שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    הסחת דעת - הסיבה ל-80% מתאונות הדרכים
    כך טוען מחקר שנערך בארצות הברית, במסגרתו הותקנו מצלמות מעקב במכוניות של 241 נהגים מתנדבים. מה שלא מנע מחלקם להשתכר, לעשן מריחואנה או לחלום בהקיץ בדרך להתרסקות לתוך עמוד טלפון

    מסתבר ששיחה בטלפון הנייד היא לא הסחת הדעת היחידה שמעלה את הסיכון למעורבות בתאונה. גם לנסות להיפטר מזבוב טורדני שנכנס למכונית, להרים כוס שנפלה או לנסות להגיע לחפץ במושב האחורי, עשוי לגרום לתאונה קטלנית. למעשה, כל הפעולות הללו מעלות את הסיכון לתאונת דרכים פי תשעה, כך מגלה מחקר אמריקני חדש ומסקרן, שמגלה גם כי הסחת דעת היא גורם משמעותי בהרבה לתאונות מכפי שחשבנו וכפי שגילו מחקרים קודמים.

     

    לפי המחקר, פעולות כמו שיחה בטלפון נייד (עם דיבורית), לכוון את הרדיו, להסתרק או לשתות קפה - לא מעלות את הסיכון לתאונה. להתאפר, לחפש תקליטור או לחייג בטלפון - דווקא כן.


    טלפון נייד. מסוכן לחייג או להחזיק ביד. מסוכן פחות כשמדברים בדיבורית (צילום אילוסטרציה: סי די בנק)

     

    במחקר, שנערך על-ידי המכון לטכנולוגיה תחבורתית בוורג'יניה, ניסו החוקרים לאתר את הסיבות העיקריות שמובילות לתאונות דרכים. ומהמסקנות עולה כי הסחת דעת גרמה ל-8 מכל 10 תאונות שהתרחשו במהלך הניסוי. את המחקר ערך המכון על-ידי התקנת חמש מצלמות, מערכת ניווט לוויינית ורדאר ב-241 מכוניות של נהגים שהתנדבו לניסוי.

     

    אמצעי הניטור הללו תיעדו את התנהגות הנהגים וסביבת המכונית 24 שעות ביממה במשך 13 חודשים, במטרה לאבחן סיבות לתאונות. והממצאים מאלפים. למרות שהנהגים ידעו שהם נמצאים במעקב, חלקם נהג תוך כדי שתיית אלכוהול ובשכרות, נהג אחד הגדיל לעשות ועישן מריחואנה בזמן הנהיגה ומספר נהגים היו מעורבים במספר לא קטן של תקריות הנובעות מתופעת "זעם כביש" - התנהגות בריונית או אלימה כתוצאה מכעס על הכביש.

     

    תאונות שלא ייאמנו ואנשים עם מזל

     

    ממצאי המחקר מגלים שבין הסיבות השכיחות לתאונות דרכים, ניתן למנות את עייפות הנהג. ב-22% מהתאונות, עייפות היתה מהגורמים העיקריים לתאונה. באופן מפתיע, דווקא שעות היום הן המסוכנות יותר מבחינת נמנום וחוסר ריכוז, לדברי החוקרים משום שהתנועה עמוסה יותר והנהגים עייפים מלילות בהם לא ישנו כראוי.

     

    במהלך המחקר התרחשו תאונות רבות, בהן מספר אירועים מוזרים ואפילו לא מוסברים. באחת התאונות פגעה אישה בת 19 בעץ למרות שנסעה במהירות של כ-30 קמ"ש בלבד. מכיוון שלא חגרה חגורת בטיחות, היא פגעה בשמשה הקדמית ונפצעה. אלא שלמרות שהיא תועדה על-ידי המצלמות, הנהגת הכשרונית נסעה הביתה בלי לדווח למשטרה כנדרש בחוק האמריקני.

     

    נהגת אחרת, אף היא בת 19, איבדה את דרכה בשכונה לא מוכרת והחלה לחפש אחר הטלפון הנייד שלה. בו בזמן ילד עם תלת אופן ירד לכביש, ורק בנס הספיקה

    הנהגת לשים לב ולבלום - פחות משישה מטרים מהילד המבוהל. במקרה אחר, נהגת שמצלמת הניטור תיעדה אותה חולמת בהקיץ, התנגשה בעמוד טלפון ופונתה על-ידי אמבולנס לבית החולים. על-פי עורכי המחקר, 7.5% מנהגי הניסוי היו מעורבים בתאונת דרכים במהלך הניסוי, להזכירכם 13 חודשים בלבד. לדברי צ'ארלי קלאור, מעורכי המחקר, לרבים מהמשתתפים היה ללא ספק מזל גדול שהם עדיין בחיים.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: ויז'ואל/פוטוס
    לא ישנתם מספיק? על הכביש זה עשוי להיות קטלני
    צילום: ויז'ואל/פוטוס
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים