שתף קטע נבחר

בין אפור לנשגב

יצירתו החדשה של הכוריאוגרף רמי באר, "אקודום", תעלה בבכורה בסוף השבוע במסגרת פסטיבל ישראל. "הניסיון לומר משהו קונקרטי על העולם שלנו דרך אמנות הריקוד הוא אתגר שמעסיק אותי"

 

 

יצירתו החדשה של הכוריאוגרף רמי באר יוצאת מתוך התבוננות בתהליכי הרס וחורבן גלובליים. בסדרה של תמונות מופשטות ובלי נרטיב להיאחז בו הוא מטלטל את הצופה בין חורבן לאהבת החיים וההרמוניה, בין המציאות האפורה לנשגב.

 

"אקודום", שם היצירה שתעלה בבכורה במוצאי שבת במסגרת פסטיבל ישראל, מחברת בין המילים אקולוגיה ואבדון - נושאים המעסיקים את היוצר. "נקודת המוצא של העבודה קשורה במחשבה שביכולתו של האדם לבחור אם להחריב את הפלנטה שעליה הוא יושב או ליצור מציאות אחרת", הוא אומר בראיון שנערך בסטודיו הלהקה בקיבוץ געתון, ימים ספורים לפני הפרמיירה, "היצירה מעמתת את הצופה עם הנושא הזה אבל גם לוקחת אותו למקום חלומי, פנטסטי ואופטימי, שמאפשר למצוא בתוכו גם את הטוב שבאדם".

 

האם יש לסביבה שבה אתה יוצר, כלומר קיבוץ געתון, חלק בבחירת הנושא או שהסטודיו הוא עולם נפרד?

 

"בוודאי, אדם הוא נוף מולדתו במודע או שלא במודע ואני משער שאם הייתי חי במקום אחר, הייתי יוצר עבודות שונות. החיים שלי לא מנותקים מהאמנות שלי. אני בחרתי לחיות בקיבוץ ובארץ ואני רואה את עצמי כאדם מעורב. אני חושב שלאמנות יש יכולת ותפקיד להגיד משהו ממשי ובעל ערך ותוכן על הקיום וההוויה שלנו, נוסף לזה שהיא מתעסקת באסתטיקה וקומפוזיציה באופן מופשט. הניסיון לומר משהו קונקרטי על העולם שלנו דרך האמנות והריקוד הוא אתגר שמעסיק אותי".

 

בעבודה הזו, קצת כמו בעבודות קודמות שלך, אתה מביא עולם שהוא מעבר לזמן ומקום

 

"אני נזהר לא להגביל את עצמי בהסברים שעוללים לבטל את האינטרפרטציה האישית של כל צופה וצופה. אבל באופן כללי זה נכון שהעבודה מתעסקת במעגלים שונים שקשורים לכאן ועכשיו ומצד שני היא קופצת בזמן".

 

להקת המחול הקיבוצית אימצה לעצמה לאורך השנים לוק מאד מזוהה, שלצד השפה התנועתית של באר, בא לידי ביטוי גם בבמה ובעיצוב התלבושות בהם הוא שותף.
צילום: גדי דגון
מצד אחד, הוא מכוון לפשוט ומצד השני לא מוותר על אקסטרווגנזה. העבודה הנוכחית מתכתבת עם ההווה האפרורי, המחוספס, המכני והמנוכר וברובד אחר נוגע בעולם הפנטזיה והדמיון שמאפשר לעוף איתו. "אני מחפש את הניגודים האלה בעבודות שלי, הם מעסיקים ומעניינים אותי, כי מבחינתי, השילוב בין העולמות יוצר עולם שלם עם חוקים ומגבלות משלו", אומר באר ומוסיף, "המרכיבים השונים של תנועת הרקדנים, המוזיקה, התאורה, התלבושות והטקסט יוצרים אחידות שיש בה גם תוכן וגם היגד, והכוונה לא למסר מחנך או מטיף, אלא כזה שמאפשר לצופה להיכנס, להתיישב בכסא, לקבל קצה חבל ומכאן להתחבר ליצירה דרך העולם שלו ואולי לצאת מהתיאטרון קצת אחרת מאיך שהוא נכנס אליו. אני לא חושב שאמנות יכולה לשנות מציאות, אבל היא בהחלט יכולה לעורר מחשבה אצל הצופה הבודד".

 

הפעם, בניגוד לשתי העבודות הקודמות שלך, עסקת פחות בחומר. תשומת הלב המרכזית ניתנה לתנועה

 

"זה נכון, בשתי העבודות האחרונות – "וכשהגיע לשמש" ופורמן מאגנום" – עניין אותי לעסוק באביזרים לחקור את המקום שלהם מול התנועה. בעבודה הזו נמנעתי מזה והתנועה והגוף הן העיקר".

 

התחלה של עבודה חדשה היא בחיפוש או אולי בניסיון לפתור נושא?

 

"אני מנסה בכל עבודה חדשה להגיע למקומות שלא הייתי בהם או לחזור למקומות שביקרתי בהם, וכעת אני מנסה לשכלל. יש קשר בין העבודות ממש, כמו שאין ביניהן קשר. אני משער שמי שרואה את העבודות שלי לאורך זמן יכול בודאי לראות את המחבר וגם את השונה. כל עבודה היא חיפוש ובדיקה. למרות שכבר 25 שנה אני הולך מדי בוקר לסטודיו, אני מגיע אליו בכל פעם אחר ובתהליך אני מחפש את ההתרגשות הראשונית, את הגילויים, ההפתעות והבלתי צפוי, כאילו רק עכשיו אני מתחיל דרך שלא הלכתי בה".

 

מה מקומה של המוזיקה בעבודה שלך?

 

"המוזיקה היא מקור השראה מאד דומיננטי וכאשר אני שומע מוזיקה, אני רואה בעיני רוחי תמונות ותנועה. יש מוזיקות שמעוררות בי באופן מיידי את התגובה הזו, הזרימה שאני לא יודע לנסח אותה".

 

אתה מתכתב בעבודה עם יצירה של חואן מירו. הוא אמן שהשפיע עליך?

 

"רציתי ליצור עולם שמאפיין סביבה אחרת והשתמשתי בהדפס בהשפעת מירו. הוא אמן שאהוב עלי מאוד, בגלל ההפשטה של היצירות שלו, עצם כך שהן יכולות להכיל כל זמן או מקום. אני אוהב את הצבעוניות ואת החופש שהתמונות שלו מאפשרות"

 

זה מתקשר אולי לכך שאתה לא חובב גדול של נרטיב

 

"אני לא מתנגד לנרטיב באופן עקרוני והוא קיים בעבודות הראשונות שלי וביצירות לילדים, אבל זה נכון שבשנים האחרונות זה פחות מעסיק אותי. יותר מעניין אותי לתת לצופה הבודד לספר לעצמו את הסיפור ולאפשר לו את החופש ליצור את ההקשרים כפי שהוא מוצא לנכון".

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גדי דגון
אקודום. למצוא את הטוב שבאדם
צילום: גדי דגון
לאתר ההטבות
מומלצים