שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    מנכ"ל אפל: לבטל ההגבלות על העתקת מוזיקה
    מדוע שחברות המוזיקה יאפשרו לאפל ולחברות אחרות להפיץ את המוזיקה שלהן ללא מערכות DRM", שואל ג'ובס במכתב פתוח, "התשובה הפשוטה ביותר היא שמערכות DRM לא מצליחות וייתכן שלעולם לא יצליחו לעצור את פיראטיות המוזיקה"

    מנכ"ל אפל, סטיב ג'ובס, קרא אתמול (ג') לחברות המוזיקה הגדולות להתחיל למכור שירים ללא הגנות נגד העתקות פיראטיות (DRM).

     

    "מדוע כדאי לארבע הגדולות לאפשר לאפל ולחברות אחרות להפיץ את המוזיקה שלהן ללא מערכות DRM", שואל ג'ובס במכתב פתוח שפורסם באתר אפל, "התשובה הפשוטה ביותר היא שמערכות DRM לא מצליחות וייתכן שלעולם לא יצליחו לעצור את פיראטיות המוזיקה".

     

    ג'ובס ציין כי אין כל יתרון בהמשך הפצת השירים על גבי תקליטורים ללא DRM (מדובר בכ-90 אחוז מהמוזיקה הנמכרת), בעוד חלק קטן מהשירים נמכרים ברשת עם מגבלות. לדבריו, יותר מ-20 מיליארד שירים נמכרו ב-2006 באמצעות תקליטורים ללא DRM. הוא התכוון לכך שאפשר בקלות להעתיק מוזיקה מתקליטורים למחשב (ripping) ולהפיצם ברשת, כפי שאמנם נעשה.

     

    "תעשיית המוזיקה תהנה מהסרת ה-DRM"

    "אם יוסרו מגבלות ה-DRM, תעשיית המוזיקה עשויה ליהנות משפע של חברות חדשות שיביעו עניין בהשקעה בשירותי מוזיקה ברשת ובנגני מוזיקה. מהלך כזה הוא חיובי בלבד עבור חברות המוזיקה", הוא כתב.

     

    פורמט ה-DRM של אפל, FairPlay, אינו מאפשר לנגן שירים הנמכרים בחנות המוזיקה iTunes בכל נגן שאינו iPod. מדינות אירופה מפעילות לחץ על החברה לשנות את מדיניותה.

     

    נורווגיה אף קבעה לאחרונה כי טכנולוגיית ה-DRM המשמשת את אפל כדי להגביל שירים המורדים מחנות המקוונת iTunes לנגן ה-iPod בלבד מפרה את החוק במדינה. על החברה לשנות את המדיניות עד ה-1 באוקטובר או לצפות לתביעה משפטית. אנליסטים סבורים כי הקריאה של ג'ובס אולי נועדה להדוף את הלחץ של האיחוד האירופי בעניין זה.

     

    ג'ובס העריך כי רק כשלושה אחוזים מכל המוזיקה הנשמרת בנגן iPod בממוצע נרכשת מחנות iTunes ולפיכך מוגנת באמצעות DRM. לכן, לדעתו, "משתמשי iPod אינם מוגבלים לרכישת מוזיקה באמצעות שירות iTunes".

     

    "מי שאינו מרוצה מהמצב הקיים צריך לנסות לשכנע את חברות המוזיקה למכור את השירים שלהן ללא DRM", הוא ציין  בהקשר למהלכים באירופה.

     

    בתעשיית המוזיקה לא נלהבים

    אפל צפויה לפתוח בחודש מרץ בשיחות עם ארבע חברות המוזיקה הגדולות – ויוונדי יוניברסל, סוני BMG, קבוצת EMI וורנר מיוזיק - על מנת לדון מחדש בתנאים שלהן למכירת מוזיקה בחנות iTunes, על פי מקור המעורה במגעים.

     

    iTunes היא חנות המוזיקה המקוונת המצליחה בעולם, ומכרה כשני מיליארד שירים מאז השקתה
    ב-2003. השירות נהנה מנתח שוק של יותר מ-70 אחוזים מכל השירים הנמכרים בפורמט דיגיטלי בארצות הברית. השירות עדיין אינו פועל בישראל.

     

    ג'ובס ציין כי אפל הגיעה למסקנה כי אם תספק למתחרות רישיונות שימוש ב-FairPlay, על מנת ששירים עם מגבלות נגד העתקות הנמכרים ב-iTunes יתמכו גם בנגני מוזיקה מתחרים, לא תוכל עוד להגן על השירים של חברות המוזיקה הגדולות.

     

    בכירים בתעשיית המוזיקה לא הסכימו עם ההנחות של ג'ובס והביעו פסימיות באשר לסיכוי שיתחילו בקרוב למכור מוזיקה ללא הגנות בזמן הקרוב.

     

    "איך אפשר לפעול בתחום התוכן הדיגיטלי מבלי להתכוון להגן על התכנים", אמר בכיר אחד שהעדיף לדבר בעילום שם, "האם תעשיות הטלוויזיה והסרטים מתכוונות לנהוג כך? אני יכול להבטיח לכם שלא".

     

    בתעשיית המוזיקה רואים במכתב של ג'ובס ניסיון להעביר את האחריות על חוסר תאימות בין פורמטים מוזיקליים קניינים מאפל לחברות המוזיקה.

     

    כתבה שפורסמה לאחרונה בניו יורק טיימס גילתה, כי על אף שאפל טוענת כי היא מוסיפה DRM למוצריה על פי דרישת תעשיית המוזיקה, רבים מבעלי הזכויות אשר יצירותיהם נמכרות בחנות iTunes ביקשו מהחברה להפסיק עם ה-DRM.

    למרות זאת, עורך דין של החברה לא היסס להצהיר שהחברה תמשיך ליישם את ה-DRM גם אם תעשיית המוזיקה תתנגד לכך.

     

    עדיין מוקדם לקבוע אם הקריאה האחרונה של ג'ובס היא צעד נוסף לקראת קריסת ה-DRM בתחום המוזיקה. emusic, חנות המוזיקה השנייה בגודלה ברשת, ציינה לאחרונה 100 מיליון הורדות של שירים שנרכשו בפורמט MP3 ללא כל הגנות. רוב נגני המוזיקה המובילים נמכרים ללא DRM. נוסף על כך, חברות המוזיקה הגדולות החלו לאחרונה למכור קובצי MP3 חופשיים מההגבלות האלה.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: איי פי
    ג'ובס. "המלחמה בפיראטיות המוזיקה נכשלה"
    צילום: איי פי
    מומלצים