שתף קטע נבחר

שנה קשה לאל על: הפסידה 44.3 מיליון דולר

לעומת רווח של 64.1 מיליון דולר שרשמה החברה ב-2005. ההכנסות ב-2006 עלו ב-3% בלבד והסתכמו ב-1.66 מיליארד דולר. הפגיעה בהכנסות וברווח - עקב מלחמת לבנון השנייה, מדיניות ה"שמים הפתוחים" שהחריפה את התחרות ועליית מחיר הדלק הסילוני ב-22%

חברת התעופה אל על, שבשליטת כנפיים סיימה את שנת 2006 בהפסד של 44.3 מיליון דולר, לעומת רווח של 64.1 מיליון דולר בבתקופה המקבילה אשתקד.

 

ברבעון הרביעי של שנת 2006 רשמה החברה הפסד של 18.6 מליון דולר, לעומת רווח של 600,000 שקל בתקופה המקבילה אשתקד.

 

הכנסות החברה ב-2006 הסתכמו ב-1.66 מיליארד דולר, צמיחה של 3% בלבד בהשוואה ל-2005.

 

הגידול בהכנסות מהפעלה נבע מגידול בהכנסות נוסעים עקב עלייה בהכנסה ממוצעת לנוסע ק"מ ומגידול בהכנסות מהובלת

מטענים כתוצאה מעלייה בטון ק"מ מוטס ומעלייה בהכנסה ממוצעת לטון ק"מ מטען שהטיסה החברה. כמו כן, חל גידול בהכנסות תפעוליות אחרות, בעיקר ממתן שרותי תחזוקה לחברות תעופה אחרות ומהחכרת מטוסים.

 

שכר 5 הבכירים ב-2006: 12.7 מיליון שקל  

למרות המעבר להפסד במהלך שנת 2006 השתכרו חמשת בכירי החברה יחד עם כ-12.7 מיליון שקל, כולל אופציות שכולן "מחוץ לכסף"(נכון למועד הדו"ח שווי ההטבה הינו תיאורטי, היות ושווי האופציות נמוך מערך מימוש).

 

שכרו השנתי של יו"ר אל על, איזי בורוביץ, הסתכם ב-3.21 מיליון שקל ( 268,000 שקל בחודש ). מנכ"ל החברה, חיים רומנו הרויח ב-2006 שכר בגובה 3.07 מיליון שקל ( 255,000 שקל בחודש).  

 

יצוין, כי ב-2006 שכרו של הבכירים ירד באופן משמעותי בהשוואה ל-2005. כך למשל שכרו של רומנו השנה ירד ב-70%, לעומת 11 מיליון שקל ב-2005. 

 

פרופ' בורוביץ יו"ר אל על וחיים רומנו, מנכ"ל החברה ציינו עם הצגת הדוחות הכספיים: "השנה הצלחנו להציג גידול בהכנסות והמשכנו בתהליך ההצטיידות והצערת צי המטוסים על אף השינויים במצב הגיאופוליטי והתגברות התחרות מצד החברות האחרות. מלחמת לבנון השנייה הביאה לפגיעה קשה בתיירות וחייבה אותנו להערכה מחדש של תוכנית העבודה.

השינויים במחירי הדלק וייסוף השקל ביחס לדולר בשנת 2006 הביאו לתוספת הוצאות של כ-111 מיליון, אשר השפיעו על שורת הרווח התפעולי והביאו להפסד. בנטרול גורמים מרעים אלה היינו מציגים רווח תפעולי שנתי של 94 מיליון דולר".

 

עוד ציינו בורוביץ' ורומנו, כי "אל על מציגה גידול בהכנסות וכן תזרים מזומנים חיובי המסתכם של 73 מיליון דולר זאת לאחר שפרעה השנה 68 מיליון דולר מהלוואות החברה. אנו מאמינים כי חוסנה הכלכלי של החברה ימשיך להוות בסיס איתן להמשך פיתוחה ולהשקעות נוספות בעתיד".

 

מלחמה, תחרות ועליית מחיר הדלק 

שנת 2006 התאפיינה במספר גורמים שהשפיעו לרעה על אל. מדיניות "השמיים הפתוחים" של ממשלת ישראל החריפה את התחרות בשוק התעופה על ידי הגדלה של 21% בהיצע המושבים של חברות התעופה הסדירות המתחרות, בעוד שסך התנועה הסדירה בנתב"ג גדל ב-6% בלבד.

 

במקביל, מלחמת לבנון השנייה שהתחוללה ברבעון השלישי (מיולי ועד אמצע אוגוסט) פגעה באופן מהותי בתנועת הנוסעים מישראל ואליה, בעיקר מצד תיירים שביטלו את הגעתם ארצה, אך גם בקרב ישראלים נרשמה האטה בביקושים. ברבעון זה קטנה תנועת הנוסעים בנתב"ג ב-7% ביחס לרבעון השלישי בשנת 2005.

 

בנוסף, המחיר הממוצע של דלק סילוני לחברה, לאחר החזרי גידור, עלה בשנת 2006 ב-22% לעומת שנת 2005. 

 

אתמול בבורסה זינקו מניות אל על ב-7% בתגובה להודעה לפיה המיליארדר פויו זבלדוביץ' רכש מניות של חברת כנפיים, בעלת השליטה באל על, מידי שלום נוריאל, וכעת הוא מחזיק ב-15.9% מכנפיים.

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
 חיים רומנו, מנכ"ל אל על
חיים רומנו, מנכ"ל אל על
צילום: סיון פרג'
איזי בורוביץ, יו"ר אל על
איזי בורוביץ, יו"ר אל על
צילום: סיון פרג'
מומלצים