שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    הג'יפ החדש של צה"ל: סופה 2

    רציתם רכב שטח ישראלי טהור? תשכחו מזה. ה"סופה 2" תישאר ככל הנראה סופה צבאית בלבד. זאת מכיוון שהמפעל, "תעשיות רכב" שבנצרת-עילית, אינו מתכוון לייצר דגם אזרחי, לאור המיסוי הגבוה שהוטל על הרכב. יצאנו לבדוק מה אנחנו בכל זאת מפסידים - ובאיזה רכב נוהגים החיילים

    ברוכים הבאים לעידן החדש. תעשיות רכב נצרת, החבר'ה הטובים שהביאו לנו בעבר את ג'יפ הסופה, חושפים בפני התקשורת את ג'יפ "סופה 2", מי שאמור להצעיד (יותר נכון, להסיע) את הצבא מעתה והלאה. וכן, עכשיו כבר יש גם מזגן מפוצל וגם כריות אוויר, חמש דלתות ואפילו גיר עם שישה הילוכים, בלמי דיסק וקפיצים במקום מתלי עלים מאחור. הגיע הזמן, יש להוסיף.

     

    לא סוד הוא שג'יפ הסופה, מיומו הראשון, לא היה המוצר המודרני ביותר שהגיע לכביש הישראלי. ואנחנו מאד עדינים כאן. מערכת מתלים ובלמים מיושנות, איבזור נחות ומכלולי הנעה לא מרשימים. העניין הוא, שבשלב מסוים הפך מחירו כחדש בשוק הפרטי למפלצתי. כזה שאפשר לרכוש דגמי כביש-שטח מודרניים, טובים, בטוחים ונוחים משמעותית. מה שכמובן פגע אנושות בהצלחתו.

     

    בצה"ל לעומת זאת, היכן שפשטות מכנית ועלות חלפים נמוכה קובעת לעיתים קרובות יותר מכל, דווקא היו די מרוצים. מעל ל-5,000 כלי רכב כאלה הועברו לצבא, שירתו ומשרתים שם בכבוד רב והצלחה בלתי מבוטלת. עם הסופה 2 אמורים היו בתעשיות רכב נצרת לשפר בכל התחומים, ולהביא את הסופה 2 לרמת כדאיות גם עבור השוק הפרטי. אלא שכנראה תכננו שם על הטבות מיוחדות עבור היצרן מהמדינה. אבל זו לא הסכימה להעניק הנחות כלשהן, וכך נותר מיסוי מלא על הרכב. זה הותיר אותו במחיר של מעל 250,000 שקל - שוב, לא הגיוני בשוק האזרחי, התחרותי והאיכותי.

     

    "לצערנו הרב לא נוכל למכור לכם את ה'סופה 2' בתקופה הקרובה", נאנח אריה קיזמן, מנכ"ל תעשיות רכב. "אנו צובעים את כל כלי הרכב שיוצאים מפס הייצור בצבע צבאי, בגלל שהמיסוי גבוה מאד והמחיר לאזרח יהיה לא ריאלי. מסיבה זו אנו מתמקדים במכירת הרכב אך ורק לשוק הביטחוני שאינו משלם מיסים".

     

    לדברי היצרן, הג'יפ החדש נבנה לפי דרישות צה"ל באופן מלא. כדוגמה הם מביאים שימוש בדלת אחורית שמאפשרת פריקת ציוד ולוחמים מהירה, מנוע בנזין, מזגן מפוצל, ושאר בקשות מיוחדות. למעשה, כל יחידה תקבל סוג של קו יצור נפרד. טוב, לא בדיוק קו יצור, אבל לפחות איבזור-ציוד-גימור שונים. "רכב השטח הזה עבר סדרת עינויים אמיתית של הגורמים הצבאיים, שלא התפשרו על שום דבר", אומר לנו לאונרד סלומון, בכיר בחברה. "בין היתר, בזכותם עומד ה'סופה 2' בקו הראשון של רכבי השטח בעולם. אנו מלאים בגאווה לאומית שייצרנו מוצר כה איכותי".


    רכבי סופה 2 על פס הייצור

     

    ההבדלים מול הסופה 1 ברורים למדי. גם אם מראה המרכב הכללי נותר זהה, מדובר ברכב אחר לגמרי. מרכב חמש דלתות במקום שלוש בסופה 1. בהתאם, יש לנוסעים מאחור מושבים שפונים בכיוון הנסיעה, כמו-גם מערכת מיזוג עם שליטה מפוצלת. הגיע הזמן. ועוד עניין אחד קטן וחשוב - יש כריות אוויר, במקום מתכת חשופה וכואבת בדגם הקודם.

     

    נסיעת המבחן שביצענו ברכב החדש הייתה קצרה למדי. אלא שלא צריך יותר ממנה כדי לגלות שמדובר כאן במשהו שונה לגמרי מרכבי הכביש-שטח המפנקים, אליהם הרגילה אותנו תעשיית הרכב העולמית בעשרים השנים האחרונות. בתא הנוסעים וסביבת הנהג שולטת פשטות. אין יותר מדי מתגים, ונראה כי אלקטרוניקה מפנקת נותרה הרחק מאחור, עם לוח מחוונים דליל ביותר.

     

    מצד שני, נסיעת שטח קצרה הרשימה מאד. מערך המתלים עבר סוג של מהפיכה, בין היתר על-ידי זניחת מתלה העלים הארכאי מאחור לטובת קפיצים-בולמים מודרניים. המשקל הכולל נותר זהה פחות או יותר לסופה 1 המוחלפת (2,500 ק"ג, 80 ק"ג יותר), אך בסיס הגלגלים ארוך הרבה יותר לטובת יציבות - 293 ס"מ לעומת 263. תיבת שישה הילוכים ידנית החליפה את התיבה המיושנת, ואת בלם התוף מאחור מחליף כעת (סוף-סוף) דיסק. שימו לב גם לשינוי שעברו הצמיגים. במקום 235-75-15, זוכה הסופה 2 לצמיג דק יותר (215 מ"מ), עם דופן גבוהה יותר (85 אחוז), על חישוק גדול יותר ("16).

     

    כרגע מסוגלת תעשיות רכב נצרת לייצר מדי יום עשר יחידות של הסופה 2 (שמכונה גם M-242), בשתי גרסאות עיקריות - גרסת מפקדים המשמשת לפיקוד, ניוד וסיור, וגרסה ממוגנת המיועדת ללוחמה בשטח בנוי. רוצים דיזל? יש אפשרות, מתוצרת VM האיטלקית, בנפח 2.8 ליטר. אם יהיה צורך, גם תיבה אוטומטית אפשרית, הגה ימני, גג ברזנט, צמיגי אל תקר ועוד. הכל לפי דרישת הלקוח. רק צריך לזכור - השוק האזרחי לא יצא נשכר. בינתיים מיוצרת הסופה 2 רק עבור כוחות הביטחון.
    סופה 2

    סופה 2
    שם יצרן ודגם תעשיות רכב נצרת סופה 2
    מנוע 6 צילינדרים, בנזין
    נפח 3,960 סמ"ק
    הספק מרבי 181 כ"ס ב-4,600 סל"ד
    מומנט מרבי 30.2 קג"מ ב-3,500 סל"ד
    הנעה / תיבת הילוכים כפולה / ידנית, שישה הילוכים
    אורך 446 ס"מ
    רוחב 175 ס"מ
    גובה 194 ס"מ
    בסיס גלגלים 293 ס"מ
    מרווח גחון 23.5-24.5 ס"מ
    זווית גישה 44 מעלות
    זווית נטישה 35 מעלות
    זווית גחון 22 מעלות
    שיפוע צד 36 מעלות
    שיפוע מרבי 39 מעלות
    כושר צליחה 61 ס"מ
    מהירות מרבית 130 קמ"ש
    משקל עצמי 2,000 ק"ג
    צמיגים 215/85, חישוקי "16

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים