שתף קטע נבחר

לא נינט, מינט!

בגיל תשע היא החליטה שתהיה סופרת פשע. היום, כשהיא אחת מסופרות המתח המוערכות ביותר בבריטניה ובעולם, מינט וולטרס אומרת: "הכתיבה זה כמו סם. אני מכורה לגמרי"

כשמינט וולטרס הייתה בת תשע, התגלגל לידיה ספר של אגתה כריסטי. אחרי שקראה עמוד או שניים, היא ידעה שגם היא תהיה סופרת, ושסיפורי פשע הם התחום שלה. אלא שהדרך משם ועד למעמדה הנוכחי – כאחת מסופרות המתח המוערכות ביותר בבריטניה ובעולם – הייתה ארוכה ועברה דרך כתיבת סיפורים רומנטיים בעיתון נשים, גידול ילדים ואפילו שנה בקיבוץ בישראל.

 

בימים אלה רואה אור בעברית (בהוצאת מעריב ובתרגומו של בועז וייס) "שכונת האסיד", ספרה של וולטרס שבמרכזו בשכונת מצוקה אלימה מאוד, שתושביה מגלים יום אחד כי השכן החדש שלהם הוא פדופיל. החרדה מפניו הופכת בהדרגה לזעם וזה בתורו מצית שורה של אירועים קשים. וולטרס, כדרכה, מרפדת את העלילה המותחת בשאלות שמחייבות את הקוראים להתמודד עם דילמות מוסריות, לבחון את סולם הערכים שלהם ולתהות איך היו הם מתנהגים בסיטואציות המורכבות שהיא בונה. כמו "בית הקרח", "ההד", "החדר החשוך" ו"הפסלת" שקדמו לו, "שכונת האסיד" אינו סיפור פשע פשוט, ולא די לדעת מי עשה מה כדי להבין אותו. וולטרס היא אשפית העלילות הרב ממדיות והטעונות והדמויות – הטובים והרעים – שהיא מלהקת, מצטיינות תמיד במורכבות פסיכולוגית.

 

"אני לא יכולה לכתוב סיפור פשע פשוט בנוסח 'מי הרוצח'", היא מסבירה. "באנגליה אפשר להחזיק נשק רק ברישיון. זה לא אומר שבאזורים מסוימים אין בעיות קשות עם כנופיות וירי ברחובות, אבל זה הרבה פחות נפוץ מבארצות הברית, זה מוגבל לשכבה מסוימת בלבד בחברה. כדי להשתמש בזה בספרים, כמו שסופרים אמריקאים עושים, הייתי צריכה לכתוב כל הזמן על אותה שכבה סוציו-אקונומית, על גנגסטרים בשכונות מצוקה בערים בגדולות. זה משעמם. אני רוצה לכתוב על סוגים שונים של קהילות, על יחסים שונים בין בני אדם, למצוא בכל פעם פרספקטיבה אחרת ולבנות פשע שכדי לפתור אותו צריך יהיה להפעיל את האינטלקט. משהו כמו ששרלוק הולמס היה עושה. מפענח את הדמויות כדי להבין את כל הסיפור".

 

הדמויות שלך אף פעם לא לגמרי טובות או רעות. את כותבת גם את הרוצחים הכי מעוותים בהמון אמפטיה.

 

"הם הטיפוסים הכי מעניינים. אני אוהבת לכתוב דמויות חזקות מאוד, ואני רוצה לתת לקוראים להכיר אותן מכל הצדדים. כשמציירים דמויות שיש להן מעלות ומגרעות, יותר מעניין לנסות להבין מה מניע אותן, ופחות פשוט לנחש מה עומד לקרוא. לא קל להשאיר קוראים במתח על פני עשרות עמודים. ספרים שבהם יש רק אקשן והמתח נשמר על ידי זה שכל חמש דקות מתגלה עוד גופה משעממים אותי. אני מעדיפה לשמור את הקורא מהופנט משום שהוא ירצה להבין את הטיפוסים שאני מכירה לו".

 

הזמן בקיבוץ היה קסום

וולטרס, 56, היא אם לשניים וחיה עם בעלה בבית כפרי בדורסט, אנגליה. היא התחנכה בפנימייה, אליה נשלחה בגיל 12 אחרי מות אביה, ואומרת ששם למדה להיות עצמאית ושאפתנית. בגיל 18, יחד עם עוד 22 צעירים אנגליים, הגיעה לישראל כדי לבלות שנה בקיבוץ כפר הנשיא. השנה הייתה 1968, ואת החוויות משם היא לעולם לא תשכח. במהלך השיחה בינינו היא מזכירה את הקיבוץ בכל הזדמנות אפשרית ומספרת שהקבוצה נותרה מאז בקשרים הדוקים. הם נפגשים לעתים קרובות וכבר עכשיו מתכננים מפגש חגיגי שיציין 40 שנה להרפתקה ההיא.

 

"הגענו לשם, חבורה של צעירים לא יהודיים, שרצו להכיר את המקום", היא מספרת. "עבדתי במטעים, אחר כך התנדבתי שלושה חודשים בבית מחסה לעבריינים צעירים בירושלים. טיילנו המון. זה היה זמן קסום. אני מניחה שהקיבוצים השתנו מאז, אבל אז הם היו בראשית הדרך, והיה קסם גדול בחיי הקהילה שניסו לבנות שם. כולנו מאוד השמנו בשנה ההיא, כי האכילו אותנו אוכל נפלא. ביקרנו גם בקיבוצים אחרים, ואני זוכרת שחשבתי לעצמי שהלינה המשותפת בטח קשה מאוד לילדים, למרות שזה מזכיר קצת את הפנימייה שבה אני גדלתי וגם הילדים שלי למדו בפנימייה ונהנו מאוד".

 

תכתבי פעם עלילה שמתרחשת בקיבוץ?

 

"זה יהיה יומרני מצדי, כי אני לא מכירה את החברה הזו מספיק לעומק. אולי הייתי צריכה לכתוב על זה מיד כשחזרתי. אמרתי אז לכולם שאני רוצה להיות סופרת, אבל לא האמינו לי".

 

מתי התחלת לכתוב?

 

"למדתי באוניברסיטה ספרות צרפתית. לא גמרתי את התואר, כי זה חייב אותי לנסוע לשנה בצרפת ולא רציתי, כי ידעתי שלא אחזור משם. אבל באוניברסיטה הכרתי את בעלי ואחרי שהתחתנו התחלתי לכתוב סיפורים רומנטיים לעיתון. אחרי שהבן שלי נולד, הבית נמלא רעש, ולא יכולתי להתרכז בכתיבה. למזלי בעלי פרנס אותנו, ובמשך שבע שנים לא כתבתי בכלל. זה התגלה כמפנה חשוב בקריירה שלי. עד אז הזמינו ממני עוד ועוד סדרות רומנטיות ואני מניחה שזה מה שהייתי עושה עד היום. אבל אחרי שבני הצעיר התחיל ללמוד והתפניתי שוב לכתוב, איש לא הזמין ממני סיפורים ויכולתי להתמסר ל'בית הקרח', רעיון שהבשיל אצלי בראש שנים קודם. משם הכול זרם במהירות. הספרים שלי היו רבי מכר, תורגמו, עובדו לסדרות טלוויזיה ומאז לא הפסקתי לכתוב. לא מזמן שאלה אותי עיתונאית אוסטרלית אם אני מתכננת לכתוב עד יום מותי. אמרתי שאני מקווה שלא, כי אני מקווה ליהנות גם מעבודה בגינה ומטיולים. אחר כך חשבתי על זה, והבנתי שהכתיבה היא המהות שלי. זה כמו סם. אני מכורה לגמרי. יכול להיות שלא אפרסם הכול, אבל בראש בטח לא אפסיק לעולם לחבר סיפורים להנאתי".

 

את שואבת השראה ממקרי פשע אמיתיים?

 

"אני מכורה לתקשורת. אני אוהבת לקרוא על פשעים ומקרי רצח. למדתי שקל יותר לכתוב סיפורים אם יש לך כמויות עצומות של מידע. אני קוראת הכול ומקווה שמשהו מזה יצית אצלי רעיון לסיפור. אני מחוברת לכל ערוצי החדשות, גם אלה שמשדרים 24 שעות ביממה, כדי שבכל פעם שאקום מהכתיבה להכין לעצמי כוס קפה, אקלוט עוד משהו".

 

קפה? כאנגלייה את לא אמורה לשתות תה?

 

"אני שותה רק קפה שחור. הרגל שהתחיל בישראל..."

 

לא מוכנה לגלות מה היא כותבת

כבר שנים שוולטרס מתנדבת בבתי כלא. מדי שבוע היא מבקרת אסירים שמשפחתם נטשה אותם ואין להם מבקרים אחרים. "כולם רוצים שאני אכתוב את הסיפור שלהם, אבל לצערי סיפורים אמיתיים בדרך כלל לא מספיק מעניינים", היא אומרת. "בחיים האמיתיים הסיכוי הכי גדול שלך להירצח הוא על ידי מישהו שאומר שהוא אוהב אותך - הבעל, האישה... בחיים הכול צפוי מדי, קשה לבסס על זה ספר מתח".

 

הרבה נשים כותבות בז'אנר הזה. את חושבת שיכולת ההתבוננות שלך היא תכונה נשית?

 

"הייתי רוצה לומר כן, אבל יש גם סופרים גברים לגמרי לא רעים. נשים מוצלחות מאוד בהתבוננות באנשים. דורות ניהלנו חיים פחות אקטיביים, ישבנו בבית ולמדנו להסתכל. למדנו להבין למה ילדים ואנשים מתנהגים כמו שהם מתנהגים, ולמדנו להעביר ביקורת קטלנית על הסביבה. זה שילוב נפלא למי שרוצה לכתוב ספרי מתח".

 

רוב הספרים שלך הפכו לסדרות טלוויזיה מצליחות.

 

"זה שימח אותי מאוד, אבל היום אני מעדיפה קולנוע. בטלוויזיה יש היום מבחר של מאות ערוצים, ולצופים קשה לעקוב אחרי פרקים של סדרה. סרט של שעתיים רצופות הרבה יותר אפקטיבי".

 

על מה את עובדת כעת?

 

"אני כותבת, אבל לא מוכנה לגלות מה. בפעם הראשונה שיצאתי לסיור קידום מכירות של ספר שלי, הייתי מאוד נאיבית. סיפרתי לעיתונאי נורבגי את כל העלילה של הספר הבא שלי, וכשחזרתי הביתה הבנתי שזה משעמם אותי נורא. אז זרקתי לפח, והתחלתי לכתוב משהו אחר. הנורבגי התפלץ ונורא כעס כי כל הכתבה שלו היתה מבוססת על זה. מאז למדתי שאם אני מספרת את העלילה, אני מאבדת את החשק לפתח אותה. חוץ מזה, אני בעצמי לא תמיד יודעת מה יקרה בספרים שלי".

 

את לא מתכננת את כל העלילה מראש?

 

"בדרך כלל לא. יותר מרגש לכתוב ככה. זאת גם הסיבה שלא יצרתי דמות קבועה של בלש, מה שיכול היה להיות מצוין מבחינה מסחרית. אני רוצה להיות חופשייה להפתיע את עצמי ואת הקוראים שלי כל הזמן".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"שכונת האסיד". השכן החדש הוא פדופיל
עטיפת הספר
לאתר ההטבות
מומלצים