתר הקהילתי MySpace.com ובאתרים נוספים.

  

NBC מציעה להורדה בתשלום פרקים של "המשרד" ו-Scrubs באתר iTunes. רשת CBS מוכרת את CSI, ופרקים מהתוכנית The Amazing Race, כמו גם הסדרה הקלאסית "חבורת בריידי" בחנות הווידאו של גוגל. הרשת מציעה לשכירה פרקים מתוכנית הריאלי "הישרדות". פרקים אלה אינם ניתנים לצפייה 24 שעות לאחר הורדתם.

 

פוטנציאל גדול

 

אולם, יש מי שסבור כי תוכניות טלוויזיה חינם עם פרסומות יהפכו למודל הדומיננטי של הפצת תכנים ברשת. "פוטנציאל השוק של וידאו בסטרימינג הנתמך בפרסומות הוא ענק. השוק גדל כל הזמן", אמר ברנוף, "ככל שיועלו לרשת יותר תכניי וידאו, יותר אנשים ינסו אותם וההכנסות מפרסום יגדלו".

  

טיים ורנר אימצה את המודל הזה בשתי ידיים, דרך יחידת AOL, הזרוע המקוונת שלה. החברה השיקה לאחרונה את in2TV, "רשת הטלוויזיה הראשונה בפס רחב", על פי הגדרת AOL, המאפשרת לגולשים לצפות בתוכניות טלוויזיה ישנות חינם.

  

"הדרך המהירה ביותר לגרום למספר גדול של אנשים להתרגל לצפות בווידאו ברשת היא להציע להם תכנים חינם, שלא היו זמינים ברשת בעבר", אמר קווין קונרוי, סגן נשיא AOL Media Networks. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אבודים. חברות הטלוויזיה הופכות לחברות תכנים
מומלצים