שתף קטע נבחר

איך מקימים חנות קטנה ברשת?

דקות עד שעות בודדות לוקח להקים חנות אינטרנטית באתרים כמו CafePress האמריקני ופרינטמול הישראלי • כ־5 מיליון בני־אדם כבר עושים את זה. אצל רבים זו הפכה בן־לילה לפרנסה עיקרית • כל מה שרציתם לדעת על איך עושים כסף (קטן, בדרך־כלל) באינטרנט

על השאלה הנצחית ”איך עושים כסף באינטרנט“ יש כבר יותר מתשובה אחת.

 

אתרי מסחר אלקטרוני, מ־Amazon ועד ‭,iTunes‬ מ־eBay ועד אחרון אתרי המכירות הפומביות בישראל, עושים כסף ממכירת מוצרים ומתיווך בין סוחרים לקונים. אתרי התוכן הגדולים כבר מתפרנסים יפה ממכירת שטחי פרסום וירטואליים, וחלק מהם מצליחים אפילו למכור שירותי פרימיום שונים לגולשים.

 

אין כבר כמעט בית עסק גדול שלא מציע את מוצריו גם ברשת. המאמץ הנדרש כדי להרחיב פעילות

מסחרית קיימת מחנות פיזית לחנות וירטואלית קטן היום מתמיד. עם שיווק נכון, אפשר להיחשף לקהלים חדשים ולמכור יותר - והעלויות בדרך־כלל קטנות, יחסית לאפשרויות אחרות של פיתוח עסקי.

 

וכמובן, ישנם גם סוחרים מקוונים שאין להם חנות פיזית כלל - כי אם יש לך מוצר למכור, מדוע לבזבז כסף על שכירות יקרה כשאפשר להוציא פרוטות על איחסון (Hosting)‬ אינטרנטי?

 

אבל מתברר שהיום לא צריך אפילו מוצר כדי למכור. למעשה, גם אינכם צריכים אתר משלכם כדי להפוך לסוחרים מקוונים.

 

מה מונע בעצם מכל אחד מאתנו להקים עסק מקוון? קודם כל, צריך שיהיה מוצר שנוכל למכור. אם איננו מייצרים מוצר כלשהו בעצמנו, נוכל אמנם למכור מוצרים של יצרן קיים שאין לו חנות ברשת. עדיין, נשארו הרבה אתגרים לוגיסטיים שאיתם יש להתמודד: איפה מאחסנים את המוצרים, מי יבצע את החיוב והגבייה, איך מובילים את המוצרים אל הלקוח, וכן הלאה. כל זה, כמובן, עוד לפני שנקים את אתר המסחר האלקטרוני שלנו.

 

אבל היום אפשר לקבל הכל מן המוכן: מערכת פשוטה להקמת חנות אינטרנטית, מנגנוני רכישה וחיוב מקוונים, וגם שירותי אריזה ומשלוח. והמוצרים? גם אותם אפשר ליצור ישירות מחלון הדפדפן שלכם.

 

הדוגמה הכי טובה היא זו של אתר המתנות ‭.CafePress‬ האתר מציע מערכת מקוונת, שמאפשרת לבנות חנות אינטרנטית באמת בתוך דקות ולמכור בה מזכרות, בגדים וחפצי נוי שונים, עם תמונות או כיתובים שתספקו בעצמכם. הוא גם יאפשר לכם למכור תקליטורים עם מוזיקה שכתבתם, יכרוך עבורכם את כתב־היד החדש שלכם כספר, ועוד ועוד.

 

איך זה עובד

בתחום הזה, המכונה לפעמים ”מסחר לפי דרישה‭,“‬ היופי הוא שהמוצרים שלכם מיוצרים רק כשמישהו רוצה לקנות אותם. אתם, מצדכם, לא צריכים להשקיע פרוטה, כך שמדובר ברווח נקי.

 

התחום הזה קיים כבר שנים, אך לאחרונה, במסגרת גל השירותים המקוונים שאוהבים לכנות ‭,Web 2.0‬

הוא זוכה לעדנה. אולי משום שמה שמניע אותו הם הגולשים.

 

הנחת העבודה הראשונה של אתרים כמו CafePress היא, שמה שהופך עסק למצליח הם לא אמצעי הייצור אלא ההמצאה היצירתית. לייצר חולצת טריקו עם הדפס צבעוני - בזה, אגב, הם התחילו - זו לא חוכמה גדולה. רבבות יצרנים ומתפרות ברחבי העולם יודעים לעשות את זה. מה שמוכר את החולצה, מלבד במקרים בהם מדובר במותג ביגוד ידוע, הוא ההדפס.

 

מצד שני, מי שאין לו אמצעי ייצור לא יכול להיות בעל עסק - או לפחות כך זה היה לפני ימי האינטרנט.

 

הנחת העבודה השנייה של אתרים כמו CafePress היא, שיש הרבה אנשים מוכשרים ויצירתיים שהיו יכולים ליצור מוצרים פופולריים לו היו להם האמצעים והלוגיסטיקה.

 

וזה בדיוק מה שמציעים לכם: האתר מספק את שירותי האחסון, ניהול ההזמנות,התשלום והמשלוח. הוא גם מציע מערכת פשוטה, שמאפשרת לכם לשדך בין היצירות שלכם לבין מוצרים גנריים, נטולי עיצוב או הדפס. אתם מעלים גרפיקה, מעצבים מוצרים, קובעים מחיר ומתחילים למכור.

 

תתפלאו כמה זה פשוט לביצוע: צילמתם תמונה יפהפיה של אתר כלשהו בעולם בחופשה האחרונה? יש לכם רעיון למשפט שנון ומצחיק? יצרתם עיבוד פוטושופ יפה במיוחד, שייראה, לדעתכם, טוב על חולצת טריקו? בתוך חצי שעה יש לכם חנות שמבוססת על הנ“ל.

 

‭,CafePress‬ אתר בבעלות פרטית, הוקם ב־ 1999 על־ידי זוג חברים, פרד דורהם ומהיש ג׳יין. בשבע השנים שחלפו עברה החברה מהמוסך של דורהם לקומפלקס משרדים מפואר בפוסטר־סיטי, קליפורניה. שם, ובמתקני הייצור שלה בלואיזוויל קנטאקי, היא מעסיקה כ־200 עובדים.

 

CafePress אינו האתר היחיד הפועל בתחום. ישנם גם Zazzle ו־‭,Lulu.com‬ ואתרים קטנים יותר כמו Printmojo ו־‭,99dogs‬ וגם החלוץ הישראלי פרינטמול בן השנתיים וחצי - כולם מציעים שירותים דומים, פחות או יותר. CafePress הוא פשוט הגדול ביותר בתחום עם כ־ ‭2.5‬ מיליון חברים שמפעילים לא פחות מ־8 מיליון חנויות. ברוב המקרים מדובר בגולשים אנונימיים, שמוכרים מוצרים שלעולם לא תקנו, אבל CafePress מתהדר גם בכמה ”לקוחות“ גדולים, ומאחסן למשל את

החנויות הרשמיות של דמות הקומיקס דילברט, של המוזיקאי פיל קולינס ושל ויקימדיה.

 

באתר הזה, וברוב האתרים האחרים, אפשר לעצב ולמכור חולצות, ספלים, סטיקרים, פדים לעכבר, כרטיסי ברכה וגם שעוני קיר, מגנטים למקרר, כריות, ואפילו בולים מותאמים אישית. כל מה שאפשר להוסיף לו הדפס ולמכור.

 

החידוש האחרון הוא האפשרות להעלות מוזיקה או קבצי PDF כדי ליצור ולמכור תקליטורים וספרים מקוריים. הרעיון הושאל מאתרים מהקטגוריה המכונה ‭Self Publishing‬ (הוצאה לאור עצמית‭,(‬ כמו ‭Authors Online‬ הבריטי ו־ iUniverse האמריקני. היופי הוא, שכדי למכור את הספר שלכם אינכם צריכים להוציא שקל אחד על ההדפסה. תוכלו להרוויח כבר מהעותק הראשון. זו הסיבה לכך שמדובר באחד התחומים הכי צומחים היום ברשת.

 

ברוב אתרי ה”מסחר לפי דרישה‭,”‬ הקמת חנות אינה עולה כסף. למוצרים שבעלי החנויות יוצרים ומוכרים יש מחיר בסיס שבו מגולמים עלויות הייצור והרווח של בעל האתר. בעל חנות באתר יכול להגדיר את המחיר כראות עיניו, ולהרוויח יותר או פחות, או לקנות את מוצריו בעצמו ב“מחיר עלות‭.“‬ העלות האמיתית היא בהשקעת הזמן. בעלי האתר ירוויחו בכל מקרה מכל מכירה, ומבחינתם זה לא ממש משנה שאחוז גדול מהחנויות בעצם לא מוכרות כמעט כלום.

 

כך ש־CafePress ודומיו, בעלי העסקים הזעירים, פועלים בעצם כסוכני מכירות - גם אם הם אינם רואים זאת כך. מצד שני, ישנם היום אנשים - מעטים אמנם - שעושים מחנויות כאלה הון עתק, או לפחות מתפרנסים בכבוד. בדרך־כלל הם מפעילים לשם כך מספר רב של חנויות בתחומים שונים, ומשלמים על שירותים ייחודיים, שמספקים להם כלים נוחים ומתוחכמים יותר לבניית החנויות שלהם.

 

השורה התחתונה היא זו: חלום ה“עבודה מהבית“ מתגשם ברשת עבור רבבות אנשים. מי שפיצח את השיטה מרוויח.

 

קניוני העתיד

אפשר לראות באתרי החנויות הזעירות, על מיליוני הסוחרים הזעירים שלהן, מין קניוני ענק עתידניים.

אבל אולי נכון יותר לראות אותם כסוג חדש של אתרים קהילתיים.

 

מספיק לעיין ברשימות המוצרים והעיצובים הפופולריים כדי ללמוד מיהו הקהל ומהם הנושאים שעל הפרק. ב־‭,CafePress‬ החיפושים הכי פופולריים הם לעיצובים הקשורים לאוטיזם, שפוגע היום בשכיחות של ‭1:130‬ בילדים בארה“ב; לחולצות ופריטי ביגוד עבור נשות חיילים; ובמקום הראשון: עיצובים שקשורים להתנגדות לנשיא ג׳ורג׳ בוש הבן.

 

בפרינטמול הישראלי תמצאו ברשימת העיצובים הפופולריים והנמכרים ביותר פריטים רבים הקשורים לשיתוף קבצים, לקוד פתוח, וללינוקס.

 

אהבה ומלחמה, פוליטיקה וזכויות הפרט הם הנושאים שמעסיקים את הגולשים, והם גם הנושאים שתמצאו בחנויות המקוונות. הדגלים שאנשים רוצים לשאת מתנוססים היום על החולצות שהם לובשים ועל הסטיקרים שהם מדביקים על המכוניות שלהם. ולמרות שאפשר למצוא בחנויות הללו הרבה מוצרים אחרים, חולצות וסטיקרים הם עדיין המוצרים הכי פופולריים.

 

התמיכה הקהילתית חשובה לבעלי החנויות כדי להחליף רשמים ולהתייעץ, לשווק ולקדם. ‭,CafePress‬ שבו המרכיב הקהילתי דומיננטי במיוחד, תומך בקהילה שלו באמצעות כ־35 פורומים, מערכת צ׳אטים, ניוזלטרים ולאחרונה גם כנסים. זה בנוסף לאירועים פרטיים, שמקיימים בעלי חנויות ברחבי ארה“ב וקנדה, ועשרות אתרי לוויין שהקימו כדי לקדם את עצמם. רובם אתרים שמדרגים מוצרים ועיצובים, במטרה לאפשר חשיפה טובה יותר.

 

מה הסיכוי שלכם להתעשר? קטן. כמו בכל עסק, תידרשו לשווק ולקדם. השיטה המקובלת היא להקים בלוג בנושא של החנות ולקדם אותו בשיטות קידום אתרים. בעלי החנויות הזעירות נאלצים היום ללמוד את יסודות

השיווק על בשרם - שיווק מפה לאוזן, שיווק ויראלי, הסכמי ‭,Affiliates‬ ומודלים אחרים שבדרך־כלל מעסיקים בעיקר אנשי שיווק בחברות גדולות או באתרים הגדולים.

 

אז נכון, לא מדובר בכסף קל. מדובר בתעשייה חדשה, עם חוקים משלה ועם מצליחנים משלה. יש לה גם את גיבורי התרבות שלה, כמו ג׳ים וסטף, בעלי האתר הפרטי ‭,errorwear.com‬ שמוכרים פריטי לבוש (בעיקר חולצות) עם הודעות שגיאה של ”חלונות‭.”‬ זו אחת מחנויות הרשת הכי מצליחות והכי חביבות על קהילת הגיקים העולמית. מה שמוכיח שוב: ברשת אפשר לעשות כסף כמעט מכל דבר. 

 

חנויות לבחירתכם

ישנם ברשת כיום לפחות 50 אתרי מסחר לפי דרישה. בחרנו עבורכם את החשובים והמעניינים ביותר.

 

  • ‭.CafePress.com‬ האתר הגדול בתחום, עם כ־8 מיליון חנויות. האתר, בבעלות פרטית, קיים מאז ‭.1999‬ מאפשר למכור למעלה מ־100 סוגי מוצרים עם עיצובים של הגולשים.  

  • ‭.Zazzle.com‬ המתחרה הכי משמעותי של ‭,CafePress‬ עם היצע כמעט זהה של מוצרים. קיים מאז ‭.2003‬ אשתקד, השקיעו בו ג׳ון דואר ורם שרירם, שניים מהמשקיעים הראשונים ב־‭.Google‬ 

  • ‭.PrintMall.co.il‬ הנקודה הישראלית. עלה לרשת בסוף ‭,2004‬ ולמרות שהוא קטן ולא מרשים בהשוואה לאתרים האמריקניים, הוא אתר מוצלח, עם היצע מוצרים יפה ומחירי בסיס אטרקטיביים יחסית.

  • ‭.Lulu.com‬ אתר הוצאה לאור עצמית, שמתמחה בהדפסת ספרים בכריכה רכה או קשה, לוחות שנה, תקליטורי מוזיקה, סרטים ועוד. סקציית הספרים תומכת בקבצי ‭DOC ,PDF‬ ו־‭.RTF‬ רשמית לפחות, התמיכה היא בטקסטים באנגלית ובספרדית.

  • ‭.PrintMojo.com‬ אתר שמתמחה בביגוד, תיקים ואביזרי אופנה. חזק במיוחד בתחום החולצות.

  • ‭.SpreadShirt.com‬ אתר שמאפשר הדפסה וקנייה של חולצות מותאמות אישית בלבד (לא ניתן לפתוח חנות‭.( ‬

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ויז'ואל/פוטוס
האם גם אנחנו יכולים למכור?
צילום: ויז'ואל/פוטוס
מומלצים