שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    ובמקום השני: ארקייד פייר

    כשמכירות האלבומים בגזרת המיינסטרים צונחות, מגיעה הישועה מכיוון מפתיע במיוחד: חובבי המוזיקה האלטרנטיבית והאינדי. מהפכה שקטה

     

    קשה להאמין שחובבי סינרגיה וקרן פלס יעמדו בתור למהדורה המיוחדת של "Blonde redhead" באוזן השלישית, אבל נראה שאלבומי האינדי המצליחים מתחילים להתקרב לסטנדרטים של "מכירות מיינסטרים", לפחות בארה"ב. מגזינים ובלוגים כבר שואלים בקול רם: "האם Arcade fire תכניס את האינדי למיינסטרים?" האם האינדי יכבוש את המצעדים ב-2007?

     

    חברות התקליטים זועקות כבר כמה שנים שהמכירות צונחות והעתיד אבוד אם לא נפסיק להוריד מהאינטרנט. והן צודקות. מכירות הדיסקים באמת צונחות, ועתיד החברות באמת אבוד, אלא אם כן נפסיק להוריד מהאינטרנט. אבל מהצד השני של הגדר, ובמקרה הזה הגדר היא MTV והרדיו האמריקאי, עומדים ילדי אינדי עם טי-שירטס מגניבות ומחכים בתור בחנויות התקליטים. האינדי מוכר, ולחברות הגדולות נותר רק ללטוש עיניים עורגות.

     

    בחודשים האחרונים, אלבומי המיינסטרים שתפסו את המקומות הראשונים במצעדי המכירות האמריקאיים מכרו כמאה אלף עותקים בשבוע הראשון ליציאתם. בשוק הישראלי המספר הזה הוא חלומם הרטוב של יוצאי כוכב נולד ומשפחת קליינשטיין, אבל בארה"ב מדובר בשפל אדיר. לשם השוואה, האלבום השני של אמינם מכר כמעט 2 מיליון עותקים בשבוע הראשון שלו. בשבועות שגרתיים, מצעדי המכירות מאוכלסים באלבומי פופ-נוער, מוזיקה שחורה מסחרית במיוחד, ומדי פעם נורה ג'ונס או בוב דילן לבני הארבעים פלוס שעדיין לא הבינו איך להפעיל אייפוד. בטח לא באלבומים שמלהיבים את הבלוגרים חובבי האלטרנטיבה והחדשנות. לא עוד.

     

    הישועה הגיעה הפעם ממקום שהוא מפתיע באותה המידה שהוא צפוי לחלוטין: אוהבי המוזיקה. מיטיבי הלכת, אלה שקונים אלבומים כדבר שבשגרה ולא רק כשהם שומעים להיט ברדיו, אלה שמחכים בציפייה לאלבום חדש ולא רק לסינגל, אלה שמורידים – רחמנא ליצלן! – קבצי mp3 לא חוקיים ברשת, כדי להכיר מוזיקה חדשה. זה כוח הקנייה החדש שהולך ומרחיב את השפעתו בשוק. אלבומיהן של בריטני וחברותיה כבר לא נקנים במיליוניהם – גם ככה הם מציעים רק כמה סינגלים טובים והרבה ריפוד סתמי מסביבם, וחובבי הפופ מעדיפים לקנות רק סינגלים ברשת ולהטעין אותם לנגני המוזיקה הניידים. מי שמזדחל עכשיו אט-אט אל ראשי המצעדים הם אלה שמציעים אלבומים שלמים ולא רק שיר אחד.

     

    כך נוצר מצב משמח, בו בתחילת 2007 ראינו שני אלבומי אינדי חדשים נכנסים לראש המצעדים. "Wincing the night away" של The Shins נכנס היישר למקום השני עם מאה אלף עותקים בשבוע הראשון, ו-"Neon bible" המשובח של Arcade fire רכב החודש על גל ביקורות מדהימות להישג דומה: 92 אלף עותקים בשבוע הראשון ומקום שני מכובד, מייד אחרי אוסף הלהיטים של נוטוריוס ב.י.ג. זה לא שאלבומי האינדי מוכרים כמויות אדירות כמו המיינסטרים, אלא להיפך: המיינסטרים מוכר מעט כמו האינדי.

     

    ונקודה מעניינת נוספת: שלושים אחוזים מהמכירות – הן של השינז והן של ארקייד פייר – היו מכירות של עותקים דיגיטליים. פי שניים מאחוז המכירות הדיגיטליות בשווקים מוזיקליים אחרים. לא מפתיע, אם כן, שלייבלים עצמאיים לא מזדעקים כל יומיים על שיתוף קבצים. הוא עוזר להביא את האמנים הפחות-מוכרים שלהם אל הקהל. אולי כשתקום מקבילה ישראלית ל-iTunes, גם אמנים עצמאיים ישראלים ייהנו ממגמה דומה.

     

    בינתיים, החודשים הקרובים צופנים בחובם אלבומים חדשים של וילקו, מודסט מאוס, ברייט אייז וארקטיק מאנקיז, כולם אמנים אלטרנטיבים עם פוטנציאל גדול לקרוס-אובר אל מצעדי המיינסטרים וכיבוש הרדיו. הפיכה המוזיקלית-מסחרית לא תהיה מוחלטת, אבל השינוי הגדול כבר מורגש. 2007 תהיה שנה מכריעה ללייבלים ואמנים עצמאיים, שצפויים להמשיך ולשגשג בעוד המיינסטרים הולך וקמל מסחרית. אולי בשנה הבאה נראה כבר את בל וסבסטיאן במקום הראשון, או את עמיר לב מוכר כמו נינט.

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    עטיפת הדיסק
    החדש של ארקייד. מהפכה!
    עטיפת הדיסק
    לאתר ההטבות
    מומלצים