שתף קטע נבחר

פוליטיקה או עסקים? למה יבואנית רד בול הפסיקה לשווקו בארץ

יבואנית רד בול הפסיקה לשווקו בישראל בטענה כי החברה העולמית מפלה אותה על רקע פוליטי. רד בול בתגובה: הטענות חסרות בסיס ומדובר בסכסוך כספי בלבד

אם נתקלתם בשבוע האחרון במחסור קל במשקה האנרגיה רד בול, זה לא במקרה. ל-ynet נודע, כי יבואנית המשקה לארץ, חברת תימקו בירה, הפסיקה לשווק אותו כשטענתה העיקרית היא שרד בול העולמית, שיושבת באוסטריה, מפלה אותה בשל היותה חברה ישראלית.  

 

אז מה קרה בעצם? תימקו הפסיקה לשווק את המשקה בארץ באופן חד צדדי בעקבות סכסוך עם חברת Red Bull GmbH האוסטרית. בתימקו טוענים, כי הסיבה היא התנהלות רד בול העולמית הפוגעת בתדמיתה של תימקו בשל היותה חברה ישראלית ובשל רצון להסתיר את העובדה שהמשקה נמכר גם בישראל. ברד העולמית טוענים מנגד כי מדובר בסכסוך עסקי טהור.  

 

תימקו מייבאת ומשווקת את רד בול לארץ משנת 1999 והיא למעשה הראשונה שהחדירה את משקאות האנרגיה לארץ. החברה מוכרת עשרות מיליוני פחיות בשנה, מכירות המשקה מהוות 85% מהכנסותיה, והיא מחזיקה בנתח שוק של 45% משקאות האנרגיה בארץ.  

  

רד בול העולמית, שמרכזה באוסטריה, החלה ליצר ולשווק את המשקה בשנת 1987. כיום משווק המותג ביותר מ-80 מדינות ומחזיק ב-70% משוק משקאות האנרגיה העולמי. החברה משקיעה כשליש מהכנסותיה בשיווק, בעיקר באירועי ספורט ואקסטרים שונים. מדובר במותג גלובלי ונחשק, שחולש על כ-70% משוק משקאות האנרגיה בעולם   

 

אז למה בעצם מפסיקה חברה לייבא משקה שמהווה את החלק הארי מהכנסותיה? הזרז להפסקת הפעילות היה לקראת אפריל השנה, אז נערך באבו-דאבי המירוץ האווירי הראשון לשנת 2007 בסדרת Red Bull Air Race, סדרת מירוצים אוויריים עולמית הנערכת זה 6 שנים בהפקת Red Bull Air Race GmbH, מיסודה של Red Bull GmbH. אלא שמשלחת אנשי תקשורת ישראליים שתוכננה לסקר את המירוץ הראשון בסדרה בוטלה ברגע האחרון על ידי רד בול העולמית, כשלטענת תימקו הדבר נעשה על רקע פוליטי ביוזמת החברה האוסטרית, למרות שישראל הוזמנה על ידי הצוות המקומי של רד בול באבו דאבי.

 

לאחר שלא נענו פניותיה של תימקו לתיאום אספקת צרכיה של המשלחת, נתקבלו במשרדיה שיחות טלפון שמטרתן להניא את תימקו מתוכניתה לשגר את המשלחת שתואמה מראש. כשפנו בכירי תימקו בכתב אל כל בכירי רד בול האוסטרית, הם לא קיבלו מענה. למעשה, בתימקו טוענים כי המייל האחרון שנשלח מהחברה הישראלית לרד בול העולמית ב-13 במרץ, לא זכה מאז לכל מענה.

 

גם בקשתה של תימקו להעמיד את תל אביב כמועמדת לארח את Red Bull Air Race בשנת 2009 כחלק מחגיגות ה-100 לעיר ולנסות לצרף טייס ישראלי לצוות הטייסים של Red Bull Air Race, נענתה על ידי הנהלת רד בול בשלילה: "טייס ישראלי – לא בזמן הנראה לעין..." נכתב בתשובה. גם לגבי עריכת המירוץ בתל אביב ענה המטה האוסטרי של רד בול בשלילה. 

 

אלא שהיו גם בעיות במישור העסקי בין שתי החברות. יותר ויותר יבואנים מקבילים החלו לשווק את רד בול בארץ, וכתוצאה מכך נפגעו עסקי תימקו. תימקו מאשימה את רד בול בהתנהגות "בריונית" בכל מרכיביה של מערכת היחסים המסחרית בין החברות, כנושא האפליה על רקע פוליטי היה מבחינתה "הקש ששבר את גב הגמל".  

 

רד בול: הטענות חסרות בסיס

ברד בול העולמית מכחישים מכל וכל את הטענות כי מדובר באפליה על רקע פוליטי. מהחברה נמסר בתגובה, כי "מדובר בסכסוך כספי שהחל לפני חודשים רבים, במסגרתם תימקו באה בדרישות כספיות חסרות בסיס. הטענות בדבר אפליה, חרם או אנטישמיות הן טענות חסרות בסיס אותן העלתה תימקו מתוך מטרה ללחוץ על רד בול להענות לאותן דרישות כספיות חסרות בסיס.

 

"רד בול תפעל בכל האמצעים העומדים לרשותה על מנת להבטיח את המשך אספקת המוצרים בשוק הישראלי באופן שוטף על מנת למנוע פגיעה בציבור הלקוחות".

 

תימקו: אפליה מתמשכת על רקע פוליטי

מתימקו נמסר, כי "מערכת היחסים עם חברת רד בול מורכבת ומתוחה מאד בשנים האחרונות על רקע התנהלותה בכל הקשור אלינו כישראלים, מהתנהגות עסקית מסחרית בלתי הוגנת ובניגוד לסיכומים איתנו ועד אפליה מתמשכת ובוטה על רקע פוליטי. אמרנו לא פעם לבכירי רד בול: אנחנו קודם כל ישראלים ורק אחר כך אנשי עסקים. הפעם הגדישה רד בול את הסאה ולא נוכל להמשיך להיות שלמים עם עצמנו כישראלים ומאושרים כבני אדם וכאנשי עסקים ולשתף פעולה עם חברה כמו רד בול האוסטרית בעת ובעונה אחת.

 

חברתנו מייבאת ומשווקת בארץ את בירה קורונה המקסיקנית יותר מ-15 שנה ונהנית ממערכת יחסים חמה, משפחתית ומהתנהלות חסרת פניות של קורונה העולמית. נדע לנצל את הזמן והמשאבים האנושיים הנדירים שיש לנו לפתיחת אופקים חדשים לבירה קורונה ואולי גם להתקשרות עם מותגים חדשים בעתיד היותר רחוק".

  

מכל מקום, מי שייהנה מהסכסוך הן החברות הישראליות שרד בול תיצור עימן קשר על מנת שהן ייבאו את המשקה לישראל, אבל גם המתחרות - שמן הסתם ינצלו את ההזדמנות והחלל השיווקי וינסו לקדם את המשקאות שלהם בפאבים, במסיבות וברשתות השיווק. מחסור ברד בול, בכל מקרה, לא צפוי. לא משמעותי בכל אופן.   

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אורן אגמון
רד בול. סכסוך עסקי או פוליטי?
צילום: אורן אגמון
מומלצים