שתף קטע נבחר

הכיסא הריק

התיגרה בהתוועדות בכינוס השלוחים, התגובה המשיחיסטית ב"כנס האחדות", שחקן החיזוק של הממסד - "החוזר" והכיסא הריק. נטע סלע עושה סדר בטלטלה העוברת על חסידות חב"ד

בחג החנוכה האחרון איבדה חסידות חב"ד שלושה מבניה שהיו בדרכם לחלוקת סופגניות וחנוכיות בבסיסי צה"ל באזור אילת. התאונה המחרידה זיעזעה את כל שדרות התנועה החב"דית, במיוחד לנוכח העובדה ששלושת הבחורים היו בדרכם לקיום מצוות הרבי, והרי ידוע ש"שליחי מצווה אינם ניזוקים". בעולם בו דברים לא קורים סתם כך, ניסו בחב"ד להבין מדוע התרגש עליהם האסון.

 

המסקנה הגורפת הייתה היא שהאסון התרחש בשל היעדר אחדות בחב"ד וכי זהו איתות משמיים שיש לתקן את המצב. עשרות כינוסים, התוועדויות ושיחות נמסרו בנושא בכל רחבי מוקדי החסידות ובמלאת 30 למותם של הבחורים, אף הוחלט לקיים כנס ענק בבנייני האומה בירושלים תחת הכותרת "כנס האחדות".


הכיסא הריק על הבמה. לרבי (כנס המשיחיסטיים, צילום: ניב קלדרון)

 

מאז פטירת הרבי מלובאוויטש, לפני 12 שנים, לא ידעה חב"ד רגע אחד של שקט. לצד הפלג שהכיר באמיתות פטירת הרבי הנערץ, ישנו הפלג המאמין שהרבי חי וקיים בגופו ממש, ושהוא-הוא מלך המשיח וחי גם היום בקרבנו. המילה "ממש", שהפכה לחלק בלתי נפרד מהז'רגון המשיחי בחב"ד, היא משמעותית במיוחד, מאחר שהמילה מציינת את ראשי התיבות של שמו של הרבי מלובאוויטש - מנחם מנדל שניאורסון. את הקושי לחזות בדמותו של הרבי בימים אלו, מסבירים המשיחיסטים בכך שהדור שלנו נמוך מבחינה רוחנית ולכן מתקשה לראותו. מעת לעת, אף קמים חסידים המעידים שזכו לראותו לאחרונה. את המשיחיסטים קל לזהות. הם לבושים באופן זהה לחסידי חב"ד למעט סיכת משיח צהובה, אותה הם עונדים על דש חליפתם.

 

הצרות סביב "כנס האחדות" החלו כשהמשיחיסטים שמעו שבכנס עומד להשתתף גם הרב חיים יהודה קרינסקי. עבורם, הרב קרינסקי העומד בראש אגודת חסידי חב"ד והאיש החזק בחסידות הוא סדין אדום. לפני פטירתו, העביר לידיו הרבי את כל סמכויות הממסד החב"די, בכללם ניהול הבית ב-770 בקראון הייטס שבניו-יורק, מרכז חב"ד העולמי בו התגורר הרבי. מאז נפטר הרבי הפך הבית ב-770 לזירת עימותים גועשת. סביב השליטה בו אף מתנהל משפט סוער. הגבאים בבית הכנסת במקום מזוהים עם הזרם המשיחי, ואילו השליטה במבנה עצמו נמצא בידיה של אגודת חסידי חב"ד שבראשה עומד קרינסקי.

 

תזכורת: התגרה בכנס השלוחים

לפני כשלושה חודשים הגיע העימות שני הצדדים לנקודת רתיחה. בראש חודש כסלו, במהלך כינוס "השלוחים" העולמי, נכנסו לבית הכנסת כמה מאות מ"השלוחים" יחד עם קרינסקי ואנטי משיחיסטים נוספים, לשם קיום התוועדות חסידית.

 

מן העבר השני היו ממוקמים המשיחיסטים. בכינוס שהתקיים בשנה שעברה, לאחר תקופה ארוכה בה כף רגלם לא הורשתה לדרוך במקום, הצליחו "השלוחים" וקרינסקי ביניהם, לקיים התוועדות בתוך בית הכנסת של הרבי. ההתוועדות הוכתרה כהצלחה. בכלי התקשורת החב"דים דווח עליה תחת כותרת הפסוק - "באו בניך להיכלך וטיהרו את מקדשיך". "הם קראו לזה 'הטיהור'", מספר חסיד חב"ד המעורה בפרטי הסאגה החב"דית, "המשיחיסטים התפוצצו ופירשו זאת כהתגרות. השנה הם לא היו מוכנים לתת לזה לקרות שוב".

 

החליטו וגם קיימו. כשמצד אחד מכונסים המשיחיסטים ולמן העבר השני מתנגדיהם, הייתה זו רק שאלה של זמן. זה החל בשירת "יחי אדוננו" מצד המשיחיסטים, המשיך בהחלפת מהלומות הדדית וספסלים שבורים והסתיים בהזמנת המשטרה המקומית ומספר עצורים.  

 

"כנס האחדות", ושובו של ה"חוזר"

ביום בו תוכנן להיערך "כנס האחדות" בבירה נשלחו אס.אמ.אסים לאלפים מחסידי חב"ד. "קרינסקי, 'המוסר' והרשע שמושיב בחורים בכלא הגיע לארץ כדי להשתתף בכנס. חובה לבוא ולמחות", נמסר בהודעה. במקביל הופצו מודעות כי הכנס מבוטל. הניסיונות לביטול האירוע נכשלו אבל בעיצומו של האירוע חיכתה לנוכחים הרבים שפקדו את בנייני האומה הפתעה, לה לא חיכו.

 

בעיצומו של הערב הועלו לבמה מספר הורים שכולים, ביניהם גם הורי הבחורים שנהרגו בחנוכה האחרון. הורה נוסף שהוזמן לעלות לבמה היה הרב יוסף חיים גינזבורג שאיבד את בנו בן ה- 10 בתאונת דרכים. גינזבורג הוא מהאידיאולוגים הבולטים בזרם המשיחי בחב"ד ומשמש כראש ישיבת חב"ד ברמת אביב. באומץ שאין לזלזל בו, נשא נאום חוצב להבות המשקף את הקו המשיחי בו הוא אוחז. "אתם מחפשים אחדות?", זעק, "תסתכלו על אנשי שלומנו! ביניהם יש אחדות נפלאה. כולם מסכימים שהרבי מלך המשיח חי וקיים, וכך מחנכים את הילדים. כל אנשי שלומנו מסכימים שהעבודה היחידה היום היא קבלת פני משיח צדקנו".


המשיחיסטים מפגינים נוכחות (צילום: ניב קלדרון)

 

בחריקת שיניים נאלצו כל ראשי הממסד החב"די לשבת בשקט ולהקשיב כיצד גינזבורג מנסה לשמוט את הקרקע מתחת לרגליהם. הכנס תם אבל התגובה לא איחרה לבוא. שבוע לאחר מכן שיגרה חסידות הממסדית והאנטי-משיחית לקדמת הבמה את התותח הכבד שלה. היה זה הרב יואל כהן, המכונה "החוזר". לאותו כינוי זכה מאחר שהיה חוזר על דברי הרבי בפני החסידים ומעלה אותם על הכתב. עוד בימיו של הרבי, כהן נחשב למנחיל משנתו התורנית. ממקום מושבו בניו יורק גם הוא שמע על ההתרחשויות שאירעו ב"כנס האחדות" ובליבו עלה חשש כי תקדים גינזבורג יחזור על עצמו גם בכנס הבחורים שתוכנן להיערך שבוע לאחר מכן. באותו הערב שהתקיים כנס הבחורים שיגר מעל דפי ביטאון "כפר חב"ד" ראיון מטלטל.

 

"לחב"ד יש רק דרך אחת, סלולה ובהירה", זעקה הכותרת, "אחדות בין החסידים היא דבר הכי חשוב וצריך להשקיע בה את כל הכוחות כי בנפשנו היא הדבר. אבל בקשר ל'שיטה' צריך להוקיע אותה בכל תוקף, לא לתת לה שום 'לגיטימציה' ומקום. להכריז בפומבי הכי גדול שאין ל'שיטה' הזאת שום קשר לחב"ד", הזדעק כהן, "אין לנו רשות להפקיר את הדור הצעיר ולפטם אותו בדברי שקר". "כתיבת שליט"א (שיזכה לחיים טובים וארוכים) כשלעצמה מביאה לליצנות, אבל הם לא מסתפקים בזה", זעם על המשיחיסטים, "ומוסיפים גם את התיבות 'יבדל לחיים טובים' שמגדילות את הליצנות עוד יותר".

 

"כל המעשים השפלים של המשכילים והיבסקצייה (המחלקה היהודית של המפלגה הקומוניסטית) שהשתדלו בכל מיני השתדלויות להשמיץ את כבודם של רבותינו הקדושים, הם כאין ואפס לגבי ההשמצה שעושים המשיחיסטן", אמר כהן וזיעזע את חב"ד בהשוואתם לאלו שמסרו את האדמו"ר הקודם, הרב יוסף יצחק שניאורסון לשלטונות הקומוניסטים.

 

התגובה המשיחיסטית  

התגובה המשיחיסטית לדברים הקשים לא איחרה לבוא. כשבועיים לאחר "כנס האחדות" ההוא, קיימו אנשי הפלג המשיחי כנס משל עצמם בהיכל התרבות בתל אביב. הכנס נערך לרגל י' בשבט, יום תחילת נשיאותו של הרבי. על הבמה, לצד רבני הפלג, אף ייחדו לרבי כסא מרופד בקטיפה אדומה ובגביע שעל השולחן מזג אחד החסידים יין. אם לשפוט על סמך הראייה בעיניים אנושיות -  עד סוף האירוע, נותר הכסא ריק.  


התגובה, בהיכל התרבות (צילום: ניב קלדרון)

 

גם גדולי האידיאולוגים המשיחיים היו מודעים היטב שאין הם יכולים להתעלם ממהלומת דבריו של כהן. "בימים האחרונים שמענו את מה שאמר הרב יואל כהן", פתח הרב לוי יצחק גינזבורג בנאומו, "שחס וחלילה האמונה שלנו אין לה בסיס". "אותו כהן שהכריז שנה לפני ג' תמוז (תאריך פטירתו של הרבי מלובאוויטש) שמי שחושב שחס וחלילה שמשהו יקרה לרבי - שיזרוק את הטלית שלו לים. שמי שיחושב שיכולה להיות הסתלקות אצל הרבי מלך המשיח - שיקום וילך. כך שמעתי במו אוזניי וכך שמעו גם אחרים", המשיך גינזבורג לשגר חץ ועוד חץ לכיוונו של כהן ושאר ראשי חב"ד, "הוא אשר אמר שזה שהשמש תזרח מחר, זה לא כל כך בטוח. אבל זה שהרבי שלנו יחיה לנצח - זה כן בטוח. הוא צעק את זה מעל כל בימה אפשרית".

 

"פתאום קרה ג' תמוז, ואנחנו היהודים הטיפשים, מאמינים שאם הרבי אומר ככה וכל העולם יצעק הפוך, אנחנו נישאר באמונתנו. אנחנו לא יודעים כלום, אנחנו אפס, אבל אם הרבי אמר שהוא חי לנצח ויביא את הגאולה, יש להאמין שכך ניגאל בגופנו ממש".

 

"גינזבורג צודק", נאלץ להסכים יהודה (שם בדוי), חסיד חב"ד ומומחה בנפתולי האמונה החב"דית. "רבי יואל כהן אמר את מה שאמר. הוא זה שייסד את התנועה המשיחית והיה הראשון שצעק "יחי אדוננו". הוא הנחיל את המשפט הזה לכל העולם", אומר יהודה אבל מציין שכהן גם חזר בו מאותם דברים ימים ספורים לאחר פטירתו של הרבי. במאמר שפרסם לאחר פטירת הרבי אמר כהן: "טעינו שאמרנו שאחד ועוד אחד שווה שתיים". היום הוא המתנגד הכי גדול לדרך המשיחיסטית.

 

את הפער שבין דבריו אז לאמונתו היום מסביר כהן בכך ש"מכיוון שהחיים של הרבי הם חיים רוחניים, אי אפשר לראות אותו, אבל על ידי שרואים את החיות המושפעת מהנשמה הכללית (של כלל ישראל) ל'גוף', על ידי זה מותאמת לנו בוודאות הכי גמורה כאילו אנחנו רואים את הרבי עצמו".

 

יהודה משתייך לפלג האנטי-משיחי בחב"ד. כשנשאל איך הוא מתמודד עם הבלבול בין הפלגים בקרב הציבור הרחב הוא אומר שכבר סיגל לעצמו את הקו שיש שתי קבוצות. "הם פלג אחר וחסידות אחרת. יש משיחיסטים ויש חב"ד", הוא מסביר לטועים ולתוהים.

 

- אז כל הניסיונות לאחדות למעשה עלו בתוהו?

 

- "איך מישהו אמר? בנוסף לכל הצרות נוספה לנו עכשיו הצרה של האחדות. מאז שהתחילו לדבר על האחדות נהיה פילוג יותר גדול". 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
כנס שלוחים בבית הרבי. בימים של אחדות
צילום: ישראל ברדוגו
צילום: חיים מלכה, מד"צ זק"א אילת
התאונה בדרך לאילת. טילטלה את החסידות
צילום: חיים מלכה, מד"צ זק"א אילת
התג המשיחיסטי
צילום: ניב קלדרון
מומלצים