שתף קטע נבחר

הישראלים מוציאים בשנה 1.5 מיליארד שקל על לחם

סקירת CIA: הישראלי חובב הפחמימות אוכל בשנה כ-134 ק"ג לחם ודגנים בממוצע ומדורג במקום השביעי בעולם המערבי במדד צריכת הלחם לנפש. כ-40% מהמכירות הן של לחם תחת פיקוח מחירים

הישראלים מוציאים בשנה כ-1.5 מיליארד שקל על לחמים למיניהם, מתוכם כ-600 מיליון שקלים על לחמים בפיקוח. כך עולה מסקירה שערכה CIA (קרדיט אינפורמיישן אסוסיאיישן) מקבוצת גאון שוקי הון לקראת סיום הפסח וההסתערות המחודשת על הלחם. מהסקירה עולה, כי הישראלי חובב הפחמימות אוכל בשנה כ-134 ק"ג לחם ודגנים ומדורג במקום השביעי בעולם המערבי במדד צריכת הלחם לנפש. במקומות הראשונים בצריכת לחם לנפש נמצאות בדירוג גרמניה וצרפת.

 

מהסקירה עולה עוד, כי כשבועיים לפני חג הפסח ניכרת ירידה משמעותית במכירות הלחמים. במשך החג לא מייצרים לחמים, אך לאחריו מסתערים הישראלים על 550 המאפיות וחנויות הלחם המפוזרות ברחבי הארץ. רוב המאפיות וחנויות הלחם ממוקמות באזור תל אביב והמרכז: כ-165 מאפיות וחנויות לחם, אחריו נמצא אזור חיפה עם כ-85 מאפיות וחנויות לחם. בשאר אזורי הארץ מספר המאפיות וחנויות הלחם נע בממוצע בין 60-64.

 

עוד עולה מסקירת CIA כי כ-50% מהלחמים הנקנים בישראל מיוצרים ע"י שלוש המאפיות הגדולות: אנג'ל, ברמן ודוידוביץ. מאפיות אלה, כמו גם מרבית המאפיות בארץ מייצרות תמהיל מוצרים דומה, הכולל לחם אחיד, לחם לבן, חלה, לחמים פרוסים ולחמניות. התחרות העיקרית בין המאפיות היא על איכות, מראה, טעם ואורך חיי המדף של הלחם האחיד הפרוס.

 

תחרות נוספת של המאפיות היא דווקא בלחמים המיוחדים שהן מוציאות מידי תקופה. בין הגימיקים שיצאו בשנה האחרונה: לחם נשים של מאפיית אנג'ל המיועד לנשים בגיל המעבר ומכיל חומצה פולית, לחמניות לילדים המעושרות בוויטמינים שהוציאה מאפיית ברמן ולחם "וינגייט" המיועד לספורטאים והמיוצר על מאפיית לחם שי.

 

כ-40% ממכירות הלחם בארץ הן מכירות של הלחם האחיד המוגדר כ"לחם בפיקוח". הגדרת הפיקוח היא פיקוח מחירים של משרד התמ"ת כאשר שינוי במחיר נעשה ע"י המדינה. מחירו הממוצע של לחם זה בשנים האחרונות נאמד בכ-4 שקלים, כאשר עליית המחירים האחרונה הייתה בחודש אוקטובר 2005. שאר הלחמים שאינם בפיקוח מוגדרים בשוק הלחמים כלחמים מיוחדים. בתחום הלחמים המיוחדים מככב הלחם הקל דל הקלוריות. כ- 50% ממכירות לחמים מיוחדים הן מכירות של לחם זה.

 

על פי כלכלני CIA, בשנים האחרונות יותר ויותר ישראלים רוכשים לחמי דגנים, לחם מקמח מלא, לחם שיפון ולחמים איכותיים הנאפים במאפיות בוטיק שונות. שוק הלחמים האיכותיים, היוקרתיים נאמד בכ-10 מיליון שקל בשנה והוא נשלט בידי כעשרה אופי בוטיק שונים, המוכרים את לחמיהם במעדניות ובחנויות ייעודיות מתמחות, בעיקר בערים הגדולות תוך כדי פנייה לפלחי אוכלוסייה מוגדרים. בין אופי הבוטיק: לחם ארז, לחם תושיה ועוד.

 

מעבר לכך, לא כל הלחם שנאפה נצרך בסופו של דבר. מהסקירה עולה כי המאפיות זורקות מדי חודש כ-2,000 טונות לחם - כארבעה מיליון כיכרות לחם מכל הסוגים, כולל לחמים מיוחדים. מדובר בכ-150 אלף כיכרות לחם ליום שלא נמכרו והם נאספים על ידי המאפיות, שמוכרות את רובם במחיר אפסי למאכל עגלים.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ויז'ואל/פוטוס
לחם. אוהבים פחמימות
צילום: ויז'ואל/פוטוס
מומלצים