שתף קטע נבחר

דיבוב חדיש

ענף הדיבוב תפס תאוצה בשנים האחרונות. זה התחיל כשמגה-סטארים בחו"ל דיבבו דמויות בסרטי אנימציה מתקדמים, כמו "שרק" ו"אלאדין", והמשיך גם בארץ. עכשיו כולם רוצים להיות אדי מרפי

 

 

כאשר אנחנו יושבים בקולנוע ורואים סרט מדובב (לרוב עם הילדים), אנחנו לא חושבים על הפעולה המייגעת של "גיור" הסרט לעברית. תהליך הדיבוב הוא קשה ומאתגר, למה? תשמעו מה יש לאנשים שמאחורי הקולות להגיד. "ראשית אתה לא רגיל", מסביר לי עוזי פוקס, בעל אולפני דיבוב. "אתה צריך להיות שחקן כדי לדובב טוב, כי בסופו של דבר אתה משחק את הדמות. זו הסיבה שאנחנו עורכים אודישנים מתישים לכל תפקיד. שנית, חשוב מאוד הניסיון. הדרישה בדיבוב היא קורדינציה מושלמת כשהמדובב שומע את הסרט המקורי באוזניות, רואה את הטקסט הכתוב בעברית וחייב להתאים את המילים לתנועות השפתיים של הדמות".

 

תהליך הדיבוב הוא הפקה של ממש – בימאי, מפיק, מקליט, עורך לשוני, איש סאונד, והרשימה עוד ארוכה. "אומנות הדיבוב נחשבה עד לא מזמן לתחתית שבתחתית, לעומת תפקידים בקולנוע בתיאטרון או בטלוויזיה", מסביר עמי "השפם" מנדלמן, בימאי הסרט "גיבור של כולם", שדובב באולפן במהלך הביקור. "אבל כוכבי-העל בארה"ב שהסתערו על תעשיית הדיבוב העלתה את קרנו של התחום. זה גרר גם תופעה דומה בארץ, וכעת ישנה שורה ארוכה של כוכבים המעוניינים לדובב, וחלקם כלל לא רוצים כסף. מה שמדהים הוא שלעיתים מגיעים כוכבים שפשוט לא מצליחים לדובב, לא משנה כמה אנו משתדלים לעזור להם. מהעבר השני, יכול להגיע אדם עלום שם, לתת שואו מדהים ולהתחבר לעניין מיד".

 

ליאור כלפון, המוכר לרבים מימי ה"קומדי סטור" והתיאטרון השחור, מיהר "לתלוש" אותי מכסא המדובב ולבצע את המשימה בצורה הטבעית ביותר. "שלא תחשוב שזה קל כמו שזה נראה. המזל שלי הוא שגדלתי על סדרות אנימציה, ואני מתחבר מהר לטכניקה. דובבתי את החמור ב"שרק", תפקיד שעשה אדי מרפי, את אוסקר מ'תפוס את הכריש', וכאן אני מדובב את 'סקרואי' שהוא כדור בייסבול. אני יודע שלא רואים אותי, אבל מצד שני אני אשאר נצחי בתור הקול של הדמויות, ואין לי תענוג יותר גדול מלשמוע את יסמין, הבת שלי, בת השנה ועשרה חודשים, פונה אלי בתור 'קֶק', כשהיא מזהה אותי בתור 'שרק'. זה עבורי הסיפוק שבדיבוב, כיוון שאני באמת לא עושה את זה בשביל הכסף".

 

באולפנים בהם ביקרנו דובבו במרץ סרטים וסדרות טלוויזיה, כשלוחות הזמנים מורגשים בבירור. כשתהיתי למה המדובבים צופים בסרט בגרסת השחור-לבן, נעניתי כי הסיבה העיקרית היא מניעת גניבת עותק צבעוני והפצתו באופן פיראטי. לפעמים מגיע סרט כשהוא עוד לא גמור, והדיבוב נעשה במקביל ל"רינדור" האנימציה בארצות הברית. "זה מדהים", אומר פוקס, "לפעמים אנו מקבלים סרט שלם שהוא עדיין ברמה של אנימציה בסיסית ביותר, ועל זה אנו עובדים. במקביל האולפנים הגדולים מסיימים את התהליך".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
רויטרס
אדי מרפי. עשה את דונקי של שרק
רויטרס
דיבוב. ככה זה נראה
צילום: שי רוזנצוויג
שרק. הביא את המגה-סטארים
לאתר ההטבות
מומלצים