שתף קטע נבחר

המבקר: העיכוב בפרויקט הגז הטבעי עלה ביוקר

"לאיחור במעבר לשימוש בגז טבעי יש השלכות כלכליות מהותיות על משק האנרגיה. החיסכון הצפוי לחברת החשמל בלבד מהעברת כל יחידותיה לשימוש בגז טבעי היה מגיע לכ-640 מיליון בשנה"

מבקר המדינה מותח ביקורת על אופן הקמת המערכת להולכת הגז הטבעי. המבקר קובע כי חלו עיכובים רבים בהקמת המערכת, שגרמו לכך שתחנות כוח שהיו אמורות לעבור הסבה לייצור חשמל מגז טבעי עדיין לא הוסבו. העיכובים הסבו למשק נזק של מיליארדי דולרים וגרמו נזק לאיכות הסביבה.

 

"הביקורת על ביצוע פרוייקט הולכת הגז מאז 2002 העלתה כשלים בניהולו, כולל נהלים חסרים וסדרי פיקוח ובקרה לקויים", קובע הדו"ח. "כמו כן, שיתוף הפעולה בין משרד התשתיות, חברת החשמל והחברה הממשלתית נתיבי גז להולכת הגז הטבעי היה חלקי בלבד".

 

הדו"ח מציין שנתיבי גז הוקמה 6 שנים אחרי שהממשלה דנה ברעיון להקים אותה, ודחתה אותו - ורק לאחר שנכשלה במציאת חברה ממשלתית שתוליך את הגז. "רק עשר שנים מאז שמשרד התשתיות החל לעסוק בנושא הגז הוחל בביצועה.

 

"לאיחור במעבר לשימוש בגז טבעי יש השלכות כלכליות מהותיות על משק האנרגיה, עקב אי-חיסכון בעלויות דלקים ובעלויות החיצוניות הנגרמות מזיהום אוויר. החיסכון הצפוי לחברת החשמל בלבד מהעברת כל יחידותיה לשימוש בגז טבעי היה מגיע לכ-640 מיליון דולר בשנה. מן הראוי שהגורמים הממשלתיים יפיקו לקחים מהעיכובים בביצוע הפרוייקט".

 

במהלך הקמת המערכת חלה תקלה גדולה בצינור הימי המוביל את הגז. הדו"ח מותח ביקורת על הסחבת שנקטו משרד התשתיות, חברת החשמל ונתיבי גז בטיפול בתקלה. "עם גילוי התקלה לא פעלו כל הגורמים בדחיפות ובתיאום הנדרשים".

 

עוד מותח המבקר ביקורת על החלטת משרד התשתיות להקים חלק ממערכת הולכת הגז בים ולא ביבשה. לפי הדו"ח, במשרד התשתיות סברו שהקמת המערכת הימית תהיה מהירה יותר, אך בדיעבד התברר שהקמתה קשה יותר מכפי שסברו מראש.

 

ממשרד התשתיות נמסר בתגובה: הקמת פרויקטים מסוג זה כרוכה באי ודאות גדולה ובסיכונים כלכליים, העלולים ליצור פער בין אומדני התיכנון לעלויות בפועל וכן לאי עמידה בלוח זמנים. זאת, בעיקר נוכח התלות הגדולה של הפרויקט בגופים רבים בממשלה ומחוצה לה.

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
כשלים בניהול הפרוייקט
כשלים בניהול הפרוייקט
צילום: רויטרס
מומלצים