שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    קרב הענקים: אייטיונז נגד אמאזון

    בזמן הקרוב יכססו החבר'ה באפל ציפורניים בציפייה לקראת ההחלטה הכי מהפכנית בשוק מכירות המוזיקה הדיגיטלית: האם ומתי תחל אמאזון למכור מוזיקה ללא הגנות

     

    אני מקווה מאוד שהחבר'ה ב-Apple מתחילים לאגור קופסאות שימורים לימים קשים במיוחד. אחרי ארבע שנים בהן חנות iTunes שולטת ללא מתחרים של ממש בכ-80% ממכירות המוזיקה הדיגיטליות, נראה שבקיץ הזה היא תפגוש סוף סוף מתחרה ראויה. יותר מכך, היא תפגוש את המתחרה המסחרית המאיימת והגדולה ביותר בצד הזה של המודם: Amazon.

     

    כבר בדצמבר האחרון נפוצו שמועות שאמאזון במגעים עם חברות תקליטים גדולות וקטנות לקראת פתיחת שירות מוזיקה דיגיטלית משלה. החודש השמועות מתרבות ויוצאות מהבלוגים גם לעיתונים אמינים כמו ה"טיימס" הלונדוני ו"בילבורד" האמריקני. לפי העיתונים, בשבועיים האחרונים נחפזה אמאזון ופנתה שוב לחברות גדולות בהצעה למכור אצלה מוזיקה ללא הגנות DRM, בחנות שתיפתח כנראה במאי. מה הלחץ ועל מה הסערה?

     

    עד עכשיו אמאזון הייתה יכולה לשקוד בשקט ובסבלנות על הפריצה לשוק הדיגיטלי. אבל בתחילת אפריל הפילה חברת התקליטים הענקית EMI פצצה והציבה רף חדש: במקום שירים באיכות 128kbps עם הגנת DRM שמקשה או מונעת שימוש בקבצים בנגנים מסוימים, EMI החלה למכור דרך iTunes את כל הקטלוג העצום שלה באיכות 256kbps וללא שום הגנות, במחיר מעט יקר יותר: 1.29$ במקום 99 סנט. מהלך ששימח מאוד את הקונים, כמובן.

     

    אבל המהלך הזה הבהיל את המוכרים. זו פעם ראשונה שחברה גדולה מוותרת על ה-DRM בצורה כה גורפת, והלייבלים האחרים טענו בחשש ש-EMI מחזיקה עכשיו
    ביתרון גדול על כל השאר, ובכלל, מה פתאום היא פורצת את הקו האחיד שהחזיקו כל חברות התקליטים הגדולות. מצד שני, אותן חברות תקליטים צופות עכשיו במתח ובחשש, ומחכות לראות אם המהלך של EMI אכן יביא לעלייה ברווחיה או לא. אם כן - הסכר ייפרץ וכל החברות הגדולות כמו סוני ויוניברסל צפויות לרוץ לפתח משרדי iTunes עם בקשה למכור קבצים באיכות גבוהה וללא DRM. ו-DRM, או היעדרו, הוא המפתח.

     

    מילת מפתח: DRM

    נראה שהמערכה הצפויה בין אמאזון ל-iTunes תוכרע בעיקר בקרב על ה-DRM. פרשנים ואנשי תעשייה צופים שהחברה הראשונה שתצליח לשכנע את הלייבלים למכור אצלה מוזיקה ללא הגנות ומגבלות, היא זו שבסופו של דבר תנצח במלחמה (eMusic עושה זאת כיום, אך מתרכזת בעיקר בלייבלים עצמאיים ולא עובדת עם חברות הענק).

     

    יש כאן מידה של צדק פואטי, או סתם היגיון בריא. היקף המכירות הדיגיטליות העצום של iTunes מכרסם במכירות הדיסקים של אמאזון. אם אמאזון תמכור קבצים מוגנים ב-DRM, הם לא ינוגנו על ה-iPod, והקבצים של אפל לא ינוגנו בנגנים אחרים. החנות של אמאזון תתקיים במקביל לזו של אפל, אבל לא תנגוס לה בחזרה בנתח השוק.

     

    לעומת זאת, אם אמאזון תמכור קבצים שאפשר לנגן בכל נגן, כולל ב-iPod, החבר'ה של אפל עשויים להרגיש את הרווחים צונחים, ולאמאזון עדיין יהיה יתרון - אפל לא מוכרת דיסקים, ואמאזון כן. דוח שפורסם לא מזמן מגלה שנתח השוק שקונה הכי הרבה דיסקים ברשת הוא דווקא בעלי iPod, וזה מה שיכול להטות את המאזניים, בסופו של דבר, לטובת אמאזון.

     

    הרבה סימני שאלה. לאמאזון יש נקודת פתיחה מצוינת, אבל השוק של המכירות הדיגיטליות עדיין בחיתוליו, וככזה הוא לא יציב ולא צפוי. התקווה היא שאמאזון, שחולשת על נתח שוק כל כך עצום ברשת ומחזיקה בהשפעה כה גדולה, תביא סוף סוף את מכירות המוזיקה הדיגיטליות אל תוך המיינסטרים ותוביל מהלך לביטול טוטאלי של הגנות ומגבלות סטייל ה-DRM. אבל גם עם כל יתרונותיה של אמאזון, לא יהיה לה קל להפיל ממותה ענקית כמו iTunes.

     

     

     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    7 לילות
    מומלצים