שתף קטע נבחר

לשתול מכל הלב: ריפוי בגינון לילדים עם נכויות

איך מרגיש ילד נכה ומוגבל בגופו, שמצליח לגמרי בעצמו לנטוע, לשתול ולגדל פרחים ועצים מדהימים? סיפור ט"ו בשבט מרגש על ילדים אמיצים ומקסימים ועל חממה טיפולית שהיא בית חם ומטפח - גם לילדים וגם לצמחים

"אני רוצה להיות ילד רגיל כשאני יכול וילד מיוחד כשאני צריך" (יואב קריים). זוהי הסיסמא אותה תמצאו בכניסה לחממה הטיפולית של המרכז השיקומי-חינוכי "אסיף", הנמצאת בבית החולים "אסף הרופא".

 

בט"ו בשבט שותלים באופן יזום פעם אחת בשנה, ובחממה נפגשים המטפלים פעם בשבוע עם ילדים הלוקים בשיתוק מוחין ובנכויות מוטוריות נוספות, ויחד הם עוסקים במלאכת השתילה, ההשקיה וגידול הצמחים.

 

הילדים, בגילאי שש עד שמונה, הם בדרך כלל בעלי רמה שכלית בתחום הנורמה ומתקשרים עם הסובבים אותם בצורות שונות. חלקם עם עזרים טכנולוגיים.

 

 

"אני נהנה לבוא לכאן ולשתול שתילים", מספר לנו עמיר, שיושב בכסא גלגלים ומתגלה כילד מקסים, חביב ונבון. "אני שמח לראות את הצמחים גדלים וחשוב לי לטפל בהם", הוא מוסיף ומלטף שתיל צעיר בעדינות.

 

"זו בדיוק הנקודה החשובה ביותר כאן", מסכימה עמו רחל אידלס, מרפאה בעיסוק. "עמיר, כמו שאר הילדים כאן, הופך ממטופל למטפל, כאשר הוא האחראי בחממה. שינוי זה, יחד עם הסביבה הירוקה והמרגיעה, מביאים לתוצאות מדהימות".

 

חוויה תחושתית חשובה

"אני אוהבת למלא עציצים באדמה רטובה", מתארת לי נעמה, תוך שהיא ממלאה במקצועיות עציצים בקצב מסחרר. "לא אכפת לי להתלכלך כי זה כיף לשתול ולגדל", היא אומרת וממשיכה בעבודתה.

 

במרכז מוסיפים ומסבירים כי מטרת העל שלהם היא לחנך, לקדם ולשקם כל תלמיד ותלמיד, תוך התייחסות להיבטים התפקודיים, הרגשיים והלימודיים. השאיפה הגדולה היא לשלב את התלמידים בסופו של דבר ככל שניתן, במסגרת החינוך הרגילה.

 

"הילדים עוברים חוויה תחושתית מאוד חשובה", מוסיפה רחל להסביר על החממה הטיפולית. "הפעילות עם האדמה והצמחים גורמת להם לשיפור ושימוש במוטוריקה עדינה שכה חשוב להם לתרגל. אנו רואים כיצד הם מעשירים את עולם התחושות שלהם ומקבלים מהם את החיווי שהפעילות בחממה נעימה להם".

 

פעילות הורה-ילד

המקום שוקק חיים כאשר כל הילדים עסוקים, ומפתיעה ההתנהלות שראינו: אין צעקות ואין מהומה כאשר הילדים עובדים ומרוכזים מאוד בצמחים ובשתילים. התרשמנו מהראל שמילא עציץ כשבאותו זמן כתב את שמו בעזרת מחשב משוכלל בעל צג מגע, את שרי שהתגאתה בבנדורה (עגבנייה בערבית) ששתלה, ואת המטפלות שעוזרות לילדים, תוך שהן מנסות ככל האפשר לתת לעניינים להתנהל ללא עזרה מיוחדת, למעט הצרכים של המקרים הקשים יותר.

 

"הפעילות עם צמחים וגינה יכולה להיות בעלת תועלת גם במקרים קלים הרבה יותר", אומרת אידלס. "הורים שיש להם ילדים עם בעיות מינוריות אך מציקות, יכולים בהחלט לעבוד יחד בגינה בבית או לשתול עציצים בדירה. הפעילות המשותפת הזו להורה ולילד חשובה ביותר, כיוון שלא תמיד קל למצוא נושאים משותפים. דווקא בשתילה ובגידול צמחים זו הבמה בה הילד קובע מה יקרה לצמח ומה תהיה התוצאה הישירה של מעשיו".

 

לשאלתי על סיפוקים מיידים לעומת קצב הצמיחה של השתילים, מגיבה רחל כי כאן יש את החשיבות של התנסות בדחיית סיפוקים והמתנה כאשר המפגש הוא שבועי, וכי תמיד רואים איזשהו שינוי.

 

"אני שמח השבוע כי הפעם אנחנו חוגגים לכל האילנות יום הולדת, ככה שזה יום מיוחד גם לנו", אומר עמיר ומניע את כיסא הגלגלים החשמלי לחלקה מרוחקת יותר של שתלי נענע המצפים לו.


פורסם לראשונה 01/02/2007 23:29

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נעמה: לא אכפת לי להתלכלך
צילום: שי רוזנצוויג
מומלצים