השבוע: מיקרוסופט ואפל מסתערות על הסלון הדיגיטלי
אפל צפויה להשיק את מכשיר המדיה iTV, המשדר מוזיקה, וידאו ותמונות מהמחשב אל הטלוויזיה, ואילו מיקרוסופט צפויה להכריז על שרת הקבצים המתקדם Quattro בתערוכת CES
סיכויי ההצלחה של Zune, נגן המוזיקה החדש של מיקרוסופט, המתחרה ב-iPod של אפל, עדיין לא ברורים, אך שתי החברות כבר ממהרות להתייצב לעימות חזיתי חדש בתחום הבידור הדיגיטלי. שתי החברות מתכוננות להשיק מוצרים שפותחו על ידי יצרנים עלומים, המיועדים לקשר בין המחשב לטלוויזיה.
אפל הכריזה על מכשיר המדיה iTV כבר בשנה שעברה - השקת המכשיר צפויה השבוע בתערוכת MacWorld. מנכ"ל החברה, סטיב ג'ובס, אמר שהמכשיר יאפשר למשתמשים לשדר כל תכנים מהמחשב – סרטים, מוזיקה או וידאו – אל הטלוויזיה.
מהם סטרימרים?
מכשירים המיועדים לשדר תכנים מהמחשב לטלוויזיה מכונים media hubs או streaming media devices ('סטרימרים'). הם מתחברים למחשב האישי ומזרימים מדיה באופן אלחוטי אל הטלוויזיה, בעזרת מקלט אלחוטי המחובר אליה. חלק מהמכשירים משדרים מהמחשב את כל סוגי התכנים ואילו אחרים מתמקדים
בסוג מסוים של מדיה - מוזיקה בלבד, למשל.
בזק הכריזה בחודש נובמבר על B MOVIE, סטרימר שיאפשר למשתמשים לגשת מהטלוויזיה בסלון (או מכל מקום אחר), לקובצי המדיה שלכם (סרטים, שירים, תמונות וכו') באופן אלחוטי. המחיר של המכשיר יהיה זול יחסית – כ-100 דולרים.
חברות נוספות, בהן HP, פיליפס וסוני, אמרו כי יחשפו מוצרי סטרימרים חדשים המשדרים מוזיקה, תמונות ווידאו מהמחשב לסלון. Logitech רכשה לאחרונה את חברת Slim Devices, שפיתחה את סטרימר המוזיקה Squeezebox.
למה הם לא מצליחים עדיין?
על אף התחרות המסתמנת בין החברות, הסטרימרים עדיין לא זוכים לביקושים עזים. "השוק עוד לא המריא,, אומר האנליסט רוס רובין מקבוצת NPD. להערכתו, כמה אלפי סטרימרים בלבד נמכרים מדי חודש בארצות הברית.
כמה גורמים חוברים יחד כדי לגרום לחוסר הביקוש. ברוב הבתים עדיין לא מותקנת רשת אלחוטית; החיבור של הסטרימרים לרשת עדיין אינו ידידותי ומבלבל משתמשים; סיבה נוספת – משתמשים רבים עדיין לא מחזיקים במדיה דיגיטלית – מוזיקה, וידאו ותמונות – בהיקף שמצדיק את המאמץ. אם מוסיפים לכך את העובדה כי הסטרימרים יקרים למדי בינתיים, הרי שחוסר ההתלהבות של השוק די ברורה.
חשוב גם לזכור שמוזיקה, תמונות ווידאו דיגיטליים חביבים בעיקר על צעירים. מבוגרים עדיין מעדיפים
לצפות בסרטים ב-DVD ולהאזין למוזיקה באמצעות תקליטורים.
למרות הכל, מחקר של Parks Associates גילה כי הפוטנציאל של מוצרים כאלה אינו קטן אך המרחק בינו לבין המציאות הוא רב: 40 אחוז מהצרכנים האמריקניים מעוניינים ליהנות ממוזיקה המאוחסנת במחשב וזורמת למערכת הסטריאו, אך רק ארבעה אחוזים נהנים מכך בפועל.
"הם רוצים את היישום הזה, אך לא שמעו על סטרימרים", אמר האנליסט הארי וונג, שסבור כי יש צורך בחינוך השוק.
כניסת "תותחים כבדים" לשוק כמו אפל ופיליפסל עשויה לתרום להגברת המודעות. אפל, חברה שקובעת טרנדים, עשויה לבדה לתרום לעניין יותר מכל חברה אחרת.
מיקרוסופט תכריז על Quattro
במקביל, אנליסטים צופים כי מיקרוסופט תכריז על שרת המדיה הביתי המכונה בשם הקוד Quattro במסגרת תערוכת האלקטרוניקה הבידורית CES, השבוע בלוס אנג'לס.
החברה מפיצה זה כמה שנים את המחשב הסלוני Media Center, אך זה עדיין לא הפך למוצר צריכה פופולרי. פרטים רשמיים אודות Quattro עדיין לא פורסמו, אך ככל הנראה מדובר בשרת קבצים מתקדם שמיועד
לנהל את כל המחשבים ברשת הביתית ולספק אחסון מרכזי לכל הקבצים ברשת, כולל גיבוי מנוהל.
מוצר כזה עשוי להשתלב באסטרגיה של החברה בתחום הבידור הביתי, בכלל זה הפיכת ה-Xbox 360 למכשיר להאזנה ולצפייה בתכני מוזיקה ווידאו. במקרה כזה Quattro יציע פתרון לבעיית מקום האחסון שייאזל במהירות (גם 80 גיגה בייט לא יספיקו).