שתף קטע נבחר

פיאט פנדה קרוס וסדיצ'י - טעימות קטנות

אחת יפנית שמגיעה בעצם מהונגריה, השנייה בפולין. אבל לשתיהן יש שם איטלקי והנעה כפולה. קבלו סיבובי בזק בשתי מכוניות שאלינו, בינתיים לפחות, לא צפויות להגיע - וחבל

מכירים את הטיעון המנצח בו למאזדה מליסינג-רנו מהצבא-סובארו מהשכרה יש יכולת עבירות טובה מכל ג'יפ קשוח? ברור שמכירים. גם אני מכיר, מצוין. ובכל זאת, כאשר אנטוניו החייכן, נהג המבחן האיטלקי שאוחז בהגה לצידי, מטפס בסדיצ'י הקטנה במעלה גבעה תלולה תוך חיכוך רועש בגחון, אני לא יכול להחניק חיוך גדול. אחרי הכל, המכונית הזו שמתקלת כאן סלעים ומעלות, נראית כמו סופר-מיני תמימה לחלוטין. כזו שהייתם נזהרים עמה גם בטיפוס זהיר על מדרכה. 

סדיצ'י

 

מגרש המשחקים הגדול של פיאט

 

אנחנו נמצאים כרגע בלוקו, בין טורינו למילאנו. ומדובר כאן בלא פחות ולא יותר מגן עדן לחובבי רכב. זהו מסלול ניסוי שבמקור היה של אלפא רומיאו, והיום הוא מגרש משחקים ענק של פיאט, עם מגוון כבישים ואפילו מסלול נהיגת שטח קטן. כמו ילד בחנות צעצועים גדולה, העיניים שלי מביטות לכל כיוון: הנה נכנסת למסלול הניסוי גרסת GTA של הבררה, כשהיא מלווה ב-156 "משטרתית". הנה מיניוואן מוסווה שמסתיר מתיחת פנים לאידאה. בקצה הרחוק ני מזהה את מחליפת הסטילו, נחה באופן דיסקרטי בין מבחנים אחרונים. בין לבין נעות כאן בררה ספיידר, וולוו C70 חדשה שמשמשת אמת-מידה כנראה. ולא, אסור בתכלית לצלם.

 

ובכל מקרה, לא הגעתי לכאן כדי לרחרח אחר דגמים עתידיים, אלא על-מנת לטעום קמצוץ מכפולות ההנעה החדשות של היצרן. שתי הקטנות סדיצ'י ופנדה קרוס. מבחן של ממש זה בוודאי לא. אפילו השקה אי אפשר לכנות את מה שאני עומד לעשות עם השתיים. נקרא לזה סיבוב בזק ונסגור עניין.

פנדה קרוס

 

בינתיים אני מגלה שהתכנית כוללת זמן נהיגה מאד מוגבל, שיכלול קצת שביל, קצת יותר אספלט. מאכזב אמנם, אבל בכל זאת מדובר במפגש ראשון עם המכונית החדשה והמשותפת לפיאט ולסוזוקי, שנחשפה בתערוכת ז'נבה האחרונה. בעצם, צריך להכניס את ה"משותפת" למרכאות. אפילו פיאט השוביניסטים מודים שסוזוקי, המייצרת למעשה את המכונית בהונגריה, ביצעה את כל שלבי הפיתוח. מה עשתה פיאט? תרמה מנוע טורבו-דיזל. תודו שגם זה משהו. 

 

קוביה הונגרית מאיטליה

 

הסדיצ'י ("16" באיטלקית, 4X4 כמובן...) נראית כמו סופר-מיני מוגבהת קלות, ללא שום זיקה אמיתית לשטח. שום שטח. למעשה, היא נראית לכל היותר כמו תוצר נוסף של אוסף מכוניות-נישה שעשרות כמותן נולדות בכל רגע. היא נראית טוב - בכל זאת, עבודה של ג'וג'ארו - אבל לבטח לא ברורה במיוחד. לא מובנת.

 

עם זאת, הצצה פנימה מראה מיד שזו פיאט אחרת. לא כזו שאנו מכירים. טוב, זו הרי סוזוקי בעצם, מה שמסביר את סביבת הנהג הנקייה, הברורה, שמזכירה את הסוויפט. איכות הגימור וההרכבה בהתאם - טובה. רק מתג הבחירה במצבי ההנעה מוסתר מדי. ניתן לבחור עמו בין הנעה קדמית לכפולה (העברת כוח לאחור "לפי דרישה" ובעזרת מצמד נשלט מחשב), ואפילו נעילת דיפרנציאל מרכזי. את השימוש בגימיק - ההופך במהירות משעמם - של התנעה ללא מפתח, לא הבנתי כאן. מה הטעם בו, אם בסופו של דבר צריך לסובב את ה"סוויץ" עצמו? ליצרניות הפתרונים. אגב, המרחב מאחור מפתיע לטובה, ויש אפילו תא מטען הגיוני בגודלו.

פנדה קרוס חוצה אגמים 

 

מנוע ה-1.6 ליטר, עם הספק מרבי של 107 כ"ס, גורם לסדיצ'י להשמע ולהרגיש יותר סוזוקי מפיאט. יותר יפנית שגרתית וצפויה, פחות איטלקית אנרגטית ומלהיבה. ההגה קל מדי, המתלים מעט רכים מדי. שום דבר מפתיע, אבל הרבה מהמתכון הצפוי. גרסת ה-1.9 ליטר דיזל חזקה יותר (120 כ"ס) ובשרנית, אך גם עושה שימוש בכיול מתלים נוקשה יותר (לטובה) ומשקל עדיף להגה. עדיפה, אם שאלתם.

 

יכולת השטח? מפתיעה בכל זאת. המכונית הזו נראית כה תמימה, עד כי עצם העובדה שהיא מסוגלת לרדת לשביל מבלי להתפרק, נראית כסוג של נס. אין ספק כי הניסיון העשיר של סוזוקי ברכב שטח רך עושה כאן את שלו, גם אם ברור שלא מדובר ביכולת שטח אמיתית.

 

הפנדה לעומת זאת מגיעה לבלוקו בבגדי הקרוס המושכים, שמדברים בבירור בשפת שטח. מה שהופך אותה להרבה יותר בולטת מהקליימינג הצנועה שתגיע אלינו. אחרי הסדיצ'י ה"מסודרת", מרגיש הפנים מבולגן יותר, ושלא במפתיע, פחות איכותי. תנוחת הנהיגה פחות טובה, כיול המתלים הופך אותה לקופצנית ללא צורך. וכן, אם שאלתם, היא כמובן אמורה להיות זולה משמעותית מאחותה.

 

לא שממש ניסיתי (בכל זאת, לא נעים מהמאחרים), אבל פיאט טוענים בלהט כי לפנדה יכולת שטח עדיפה ומרשימה. האמת, לא ברור לי אם מדובר בגאווה, או פשוט בסיס גלגלים קצרצר שמעניק לה יכולת "מעניינת". בשטח היא הרגישה בסדר כל עוד מדובר היה בשבילים, שהזכירו לי יותר מכל את המסורת הארוכה של האיטלקים עם פנדה כפולת הנעה לאלפים המושלגים ושבילי טוסקנה. גם כאן היו ביצועי מנוע הדיזל הקטן (1.3 ליטר, 75 כ"ס) טובים למדי, אלא שאלינו תגיע הקליימבינג עם מנוע בנזין.

 

בסופו של יום, ההתרשמות הראשונית משתי כפולות ההנעה הקטנות הותירה בי טעם של עוד. בעיקר מדובר בסדיצ'י, שעשויה להגיע אלינו גם במדי סוזוקי ולהתחרות למשל בדייהטסו טריוס החדש. כרגע טוענים שני היבואנים - הן סמל"ת של פיאט והן מכשירי תנועה של סוזוקי - למחירים גבוהים מדי, שהופכים את הייבוא ללא כדאי. אבל שניהם טוענים באותה נשימה כי עדיין לא הרימו ידיים. נחכה ונראה.

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פנדה קרוס
פנדה קרוס
פנדה 4X4 שתגיע אלינו
פנדה 4X4 שתגיע אלינו
מומלצים