שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    סקר כיתתי: אורח החיים של ילדי "פאסט קידס"
    הם מבלים שלוש וחצי שעות ביום מול הטלוויזיה, אוכלים ארוחות מחוץ לבית (או מול הטלוויזיה), לא אוכלים כמעט ירקות ופירות ולא שותים מים. פרויקט "פאסט קידס" ממשיך, עם רופאת ילדים, סקר כיתתי ונתונים ממש לא מפתיעים

    אנחנו מגדלים דור של צרכני ג'אנק, שיודעים הרבה על בריאות ותזונה נכונה, אבל במקום להתעמל ולצרוך מים וירקות, הם רובצים מול הטלוויזיה וזוללים חטיפים ונקניקיות. העובדות הללו אינן מחדשות לנו כלום והגיוני שאלו בדיוק העובדות והמסקנות אליהן הגיעה ד"ר אילה ירון, מומחית ברפואה ילדים ובגסטרואנטרולוגית ילדים, אחרי פגישתה עם ילדי פרויקט "פאסט קידס" (ראו מסגרת).

     

    ד"ר ירון נפגשה עם ילדי כיתה ד'-3 מרעננה, במסגרת הקמפיין השנתי של בריאות, כושר ותזונה נכונה, שאירגן ועד ההורים לילדי הכיתה. ההרצאה התקיימה במועדון "אתגר אומנויות ותנועה" ברעננה.

     

    לפני השיחה מילאו הילדים שאלונים ובהם התבקשו למסור פרטים על הרגלי החיים שלהם. בין השאלות שנשאלו היו: האם אתה אוכל ארוחת בוקר? האם אתה הולך ברגל לבית הספר? האם אתה עולה במדרגות הביתה? האם אתה אוכל מול הטלוויזיה? האם אתה אוכל ירקות ופירות? האם אתה אוכל לחם מחיטה מלאה? כמה פעמים בשבוע אתה אוכל בחוץ? כמה שעות אתה צופה בטלוויזיה או משחק במחשב?

     

    הידע של התלמידים בנושא בריאות ותזונה נכונה היה מרשים למדי, אבל לפי התשובות בשאלון נראה כי רובם לא מיישמים בפועל את הידע שלהם, וטוחנים ג'אנק פוד ללא הכרה.

     

    שמונה שעות מול הטלוויזיה

    ניתוח ממצאי השאלון מעלה תמונה עגומה למדי על הרגלי החיים של הילדים. זה מתחיל בשינה. בממוצע ישנים ילדי הכיתה 8 שעות בלילה. "זה מעט מאוד", אומרת ירון. "ילדים בבתי ספר יסודי צריכים לישון 10-11 שעות בלילה. זה חשוב מאוד לתהליך הצמיחה שלהם, לרמת העירנות והריכוז במהלך היום, ואפילו להשמנה. ממחקרים שנערכו בתחום עולה כי ככל שישנים פחות - משמינים יותר".

     

    אחת הסיבות לחוסר השינה היא הטלוויזיה. ילדים בגיל הזה כבר מתחילים להתמכר לעלילותיה של נינט ב"השיר שלנו", וכל התפתחות ביחסים שלה עם רן דנקר מדירה שינה מעיניהם. תרתי משמע. מהשאלונים עולה כי הילדים בכיתה מעבירים בממוצע שלוש ורבע שעות ביום מול הטלוויזיה. אחד הילדים אף דיווח שהוא צופה שמונה שעות בטלוויזיה (!). אבל הבשורות הטובות הגיעו מכיוונן של שתי ילדות שדיווחו שאינן צופות כלל.

     

    "שלוש שעות מול הטלוויזיה זה אולי לא נשמע נורא, אבל אם באותו זמן יש יום יפה בחוץ – עדיף שיוציאו מרץ בגינה הציבורית או בחוג כדורגל. בכלל, נדמה לי שהילדים הולכים להרבה חוגים שמפתחים את המוח שלהם, כמו מדעים ומחשבים, אבל מעט מדי מפתחים את שאר הגוף בחוג כדורגל, כדורסל וג'ודו".

     

    עוד רעה חולה של הטלוויזיה הוא ההרגל לאכול מולה. שני ילדים בלבד דיווחו שאינם נוהגים לזלול מול הטלוויזיה. כל השאר חוטאים בכך. "כשאתה אוכל מול הטלוויזיה אתה לא מתרכז באוכל – אתה סתם בולע, וזו אחת הסיבות להשמנה: אי הבחנה בכמות ובאיכות המזון שנכנסת לגוף. כשאתם רואים מישהו שמן, רוב הסיכויים הם שהוא אוכל יותר מדי. בדרך כלל אנחנו גורמים להשמנה בכך שאנחנו אוכלים ממתקים ולא עושים ספורט. השומן הוא לא רק לא יפה, אלא גם לא בריא. באנגלית אומרים 'יו אר וואט יו איט' (אתה מה שאת האוכל). אנחנו אוכלים הרבה כי אנחנו רואים הרבה פרסומות ושם אוכלים טונות של מזון ואף אחד לא משמין. רואים את זה במיוחד בכל החטיפים למיניהם. שבעה ילדים בכיתה אוכלים חטיף כל יום. זה המון. יש לזכור שבתפוצ'יפס אחד יש 270 קלוריות".

     


    ילדי הכיתה בפעילות. צילום: תומר קרן

     

    בוקר בא לארוחה

    רבות דובר על חשיבות ארוחת הבוקר, אבל נדמה שאורח החיים המודרני עדיין לא מאפשר לנו לאכול בניחותא בבוקר, ולכן רוב הילדים מוותרים על ארוחת הבוקר, או מסתפקים באקטימל ובננה. שני ילדים בכיתה דיווחו כי אינם אוכלים בכלל ארוחת בוקר. הקורנפלקס התגלה כפתרון חביב על הילדים, אבל ד"ר ירון רחוקה מלהתלהב ממנו. "הקורנפלקס אמנם מזין, אבל גבינה, ביצה וירקות עדיפים בהרבה. אם בכל זאת החלטתם על קורנפלקס אז בלי סוכר, ובטח שבלי שוקולד".

     

    כשמגיעים למחלקת הירקות קשה להבחין בילדים בסביבה. 10 ילדים לא אוכלים בכלל ירקות. בפירות המצב מעט טוב יותר – 14 ילדים אוכלים פרי כל יום, לעומת שלושה ילדים שלא מתקרבים לפירות. "בגיל הזה מאוד חשוב לאכול ירקות. אם הילדים מתנגדים לירקות – נסו לחשוב מהי הסיבה. אולי כדאי לקשט את הירקות, לספר להם סיפורים משעשעים על ירקות, להכיר להם את הירקן החביב או להכניס את הירקות בקציצה".

     

    נפרדים מהמעלית!?

    ילדי הכיתה אינם שותים מספיק מים. שני ילדים אף דיווחו שאינם שותים מים בכלל. "שתיית מים היא דבר חיוני מאוד לכל אחד, ועל אחת כמה וכמה לילדים. לצערי, אני רואה יותר ויותר בתים שמכניסים לתוכם משקאות ממותקים וקולה. גם מיצי הפירות למיניהם אינם מומלצים, כי הם מכילים כמויות גדולות של סוכר.

     

    עדיף לסחוט תפוזים או להכין מיץ בבלנדר. אין לכם זמן לסחוט תפוזים? זה בסדר. את אותו הזמן אתם תעבירו בהמתנה לרופא. כדאי להקפיד גם לאכול לפחות ארוחה אחת ביום כשכל המשפחה מסביב לשולחן. על פי השאלון 11 ילדים אוכלים בחוץ פעם בשבוע, כששני ילדים אוכלים כל יום בחוץ! זו מכה".

     

    הילדים הפתיעו לטובה את ד"ר ירון כשרובם דיווחו שהם הולכים ברגל לבית הספר, ועולים במדרגות הביתה. "זה נתון מעודד מאוד. אני ממליצה תמיד להורים לקחת את הילדים ברגל לבית הספר ולהשתדל להימנע משימוש במעלית. אם אתם גרים בגורד שחקים זה לא סביר שתמנעו לגמרי מהמעלית, אבל לפחות תתפסו את המעלית בקומה השלישית או הרביעית".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מימין: טלי קרן וליאור לדין. צילום: תומר קרן
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים