שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות

    יצרנית הספאם תבעה בעלות על המילה – והפסידה

    החברה המייצרת את בשר החזיר המשומר הפסידה במאבק למנוע מחברות תוכנה להשתמש במילה בהקשר למשלוח דואר זבל אלקטרוני

    יצרנית בשר החזיר המשומר Spam (המקביל ללוף הישראלי עבור אניני הטעם) נכשלה במאבקה למנוע מחברות תוכנה להשתמש במילה בהקשר של משלוח דואר אלקטרוני מסחרי ללא הרשאה, בטענה כי שימוש זה "מדלל" את שם המותג שלהם.

     

    משרד סימני המסחר באיחוד האירופי דחה את בקשת Hormel Foods, לאחר בדיקה שגילתה כי רוב תוצאות החיפוש למילה "ספאם" בגוגל אינן מתייחסות למאכל. "המשמעות הברורה ביותר למילה Spam עבור הצרכנים היא דואר אלקטרוני מסחרי ולא בשר משומר", כך נקבע.

     

    המילה Spam, קיצור של Spiced Ham (בשר מתובל), הומצא על ידי Hormel בשנת 1937, במסגרת קמפיין שיווקי. הפרסום הצליח כל כך עד כי המילה הפכה שם נרדף לבשר משומר, שאינו ממש טעים, לא הכי מזין ולחלוטין לא מגרה, על אף שהמוצר צבר מעריצים משלו.

     

    ההשראה לשימוש במילה בהקשר של דואר אלקטרוני מסחרי נובעת ממערכון ישן של מונטי פייטון, במהלכו קבוצת ויקינגים שרה במקהלה "ספאם ספאם ספאם", בקצב גובר שמשתיק את כל הקולות מסביב.

     

    עם הפיכת דואר זבל מתופעה מציקה למטרד של ממש, החל לפרוח ענף האנטי ספאם, וחברות טכנולוגיה רבות החלו לפתח אמצעים נגד דואר זבל. באופן טבעי, חלקן שילבו את המלה "ספאם" בשם המסחרי שלהן.

     

    Hormel אימצה אל ליבה את המערכון ואף סייעה למאמצי השיווק של המחזמר הקומי Spamalot, המבוסס על המערכונים של מונטי פייטון, אך הרבה פחות אהבה ניסיונות של חברות תוכנה להשתמש במונח לצורך שיווק המוצרים שלהן.

     

    תולדות המאבק

    החברה פתחה במאבקים משפטיים נגד חברות ששיווקו מוצרים כמו SpamBop, Spam Arrest ו- Spam Cube. במסגרת המאבק הוגשו תלונות תלונות למשרד הפטנטים וסימני המסחר בארה"ב ובאירופה.

     

    בשנת 2003 חברת Spam Arrest, המפתחת טכנולוגיות לחסימת דואר זבל, ביקשה לרשום את שם החברה כסימן מסחרי. בעקבות הרישום "הורמל" שיגרה אזהרה לחברה, בה דרשה כי תוותר על השימוש בשם "ספאם", שהוא סימן מסחרי מוגן, על פי טענתה.

     

    Spam Arrest סירבה לדרישה. "אם תשאלו אנשים ברחוב למשמעות המלה 'ספאם', הדבר הראשון שיאמרו הוא 'דואר זבל", אמר אז בריאן קרטמל, מנכ"ל החברה. קרטמל טוען כי השימוש שעושה חברתו במלה "ספאם" אינו נוגע כלל למזון המשומר של "הורמל".

     

    מנהלי "הורמל" לא הסכימו, וטענו כי החברה טיפחה את שם המותג שלה והשקיעה בו במשך עשרות שנים, ולכן הם דורשים ליהנות משימוש בלעדי בו. הורמל טוענת כי אסור לחברות נוספות לשלב את המלה "ספאם" בשמן, גם אם מדובר בחברות טכנולוגיה.

     

    למה הורמל משווקת מוצר ע"ש דוא"ל זבל?

    "הורמל" מפרטת באתר האינטרנט הרשמי המוקדש ל"ספאם" את השימושים הלגיטימיים במלה. כללים אלה קובעים כי יש להתייחס למזון המשומר באותיות גדולות בלבד: "SPAM" בעוד תיאור דואר הזבל חייב להופיע באותיות קטנות בלבד: spam, כדי להבדיל בין השניים.

     

    "אנחנו לא מתנגדים לשימוש במילה כדי לתאר דואר אלקטרוני לא מורשה", מסרה החברה באתר, "עם זאת, אנו כן מתנגדים לשימוש במילה כסימן מסחרי ולפגיעה בתדמית המוצר שלנו בהקשר למילה זו.

     

    "אנו מנסים למנוע מצב בו הציבור ישאל 'למה Hormel Foods משווקת מוצר הקרוי על שם דוא"ל זבל"?

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: גטי אימג' בנק
    ספאם. רוב הציבור מזהה עם המילה עם דוא"ל זבל
    צילום: גטי אימג' בנק
    מומלצים