שתף קטע נבחר

דו"ח הביניים: הרכבת הזניחה את הבטיחות

שמונה ימים לאחר התאונה הקטלנית בבית יהושע קיבל לידיו שר התחבורה, שאול מופז, את ממצאי הביניים של דו"ח ועדת החקירה החיצונית בראשות יוסי פלד. הוועדה קובעת כי נמצאו ליקויים במבנה רכבת ישראל ובפיקוח עליה. כמו כן נמצא שיש צורך להתאים את מהירות הרכבות לתנאי הדרך המשתנים. מופז: הרכבת הזניחה את נושא הבטיחות

הרכבת הזניחה במשך שנים את נושא הבטיחות - כך אמר הערב (יום ג') שר התחבורה, שאול מופז, לאחר שקיבל לידיו את דו"ח הביניים של ועדת החקירה החיצונית, שמינה לבדוק את נסיבות תאונת הרכבת בבית יהושע, בה נהרגו בשבוע שעבר חמישה בני אדם ועשרות נפצעו. הוועדה מצאה ליקויים במבנה הארגוני של הרכבת ובחלוקת הסמכויות. עוד מצאה שיש צורך להתאים את מהירות הנסיעה של הרכבת לתנאי הדרך.

 

מנכ"ל הרכבת, עופר לינצ'בסקי, הבהיר בשעתו כי אין מקום להוריד את מהירות הנסיעה של הרכבת, גם בצמתים מסוכנים, "משום שהדבר יפגע בלוח הזמנים". עוד נקבע בדו"ח כי תפקיד המשגיח-תצפיתן לא הוגדר כהלכה.

 

מנכ"ל הרכבת הבהיר לאחר התאונה כי תפקיד התצפיתן הוא אך ורק לדווח על כלי רכב עברייניים ולא לדווח על מפגעים. הוועדה שבראשה עמד האלוף במיל' יוסי פלד קבעה כי לא נבחנו ולא יושמו פתרונות להגברת הבטיחות בטווח הקצר והבינוני. כל מאמצי הרכבת כוונו לפתרונות ארוכי טווח. כמו כן יש אי בהירויות לגבי סמכויות ופיקוח שלטוניים על הרכבת ובכללי הרגולציה החלים עליה. 

מופז מעיין בדו"ח הוועדה (צילום: עופר עמרם)

 

שר התחבורה אמר כי נושאי הבטיחות הוזנחו ברכבת במשך שנים ארוכות, "לא נעשה שימוש באמצעים טכנולוגיים מתאימים, למרות שקיימת טכנולוגיה כזו שיכולה היתה לחסוך חיים. נושאי בטיחות נדחקו לתחתית סדר העדיפות". במקביל לוועדה הזו אמורה לפרסם הרכבת את ממצאי ועדת החקירה הפנימית שלה בתחילת השבוע הבא. גם המשטרה הקימה צוות חקירה מיוחד הפועל במקביל.

 

מיד לאחר התאונה, הורה מופז להקים ועדת חקירה חיצונית. בראש הוועדה עמד האלוף במיל' יוסי פלד ובה לקח חלק גם דני מהלל, מהנדס תנועה בכיר. בוועדה היו חברים גם נציג המשטרה. הפעם האחרונה שבה פעלה ועדת חקירה חיצונית בנושא דומה הייתה אחרי התאונה ברבדים לפני כשנה.

 

במקביל הודיע מנכ"ל רכבת ישראל, עופר לינצ'בסקי, על הקמת ועדת חקירה פנימית, שאנשיה כבר אספו בזירת התאונה נתונים וממצאים.

  

אחד הנושאים הבולטים שנבחנו בוועדות היה מפגשי המסילות והכבישים ברחבי הארץ. מנכ"ל הרכבת אמר כי מפגש המסילה בבית יהושע היה אחד מ-31 מפגשים שיש לבנות בהם הפרדה מפלסית, שתפריד את הצטלבות המסילה והכביש. עוד אמר המנכ"ל, כי במחלף בית יהושע הוחל לאחרונה בהקמת מודל ניסיוני של רדאר, שיתריע אם רכב חצה את מחסום הרכבת, אך המכשור פעל במסגרת ניסוי בלבד.

 

אחת השאלות המרכזיות היתה מדוע לא הגיב נהג קטר רכבת 58 לקריאות לעברו כי יש סכנה על המסילה. שאלת השימוש במירס במקום במכשיר הקשר האלחוטי היא אחת הסוגיות הקשות שנדונה בוועדות השונות. ב-ynet דווח כי הפעלת המירס היוותה עבירה לכאורה על תקנות הרכבת המחייבות הפעלת קשר אלחוטי.

 

נראה כי ברור לחוקרים שתגובה סבירה מצד אנשי הרכבת לדיווח על הטנדר התקוע, הייתה מאפשרת עצירה בזמן. זאת בהתחשב בדברי מנכ"ל הרכבת, שטען כי נדרשים 900 מטרים כדי לעצור רכבת ממהירות של 140 קמ"ש. לפי דבריו ובהתייחס למהירות הנסיעה של הרכבת, ההודעה על הטנדר העומד התקבלה כאשר המרחק בין הרכבת לטנדר היה כ-2,800 מטר.

 

מלבד זאת עולה חשד כי נהג הקטר בלם רק כאשר זיהה בעצמו את הטנדר העומד על המסילה. את זאת עשה - אם בכלל, המשטרה טוענת כי כנראה לא בלם כלל - זמן רב לאחר שהייתה לו אפשרות לראות את הטנדר העומד. לדברי מקור המצוי בפרטי החקירה, עשויה הקופסה השחורה להוכיח כי מועד הלחיצה על "הפטריה" (מעצור החירום) היה אף במרחק של כמה עשרות מטרים בלבד מהטנדר העומד.

פורסם לראשונה 20.06.06, 16:51

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פלד ומופז
פלד ומופז
צילום: עופר עמרם
דו"ח ראשון. תאונת הרכבת בבית יהושע
דו"ח ראשון. תאונת הרכבת בבית יהושע
צילום: עופר עמרם
מומלצים