שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    טיפים לחיפוש מידע מתקדם
    גורו החיפוש באינטרנט, מרי אלן בייטס, שבה לארץ לסדרת הרצאות וחולקת צרור טיפים נוסף לחיפוש באינטרנט. לא רק Google

    מרי אלן בייטס, מידענית עצמאית (לשעבר יו"ר ארגון המידענים העצמאיים בארה"ב) ודמות מוערכת בתחום חיפושי המידע מגיעה לישראל פעם נוספת, כדי להרצות בשתי סדנאות בנושא.

     

    לרגל ביקורה, אנחנו מפרסמים כמה מהטיפים פרי עטה שיעזרו לכם לחפש בקלות רבה יותר ויניבו תוצאות טובות יותר. ארבעת הטיפים הראשונים מטפלים בקושי הבסיסי והמוכר לכולנו: איך מתחילים? איך למצוא את "קצה החוט" של "קצה החוט" של החיפוש?

     

    1. תגיד או תאמר, זה אותו דבר או היינו הך?

    אתם מחפשים מידע ולא מוצאים? יכול להיות שאתם מחפשים עם המילה הלא מתאימה. השתמשו במילונים ובתזאורוסים כדי לאתר את המילים הנרדפות שאותן אתם מחפשים. לפעמים זה יכול לשנות את כל החיפוש שלכם.

     

    אחד התזאורוסים המומלצים משולב במנוע החיפוש של Surfwax מנוע החיפוש של Surfwax מאפשר לבצע "פוקוס" על מילת החיפוש ולקבל את המילים הנרדפות.


    התמקדו בתוצאות עם SurfWax

     

     

    2. אתם מקיימים יחסים מונוגמים רק עם מנוע יחיד ומיוחד?

    רגילים לחפש במנוע חיפוש אחד ולא מתחשק לכם להקליד את אותה שאילתת חיפוש במנוע חיפוש אחר? התקינו את Groowe על מנת לבצע בקלילות את אותו חיפוש בדיוק גם במנועי חיפוש אחרים.

     

    3. אל תיפלו בין הכיסאות

    רוצים לחפש באינטרנט רק במקורות מסוימים? בנו לעצמכם בכמה דקות מנוע חיפוש ייעודי עם כל מקורות המידע בהם אתם רוצים לחפש באמצעות gigablast או באמצעות Yahoo's Search Builder.

     

    4. לאן לעזאזל נעלמו לי התוצאות?

    כמה פעמים קרה לכם שמצאתם מידע רלוונטי, שימושי ומדליק אך כשהגעתם הביתה מהעבודה והשתמשתם שוב באותה

    מילת חיפוש בדיוק ובאותו המנוע התוצאות שקיבלתם היו אחרות? עכשיו יש לזה פתרון.

     

    מנועי החיפוש מציעים כלים המתעדים את החיפושים שלכם ומאפשרים לכם לחפש בתוך היסטוריית החיפושים שאתם ביצעתם.

     

    כל מה שצריך הוא להירשם באתר מראש לפני התחלת החיפוש. ואם כבר נרשמתם, תקבלו את סטטיסטיקת החיפושים שלכם - תוכלו ללמוד מהם נושאי החיפוש הפופולריים ביותר שלכם ומתי בשעות היום אתם מחפשים אותם.

     

    אתר כזה הוא Google Search History. מנוע חיפוש נוסף המציע תיעוד של החיפושים שלכם הוא Ask.com.

     

    מידע עסקי בקצות האצבעות 

    כשמדובר בחיפוש אתר הנופש הבא, הבהייה בצג המחשב והמעבר על רבבות התוצאות הם בכלל חלק מהכיף של הטיול, אבל כשמדובר במידע עסקי, אין מנוס – צריך לעבוד ביעילות. סדרת הטיפים הבאה תעזור לכם להשיג את המידע העסקי הדרוש לכם בצורה מהירה ואפקטיבית.

     

    5. ...אה, כן, ואני צריך את סקר השוק עד מחר בבוקר

    לחוצים בזמן אבל צריכים לספק מחקר שוק רציני ומקיף באפס תקציב? השתמשו באפשרויות החיפוש המתקדם והגבילו את החיפושים שלכם לאתרים עם סיומת .gov בשורה המגבילה את החיפוש לחיפוש על פי Domain. האמינו או לא, ייתכן שמישהו בממשל האמריקאי כבר הכין דוח מפורט בנושא החיפוש שלכם.

      

    6. ...ושתהיה מצגת מדוגמת עם הרבה תמונות וגרפים

    רוצים למצוא מידע מסוג פורמט מסוים? כמו למשל מפרטים טכניים מקצועיים שמופקים בדרך כלל בפורמט PDF , אנימציות GIF, מצגות בפורמט PPT, או דוחות כספיים בפורמט אקסל (xls)? השתמשו בפקודה filetype ב-Google והגבילו את החיפושים שלכם לפורמט הדרוש.

     


    מצאו את סוג הקובץ הרצוי לכם 

     

    7. האח הגדול עובד במקומכם

    רוצים לדעת מה קורה אצל המתחרים שלכם? לעלות בזמן אמיתי על השקת מוצרים חדשים, מינוי בעלי תפקידים חדשים, פרסומי הודעות לעיתונות וכדומה אבל אין לכם פנאי לבדוק את אתרי המתחרים כל בוקר? תנו לכלים ייעודיים להציץ באתרים במקומכם וקבלו התראה על כל שינוי באתר ישירות לתיבת הדואר שלכם. להשלמת המעקב אחר חברה הפעילו את אחד משרותי ההתראות הבאים: Trackengine ChangeDetect Whatchthatpage.

     

    במקום מנוי

    8. מה היה פה קודם? החיפוש או התרנגולת?

    רוצים לדעת מהם המגמות בשוק? השתמשו ב-Google Trends כדי לקבל סטטיסטיקה על כמות החיפושים שביצעו אחרים על אותו נושא. ניתן להשתמש ב- Google Trends גם כדי להשוות בין פופולריות של מוצרים שונים, טכנולוגיות שונות וכדומה.

     


    מה מחפשים אחרים?

     

     

    9. המידע שאתם צריכים נמצא במאגר מקצועי בתשלום ואין לכם מנוי שנתי?

    אין בעיה, השתמשו בשיטת Pay As You Go. אם אתם יועצים עצמאיים או הארגון בו אתם עובדים לא יכול להרשות לעצמו לשלם עשרות אלפי דולרים עבור מנוי שנתי למאגרי מידע בתשלום, הנה הפתרון בשבילכם:

     

    הספקים של מאגרי המידע הגדולים כמו Lexis Nexis ו-Dialog פתחו לאחרונה את הגישה למאגרים אותם הם מייצגים לחיפוש חופשי ללא כל עלות כאשר התשלום נגבה על המידע הדרוש בלבד ומבוצע על פי שיטת Pay As You Go. כל מה שצריך לעשות הוא להיכנס לאתרי האינטרנט שלהם ולבצע חיפוש. מצאתם את מה שרציתם? הורידו את המאמר/מחקר תמורת תשלום. דוגמאות למאגרי מידע:

     

    Lexis-Nexis alacarte

    Dialog Open Access

     

    10. מי אמר שקווים מקבילים לא נפגשים? 

    מחפשים מידע אבל לא בטוחים באיזה מאגר מקצועי הוא אכן נמצא? פתיחת מאגרי המידע המקצועיים גם לקהל הרחב הניעה את Yahoo ו-Google להציע שירות כולל של חיפוש מקבילי, בו זמנית במספר גדול של מאגרי מידע המאפשרים חיפוש וקבלת תקצירים חינם. משלמים רק כשרוצים לקרוא או להוריד מאמר. לדוגמה, Yahoo Search Subscription .

     


     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים