שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    ועדה חדשה: תבחן הרפורמה בתחבורה הציבורית

    "הרפורמה נכשלה מכיוון שלא הצליחה להגשים את מטרתה - שיפור איכות השירות". שר התחבורה שאול מופז מקים ועדה שתבחן האם הפרטת התחבורה הציבורית באמת מועילה לציבור

    עוד ועדה וגמרנו? שר התחבורה שאול מופז הקים ועדה שתבחן את הרפורמה בתחבורה הציבורית, זו שבקרוב תחגוג שמונה שנים לתחילת יישומה. אתמול (ב') כבר התכנסה הוועדה לישיבת פתיחה חגיגית, בה השתתפו השר מופז, מנכ"ל משרד התחבורה גדעון סיטרמן, ראש הוועדה פרופ' עזרא סדן, לשעבר מנכ"ל משרדי האוצר והחקלאות, וחברי הוועדה.

     

    "הרפורמה, שיצאה לדרך לפני כמעט עשור, נכשלה," אמר מופז, "בעיקר מכיוון שלא הצליחה להגשים את מטרתה העיקרית – שיפור איכות השירות שניתן לאזרחי מדינת ישראל". לטענת משרד התחבורה, מאחורי הקמת הוועדה עומדות תלונות רבות של אזרחים וממצאי ביקורות שערך המשרד בשטח.


    תעלו, עושים כאן חיים (צילום: ירון ברנר)

     

    מרבית התלונות נוגעות לאיכות השירות בתחבורה הציבורית, נושא כאוב עליו נכתב ב-ynet רבות. הוועדה תבחן את הרפורמה ותמליץ לשר על המשך יישומה, היקפה ומטרותיה. בעוד שלושה חודשים יוגשו מסקנות הביניים של הוועדה ובעוד חצי שנה יוגשו המלצותיה לשר התחבורה.

     

    מי אמר שהרפורמה נכשלה?

    בינואר 1997 החליטה ממשלת ישראל לפתוח את ענף התחבורה הציבורית לתחרות, שנשלט עד אותה עת על-ידי שני הקואופרטיבים הגדולים, "אגד" ו"דן". במאי 1999 הוצגה תוכנית משרד התחבורה לרפורמה בענף, שקבעה כי בתוך שבע שנים ייפתחו כל הקווים לתחרות. הרפורמה נועדה להעלות את רמת השירות, לעודד את השימוש בתחבורה הציבורית ולהביא להקמת חמש חברות תחבורה ציבורית ("מפעילים") חדשות.

     

    האם הרפורמה באמת נכשלה? בדו"ח מבקר המדינה משנת 2002, כותב המבקר: "התוצאות החיוביות של פתיחת הענף לתחרות מלמדות שיש צורך להמשיך ולקדם פרסום מכרזים נוספים להפעלת קווי תחבורה ציבורית". מבקר המדינה מצא שבקווים שנפתחו לתחרות עלתה תדירות הנסיעות והמחירים ירדו במידה ניכרת. במסמך שהוגש לוועדת הכלכלה בסוף 2004 אף נקבע שהתחרות שיפרה את השירות לנוסע – בתדירות הנסיעות, באיכות צי הרכב ובמספר כלי הרכב.

     

    אוטובוס, אייכה?

    "שיפור השירות לנוסע" היא ודאי קביעה שאינה מקובלת על כל אותם נוסעים שנאלצים להמתין דקות ארוכות לאוטובוס. מבחינתם, ירידת מחירי הנסיעה – בשיעור של עד 25% בחלק מהקווים – אינה מפצה על כך שאוטובוסים אינם מגיעים בזמן. במשרד התחבורה משתמשים בחוסר שביעות הרצון של הציבור כמניע עיקרי להקמת הוועדה.

     

    המטרה שמציב מופז לוועדה ברורה: "התחבורה הציבורית צריכה להיות נגישה, יעילה, נוחה וזולה, רק כך תוכל להפוך לחלק משמעותי במפת התחבורה בארץ". האם תוכל הוועדה להגשים את החזון – או שמא מדובר בעוד ועדה שהמלצותיה יעלו אבק אי-שם במגירות משרד התחבורה?

     

    למרבה הצער, הבעיה במדינת ישראל אינה בוועדות שמוקמות חדשות לבקרים או בהמלצותיהן, אלא במי שאמור ליישמן. בעשר השנים שחלפו מאז הוחלט לפתוח את ענף התחבורה הציבורית לתחרות, התחלפו במשרד התחבורה לא פחות מעשרה שרים. לכן, אין לדעת מי בכלל יהיה השר שיקבל את המלצות הוועדה – ומה יעשה איתן.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: ירון ברנר
    זהירות, רפורמה בדרך
    צילום: ירון ברנר
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים