שתף קטע נבחר

לא על הליסינג לבדו

את הבעיה המהותית בכבישי ישראל יש לפתור באמצעות שינויי מס ועידוד התחבורה הציבורית, לא באמצעות ליסינג

קואליציה מפתיעה הכוללת, בין היתר, את חברת הכנסת שלי יחימוביץ, השר אביגדור ליברמן, ושר התחבורה, שאול מופז, יצאו למלחמה נגד העלאת שווי השימוש ברכב לצרכי מס. לטענתם, חברי מעמד הביניים, שהם הנהנים העיקריים מההטבה במס הנובעת משימוש ברכב חברה, משלמים מיסוי גבוה ממילא, נושאים בנטל מילואים וכיוצא בזאת, ולכן ראוי ללכת לקראתם.

 

הם צודקים, אך כדאי לדייק – כמעט כל הנהנים מההטבה שייכים לשני העשירונים העליונים. קבוצה זו אכן נושאת בנטל מס כבד בהשוואה בינלאומית, ואכן ראוי להקטינו, אבל גם אם נורא רוצים להיות "חברתיים" לא מדובר ב"מעמד ביניים". מעבר לזאת, ההטבה במס דרך מנגנון "שווי רכב" מפלה בין בעלי הרכב הצמוד לאחרים ומעודדת שימוש מופרז ברכב פרטי.

 

אם יחימוביץ וחבריה רוצים להקל על בעלי ההכנסה הבינונית-גבוהה, עליהם לדרוש הורדה בשיעורי המיסוי. אין צורך להפלות ובוודאי שאין סיבה לעודד שימוש ברכב פרטי.

 

השר מופז העלה שני טיעונים נוספים: ראשית, כבישי ישראל עמוסים בכלי רכב ישנים, שמגדילים את זיהום האוויר ופוגעים בבטיחות הנוסעים. השר אבחן בעיה אמיתית, אבל הניתוח והמסקנה שגויים. לשיטתו, עידוד שימוש רכבי ליסינג מוריד את גיל הרכב בכבישים, יתכן. אבל במקביל, רכב ליסינג מעודד שימוש מופרז, שתורם לזיהום הסביבה, לצפיפות בכבישים ולתאונות הדרכים.

 

לכן עדיף לאתר את מקור הבעיה – המיסוי הגבוה על רכב חדש – ולטפל בו. הורדת המיסוי על רכב חדש, המלווה ביקור מתון של מיסי אחזקת רכב, תצעיר את צי הרכב הפרטי בכבישי ישראל, ללא גידול משמעותי בגודלו. רכב בבעלות פרטית, שעלות הנסיעה נופלת על כיסו של בעל הרכב ולא על מקום העבודה, אינו מעודד שימוש מופרז ברכב.

 

השר והאוטובוס

שנית, וזה אולי המדהים מכל טיעוני שר התחבורה, הוא לאיכות התחבורה הציבורית. גם כאן מאתר השר בעיה אמיתית – איכות התחבורה הציבורית בישראל אינה מצטיינת (ומעניין מה שר התחבורה עושה בנדון) - אבל מסקנתו שגויה: יש לעודד את הציבור בישראל, לפחות את חברי המעמד הבינוני-גבוה להשתמש ברכב פרטי. בדיוק כך – שר תחבורה בישראל מתבטא נגד עידוד השימוש בתחבורה ציבורית!

 

השר מתעלם מבעיית הביצה והתרנגולת. עלייה בביקוש לתחבורה ציבורית ממעמד הביניים תגרום ללחץ חיוני לשיפור התחבורה הציבורית, דרך הרחבת מסלולים ייעודיים, הוספת מסילות ברזל, הגדלת התחרותיות, ואולי אף פתיחת השירות בשבת, שיאפשר לציבור שאינו דתי לוותר לחלוטין על אחזקת רכב פרטי.

 

בקיצור, השר מופז, אם באמת נטל המס על מעמד הביניים, זיהום האוויר, הצפיפות בכבישים ותאונות הדרכים, מטרידים אותך – אז דרוש שבמקביל להעלאת שווי השימוש ברכב יופחתו שיעורי המס על רכישת רכב חדש, ופעל בנחישות לשיפור איכות התחבורה הציבורית.

 

אם, לעומת זאת, הדאגה לבעלי אינטרסים כאילו ואחרים בראש סדר העדיפויות שלך, אזי תדבק בעמדתך.

 

הכותב הוא פרופסור לכלכלה באוניברסיטה העברית ועמית בכיר במרכז שלם

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים