מאפריל 2007: שינוי ברישיונות
משרד התחבורה מנסה לעשות סדר, ומבהיר מה יהיו השינויים ברישיונות הנהיגה והרכב, החל ב-1 באפריל. ככה זה כשמחליטים לאמץ את התקינה האירופית
תסמנו לעצמכם ביומן: ב-1 באפריל 2007 יחול שינוי של ממש ברישיונות הרכב והנהיגה של כולנו. במשרד התחבורה מודיעים כי אז תכנס לתוקף רפורמה בתחום הרישוי, במסגרתה תעבור ישראל לתקן האירופי. בכך יוכלו הרישיונות הישראלים לשמש ביותר מדינות, כללי יבוא האישי לרכב יתעדכנו, ואיתם הגדרות הרכב ורישיונות הנהיגה של כולנו.
הפירוט בהמשך, אבל הבסיס הוא זה: על-פי תכנית משרד התחבורה יהיו מעתה ארבע קבוצות רשיון נהיגה עיקריות: A לאופנועים, B לרכב עד 3.5 טון ושמונה מושבים, C לרכב משא עד 12 טון ו-D למסיעי נוסעים באוטובוסים ומוניות. רשיונות הרכב יותאמו אף הם. L לאופנועים, M להסעת נוסעים, N לרכב מסחרי ו-O לגרורים.
המשרד יאפשר תקופה של שנה וחצי למעבר מסודר מהשיטה הנהוגה כיום, לזו החדשה. כדאי לציין כי מי שהחזיק ברשיון לרכב פרטי או רכב משא, יוכל להמשיך ולנהוג בכלי רכב אלה עם היתר מיוחד של אגף הרישוי, למרות שינויים שעשויים להוציא את כלי הרכב האמורים מקטגוריית הרישיון לה הוא שייך. בנוסף, מסתמן כי רוכבי קטנועי 50 סמ"ק יאלצו לעבור "מבחן שליטה" לפני שיונח בידם רשיון "עד 125 סמ"ק" מיוחל.
השינויים
נראה כי החדשה החשובה ביותר היא דווקא לרוכבי הדו-גלגלי, ובעיקר הקטנוענים. שם יחליף מעתה רישיון "עד 125 סמ"ק", את ה"עד 50" הקודם. בנוסף לנפח המינימלי, תהיה שם גם הגבלת הספק - עד 14.6 כ"ס. דרגה זו תכונה A2, במקום א'. בניגוד למה שניתן היה להבין בעבר, רוכבים אכן יאלצו לעבור מבחן שליטה קצר כדי להוכיח כשירות רכיבה על הכלי הגדול יותר. קטנוע או אופנוע שהספק מנועו גבוה יותר, ומגיע עד 33 כ"ס, ידרוש רישיון מקביל למה שהונהג בעבר כ"עד 500 סמ"ק". כאן יכונה הרישיון A1, במקום ב'. ומעל 500 סמ"ק, דרגה ג', יהפוך ל-A ויכלול את כל האופנועים שהספקם גבוה מ-33 כ"ס.
גם נהגי מכוניות צפויים לשינויים. מי שהורשה עד עתה לנהוג ברכב פרטי או מסחרי במשקל כולל של "עד 4 טון" (דרגה 2), יזכה לרישיון "B", שמתאים - שימו לב - למכונית במשקל כולל של עד 3.5 טון. דרגה 3 תהפוך לרישיון C1, איתו ניתן יהיה לנהוג ברכב שמשקלו גבוה מ-3.5 טון, אך נמוך מ-12 טון. כדי לנהוג ברכב כבד יותר, יהיה צורך ברישיון C (דרגה 13 בעבר). נהגי אוטובוסים ומוניות יידרשו לרישיון D.
וגם רישיונות הרכב מקבלים שמות חדשים. מעתה אמרו "M" להסעת נוסעים, "N" למסחריות, "O" לגרורים ו-"L" לאופנועים. גם כאן קיימת חלוקה פנימית לפי סוג הרכב, גודלו ומספר הנוסעים המורשים לשבת בו. כדוגמה, מציינים במשרד התחבורה כי רכב מסחרי (N) שמשקלו עד 3.5 טון, יותאם לדרגת נהיגה B. ובכל מקרה, כדי למנוע בילבול, בכל רישיון רכב יצוינו הדרגות המקנות אישור לנהוג בו.

שיפור בהליך הייבוא האישי
במסגרת הרפורמה והמעבר לתקינה האירופית, מבטיחים במשרד התחבורה גם שיפור בהליך הייבוא האישי. מה-1 באפריל תתאפשר כך נראה התאמה קלה יותר של מכוניות המיובאות באופן פרטי לתקינה המקומית, שתהיה כמובן זהה למקובל באירופה. לטענת אנשי משרד התחבורה, עובדה זו תצמצם את הבירוקרטיה הכרוכה בתהליך כזה, ותנטרל חלק מהבעיות שהתעוררו בעבר בעת רישום רכב מיובא אישית. אגב, הדרישות עבור כלי רכב בעלי תקינה שונה מזו האירופית (אמריקנית למשל), לא ישונו.
בנוגע למעבר משיטת הרישיונות הישנה לחדשה, מסבירים שם כי תהיה "תקופת חפיפה" של שנה וחצי, במהלכה יוכלו בעלי רישיונות ישנים להמשיך ולנהוג במכוניות שהוצאו מדרגת הרישיון שלהם. למשל, במקרה בו בעל רישיון לרכב עד 4 טון, ושרישיונו השתנה ל"עד 3.5 טון".