שתף קטע נבחר

נתניהו על עולם הישיבות: חייבים מודל של מוסר

בהשקת הספר "נוברדוק" של חמיו, על עולם הישיבות בליטא, התגאה יו"ר הליכוד כי הוא מצאצאי הגאון מווילנה. "אני לא יכול לומר שאני תלמיד ישיבה", התוודה, "אבל מאוד מעריך את זה שיש לזה המשכיות. תמיד חשוב שיהיו כאלה בחברה". ועוד משפט, כשר אוצר במיל', על החרדים: "חברה איננה יכולה להתבסס רק על אנשים כאלו, זה ברור"

אמש, בפינת בית הקפה הירושלמי "תמול שלשום", ישב יו"ר הליכוד, בנימין נתניהו ועיין בספר החדש של חמיו, שמואל בן ארצי - "נוברדוק". "זהו היום המאושר בחיי", הגדיר נתניהו את המעמד. הוא התמוגג מהעובדה שאביו הוציא לפני כשנה ספר היסטוריה (דון יצחק אברבאנל- מדינאי והוגה דעות) בגיל 96 וחמיו הוציא עכשיו את הספר "נוברדוק" - בגיל 92. "אחרי שהבן אדם מת", התפייט נתניהו, "ומעביר את כל גלי הזמן המתנפצים על סלעי ההווה , והוא אינו יודע לאן הם יגיעו. אז הספרים שהוא כותב מבטאים את הנשמה שלו. זה דבר עצום".

 

"נוברדוק" מספר את סיפוריהם של תלמידי הישיבה שהיו לאחד מזרמיה של תנועת המוסר וסמלה המובהק. בן ארצי, שלמד בנוברדוק חוזר בסיפוריו לעולם הישיבות בליטא של לפני מלחמת העולם השנייה. בספרו מופיע עולם הישיבות שנותר מאחור על כפל פניו - מצד אחד הווי הלימוד מתוך דבקות, ומצד שני עולם המתמודד עם המציאות החיצונית ובכללה, ציוניות, חילוניות וגם ארוטיקה.


נתניהו, רעייתו וחמיו עם מנכ"ל הוצאת ידיעות אחרונות (צילום: דודי ועקנין)

 

נתניהו עצמו התגאה אמש על כך שהוא מצאצאיו של הגאון מווילנה, (הרב אליהו בן שלמה זלמן קרמר). מייסד תנועת המוסר היה הרב ישראל סלנטר, אולם בחוגי התנועה מקובל היה לומר, כי מוצאה מהגאון מווילנה - שבאמצעות תלמידו רבי חיים מוולוז'ין הגיעה אל ר' יוסף זונדיל מסלנט, וממנה קיבלה תלמידו ר' ישראל סלנטר. הוא התקשה למצוא קווים מקבילים בינו לבין ייחוסו, למעט "קו אחד שזה הקו הרציונליסטי החזק שזה הקו שמאפיין את המסורת הליטאית", ציין נתניהו (בצניעות).

 

בתשובה לשאלה האם חשוב לו שמסורת הישיבות תימשך הוא נשמע מהוסס. "אני לא יכול לומר שאני תלמיד ישיבה או חסיד של שיטת נוברדוק", אמר נתניהו, "אבל מאוד מעריך את זה שיש לזה המשכיות. תמיד חשוב שיהיו אנשים כאלה בחברה". בהמשך חשוב לו להדגיש ש"חברה איננה יכולה להתבסס רק על אנשים כאלו, כמו חסידי נוברדוק, זה ברור.

 

"במובן הזה זו לא יכולה להיות אוטופיה של נוברדוק. אין דבר כזה", הוא אומר, "אבל חייב להיות איזשהו מופת, מודל של טוהר ומוסר שאפשר לבחון את ההתנהגות האנושית ביחס אליה". הדמות הקרובה ביותר בעיניו לאותו אידיאל היא חמיו. "איש שכולו נתינה ובמובן מסוים, מבטל את מנעמי העולם הזה", הגדיר נתניהו את בן ארצי.

 

תנועת המוסר, על פי ר' ישראל סלנטר

על פי הסברו של הרב דב כץ, מחבר סדרת ספרי "תנועת המוסר", המופיע בסוף הספר "נוברדוק" (בתמצות של דבריו): תנועת המוסר היא תנועה רוחנית לתיקון המידות ולהעמקת מושגי יראת שמיים, שנתעוררה בחוגי אנשי התורה בליטא באמצע המאה ה- 19. מייסדה היה ר' ישראל סלנטר.

 

הוא הטיף ללימוד קבוע בספרות המוסר היהודית תוך העמקה עיונית והתפעלות רגשית ובכיוון של חינוך עצמי על פיה. בשנות הארבעים של המאה ה- 19 החל להטיף בווילנה את שיטתו לפני תלמידיו ולפני הציבור הרחב, וייסד "בתי מוסר" וישיבה, שבה התחנכו גדולי תלמידיו וממשיכי דרכו: ר' נפתלי מאמסטרדם, ר' אברהם שנקר, ר' יצחק בלזר, ר' שמחה זיסל זיו מקלם.

 

הנחתה היסודית של תנועת המוסר היא, כי תיקון האדם והשלמתו אינם באים מאליהם. מאמצי התיקון מחייבים צלילה לתהומות הנפש ולנבכי היצרים, והמצאת תחבולות ריסון ובלימה באמצעות תרגילים מעשיים ועל פי תוכניות יומיומית. דגש רב הושם על הקפדה במצוות שבין אדם לחברו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נתניהו. "מצאצאי הגאון מוילנה"
צילום: דודי ועקנין
פרופ' בן ציון נתניהו. בשם האב
צילום: דודי ועקנין
מומלצים