שתף קטע נבחר

הרב הצבאי: "בעד מחלקות הסדר מעורבות"

למה הבנות לא סורגות גם כומתות? איפה היה האלוף אלעזר שטרן? מהו "דתי ריבוני"? למה הדתיים קמים בפני הרבצ"ר? וגם: לאן ברחו העיתונאים? כנס "הכיפה והכומתה"

"תפיסת עולמי היא שיש לפצל את מחלקות ההסדר ולשלב את בני הישיבות בין הלוחמים" – כך אומר הרב הצבאי הראשי תא"ל אביחי רונצקי. לדברי הרב רונצקי, מדובר ברעיון חשוב של התחברות, וכך נוהגים בישיבה שעמד בראשה ביישוב איתמר. עוד הוסיף הרב רונצקי: "אין כור היתוך כמו הצבא כדי להכיר אחד את השני וללמוד זה מזה. רק החיבור באוהל, במוצב ובטנק מניב את הפירות". את הדברים אמר הרבצ"ר ביום עיון בנושא "הכיפה והכומתה" של מכון עמדו"ת (עם-מדינה-תורה), שנערך בסוף השבוע במכללת "אורות ישראל" באלקנה.

 

הרב רונצקי היה הדובר הבולט בפאנל הסיום של הכנס, שכותרתו: "הכיפה והכומתה – סיכויים וסיכונים". "אני לא תמים, ואני יודע שהתנגשות התורה והחוק היא מוקש גדול" הוא אמר, "אך בכל שנותיי כקצין וכמפקד לא נתקלתי במצב בו לא היה פיתרון להתנגשות בין הערכים, וגם לא בהתנתקות". ומה הפיתרון לדעתו? "חכמת המפקדים שלא להעמיד חיילים בפני מצבים שייאלצו לסרב".

 

עוד אמר הרב רונצקי כי הוא מזהה משבר זהות עמוק בקרב מפקדי צה"ל, ש"לא יודעים מה אנחנו מחפשים פה". לדעתו יש לפעול להתקרבות חלקים גדולים מהציבור למקורות ההיסטוריים והתרבותיים של עם ישראל, ולנסח מטרה ועתיד מוגדרים. "חיים משותפים יהיו טובים יותר", הוא קובע, "השסעים היום הם תוצאה של בורות".

 

"דתי בבית, חילוני בחוץ" 

את תפקיד האופוזיציונר תפס פרופ' ידידיה צ. שטרן מאוניברסיטת בר אילן, שטען כי הציבור הדתי-לאומי חי במידור, ולכן גם בשקר מתמשך. "הציבור שקם בפני הרבצ"ר עשה זאת בגלל שהוא רב ולא בגלל התא"ל, וגם הבנות בקהל סורגות כיפות ולא כומתות" אמר שטרן. לדבריו, "הציבור שלנו" בחר להיות דתי בבית (שבת וחינוך ילדים) וחילוני בחוץ (בעבודה ובקריאת העיתונים), ובצבא בא המשבר הגדול כשהוא נאלץ להכריע בין הכיפה לכומתה.

 

פרופ' שטרן קרא לצה"ל לאפשר תנאי שירות בסיסיים לחיילים הדתיים, כמו כשרות, שבת ושרות ללא בנות, אך יחד עם זאת לנהוג ביד קשה נגד סרבנות דתית. לרבנים הוא קורא להרים את הכפפה ולגבש תשובה דתית מספקת לחילוניות ולעולם הערכים הליברלי, אחרת "נשלם על זה בעתיד, כשלדור הבא זו תהיה דילמת חיים אמיתית".

 

"הציבור הדתי ריבוני, ולא רבני"

ד"ר אשר כהן מהמחלקה למדעי המדינה באוניברסיטת בר אילן, ביקש להשמיט את הבסיס לדיון: "אתם שואלים האם החיילים ישמעו לפסק הסרבנות של הרבנים שפירא ואליהו? אגלה לכם סוד: הם לא שומעים להם אפילו בהלכות שבת". ד"ר כהן מגדיר כ-70% מהציבור הנידון כ"ריבוני" ולא "רבני", משום שהוא ריבון לעצמו בעניינים דתיים והלכתיים. לשיטתו, מבחינת רוב הציבור הדתי קונפליקט הכיפה והכומתה כלל לא קיים.

 

משתתף נוסף, ההיסטוריון הצבאי ד"ר מאיר פעיל, התרגש כנראה מהצבעים הלא מוכרים – הופעה בפני ציבור כתום ברובו, ומפגש נדיר עם צידו האחר של הקו הירוק, וניצל את ההזדמנות לפרוס את משנתו המדינית. אחרי שחיווה דעתו על הצורך להיפרד מרמת הגולן ומיהודה ושומרון הסכים פעיל לתת את דעתו גם בקונפליקט הכיפה והכומתה ואמר: "מדינת ישראל היא יהודית ודמוקרטית ולא מדינת הלכה, וזהו נס גדול של המפעל הציוני". 

 

ומה עם האלוף שטרן?   

מיום העיון הארוך בלט בהיעדרותו אדם אחד. לדיונים בנושאי ההתנתקות, המסגרות הצבאיות המיוחדות, הצבא וההלכה, גיוס בני הישיבות, הרבנות הצבאית והחייל הדתי, לא הגיע דווקא מי שכיפה לראשו ודרגות אלוף על כתפיו, שהיה אמור לקחת חלק בפאנל. כשנכנס הקהל

לאולם, בבוקר יום העיון, כבר יצאו ממנו העיתונאים. איך אמר אחד הנוטשים: "אלעזר שטרן הבריז. לא יהיו כותרות".

 

כשעננה כבדה של תקריות לא נעימות בין צה"ל לישיבות ההסדר מרחפת באוויר, אפשר בהחלט להבין מדוע נעדר מהאירוע האיש שמסמל יותר מכל את השילוב. מארגני האירוע אמרו ל-ynet שראש אגף משאבי אנוש בצה"ל דווקא שמח על ההזמנה, אך בדובר צה"ל הפתיעו והודיעו רק ערב הכינוס כי ניתנה "הוראה מגבוה" שלא לאשר את ההשתתפות. במכון עמדו"ת סבורים ש"גבוה" זה רק הרמטכ"ל, והם התרעמו נוכח הזיג-זג בעניין.

 

מדובר צה"ל נמסר כי "מארגני הכנס פנו לחטיבת דובר צה"ל בבקשה לאשר את הרצאתם של גורמים שונים בכנס 'כיפה וכומתה'. בכנס הרצה לבסוף הרב הצבאי הראשי לאחר שקיבל את כל האישורים לכך. טענות המארגנים לפיהן הובטחו להם דברים כאלו ואחרים ע"י חטיבת דובר צה"ל אינן נכונות".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: צביקה טישלר
הרב רונצקי. להתחבר, באוהל ובמוצב
צילום: צביקה טישלר
צילום: גיל יוחנן
שטרן. איפה הוא?
צילום: גיל יוחנן
חייל דתי. יש התנגשות ערכים?
צילום: ישראל ברדוגו
מומלצים