שתף קטע נבחר

סוגרים את הבסטה

"אולדסמוביל תיסגר" מצהירים היום בג'נרל מוטורס, כחלק מתהליך ייעול

אולדסמוביל - הסיפור אולדסמוביל - מאז ועד הסוף 

ארצות הברית עדיין מתעסקת בתוצאות הבחירות לנשיאות ואולם רבים הזילו שם דמעה היום למשמע הודעתה הדרמטית של ג'נרל מוטורס על סגירת אולדסמוביל.

אולדסמוביל - הסיפור
אולדסמוביל, שהוקמה ב-1897 על ידי ראנסום אי אולדס, היא כיום יצרנית הרכב הוותיקה ביותר בארצות הברית. אולדסמוביל הפכה חלק מג'נרל מוטורס ב-1908 ואולם בעשור האחרון התלבטה ג'נרל מוטורס כמעט בפומבי על אפשרות סגירת החטיבה הלא רווחית, שמכירותיה היו בנסיגה מתמדת. התדמית המבוגרת והשמרנית של אולדסמוביל הפכה אותה לשם לא אטרקטיבי ובאמצע שנות התשעים החליטו בג'נרל מוטורס על נסיון החייאה יקר. הדגם שאמור היה להוביל את התחייה ולהילחם במותגי יוקרה יפניים היה האורורה. במקביל הוחלפו שמות הדגמים המסורתיים: קטלס, 88, ו-98 בכינויים מודרניים יותר כמו אורורה, אינטריג ואלרו. אבל כל זה לא עזר והישגי החטיבה השנה, מכירת 265,878 מכוניות ב-11 החודשים האחרונים, שהיו הגרועים ביותר מאז 1952, היוו מבחינת ג'נרל מוטורס את הקץ.

סגירת אולדסומביל מהווה את הכותרת במספר צעדי ייעול עליהם הכריז יצרן הרכב הגדול בעולם, בהם גם סגירת מפעל ווקסהול (אופל) בלוטון, בריטניה.

היצרן השני

בכל מקרה חטיבת אולדסמוביל לא תמות מיידית ומכוניות מתוצרתה ימשיכו להימכר בשנים הקרובות, כל זמן שיהיו רווחיים. באופן מוזר עדיין עומדת אולדסמוביל לפני השקת רכב חדש. מדובר בבראבדה, רכב שטח שמבוסס על הבלייזר אשר יוצג רשמית בתערוכת דטרויט.

אולדסמוביל הוא המותג האמריקני השני שנופח את נשמתו בשנה האחרונה. לפני כן הייתה זו קרייזלר שהחליטה להוציא לגמלאות את חטיבת פלימות' מסיבות דומות: תדמית מבוגרת שדבקה ביצרן והפריעה למכירות. סגירת שני אלה יכולה לספק חומר למחשבה בעידן המיזוגים הנוכחי, כאשר הקונצרנים הגדולים מבטיחים לשמור על עצמאות כל החברות ושמות המותג כמו גם על אופיין. לפעמים, כמו שמלמד סיפורה של אולדסמוביל בארצות הברית, זה פשוט לא משתלם.

הנקודה הישראלית

אולדסמוביל יובאה ארצה על ידי חברת המזרח, אך מתחילת שנות התשעים היו מכירותיה נמוכות מאוד עד שהופסק הייבוא. איחוד החברות ליאו גולדברג, והמזרח ל-UMI היווה גם את נקודת הסיום המוחלטת והרשמית של אולדסמוביל בארץ (כמו בהמשך פונטיאק). בשנה האחרונה חודש עם האלרו ייבוא מכוניות אולדסמוביל, אך הפעם תחת שם המותג שברולט. יוחאי שנער, מנהל מותגי פרטיות ב-UMI, מסביר שב-95' התקבלה החלטה בג'נרל מוטורס להפסיק את ייצוא אולדסמוביל מחוץ לגבולות צפון אמריקה כך שלהחלטה על הסגירה אין שום השלכות. האלרו, משווקת כאן כשברולט, היא עדיין מכונית צעירה וייצורה יימשך בשנים הקרובות עד שתוחלף בהתאם לתכניות היצרן.

בכל מקרה תיזכר אולדסמוביל בארץ גם בשל אחת הפרשיות המבישות ביותר עם מכוניות הדלתא 88 בעלות מנוע דיזל שסופקו למוניות. אוסף הבעיות החמורות שהתגלו בהן הביא אותן להופעה היסטורית בכלבוטק, ובסופו של דבר נרכשו כל המכוניות על ידי היצרן.

חזור למעלה
אולדסמוביל - מאז ועד הסוף
1897 – רנסום אי. אולדס מקים את חברת מכוניות אולדס בעיר לנסינג שבארה"ב

1900 – אולדס עוברת למפעל בדטרויט המיועד לבניית מכוניות. הרכב החשמלי הראשון מיוצר. הולדתו של המותג אולדסמוביל

1901 – ייצור ראשון של של האולדסמוביל רנאבוט, הרכב הראשון ששימש לחלוקת דואר בארה"ב

1902 – חברת אולדס חוזרת לעיר לנסינג

1903 – מכונית הספורט אולדסמוביל פיראט קובעת את שיא המהירות למכוניות מסוגה – 86.5 קמ"ש

1905 – במירוץ הבין ארצי הראשון שנעשה בארה"ב, מניו-יורק לפורטלנד, זוכה האולדסמוביל "אולד סקאוט". המירוץ נמשך על פני 44 ימים ו-6400 ק"מ

1907 – אולדסמוביל היא הראשונה להציע ציפויי ניקל ברכב במקום ציפויי הפליז הנפוצים

1908 – אולדסמוביל הופכת לחלק מחברת ג'נרל מוטורס

1910 – מיוצרות לראשונה מכוניות אולדסמוביל בגרסאות מוגבלות ויקרות

1912 – אולדסמוביל מקימה מפעל חדש

1916 – אולדסמוביל מייצרת את מנוע ה-V8 הראשון

1919 – אולדסמוביל מייצרת את משאית החלוקה הראשונה

1925 – אולדסמוביל מציגה את ציפוי הכרום הראשון על המצנן

1935 – הרכב המיליון של אולדסמוביל יורד מפס הייצור ב-30 בספטמבר

1938 – אולדסמוביל מציגה את תיבת ההילוכים האוטומטית הראשונה

1939 – מוצגת תיבת הילוכים אוטומטית מתקדמת בשם הידרה-מטיק שתותקן בכל רכבי אולדסמוביל משנת הייצור 1940

1941 – אולדסמוביל הופכת לחטיבת אולדסמוביל בג'נרל מוטורס

1942 – אולדסמוביל מפסיקה את הייצור של כלי-רכב אזרחיים ומתחילה בייצור חומרי לחימה

1948 – אולדסמוביל מציגה תפיסת עיצוב חדשה בדגמי ה-98

1949 – אולדסמוביל מציגה את ה-Rocket – מנוע V8 בלחץ גבוה המציע ביצועים משופרים

1950 – מופסק ייצורו של מנוע ה-V6

1959 – לי פאטי זוכה לראשונה במירוץ דייטונה 500 כשהוא נוהג באולדסמוביל

1962 – מנוע V8 טורבו מוצג במכוניות ספורט קופה מדגם JetFire

1972 – אולדסמוביל תופסת את המקום השלישי במכירות כלי-רכב

1978 – אולדסמוביל מציגה את מנוע הדיזל הראשון

1984 – ארגון מחדש בג'נרל מוטורס משלב את אולדסמוביל בחטיבת ביואיק-אולדס-קאדילק

1985 – הקאלאס מוצגת עם הנעה קדמית. דגמי 98 מוסבים גם הם להנעה קדמית

1986 – מכירות החברה מסתכמות השנה במיליון יחידות. זו גם הפעם האחרונה שזה קורה

1988 – אולדסמוביל מציגה את הקטלס-סופרים

1990 – אולדסמוביל מציגה שני דגמים חדשים: מיניואן סילואט וקטלס סופרים מחוסרת גג

1991 – אולדסמוביל מציגה את הבראבדה

1995 – אולדסמוביל מנסה להתקדם עם הצגת האורורה

1998 – אולדסמוביל מציגה את האינטריג

2000 – אולדסמוביל מציגה את האלרו. ג'נרל מוטורס מודיעה על ביטולם של חטיבת אולדסמוביל והמותג

חזור למעלה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הכל התחיל ממר אולדס...
שהחליט לבנות רכב לחלוקת דואר...
מאז...
ועד...
התקדם עם השנים...
והדגמים
היסטוריה של חברה...
היום
שהגיעה לסופה
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים