שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות

    בקרוב: 300 מצלמות אכיפה חדשות

    המשרד לביטחון פנים פרסם אתמול (ב') את החלק הראשון במכרז ההקמה והתפעול של מערכת אכיפה חדשה, הכוללת מאות מצלמות אכיפה חדשות למהירות ומעבר באור אדום

    פרויקט האכיפה האלקטרונית של מדינת ישראל יוצא לדרך. אתמול (ב') פרסם המשרד לביטחון פנים את החלק הראשון של מכרז ההקמה וההפעלה של מערכת חדשה של מצלמות אכיפה אלקטרוניות. אם המדינה והזכיין שיזכה במכרז יעמדו בלוחות הזמנים שנקבעו, עד סוף 2008 ייפרשו ברחבי הארץ עד 100 מצלמות מהירות ומצלמות רמזור חדשות, שיתווספו ל-65 מצלמות הפעילות כיום.

     

    היעד הסופי של התוכנית הוא להציב 300 מצלמות אכיפה חדשות, שייפרשו לאורך כ-1,000 ק"מ של כבישים. כ-200 מהמצלמות האלקטרוניות החדשות יהיו מצלמות מהירות, ו-100 יהיו מצלמות רמזור. בשיחה עם ynet, מסביר אליעזר רוזנבאום, משנה למנכ"ל המשרד לביטחון פנים, כי המצלמות יוצבו בכבישים ובצמתים מרובי תאונות. "היעד של המערכת הוא להפחית את מספר התאונות הקטלניות ב-20% ויותר", מצהיר רוזנבאום.


    מצלמת מהירות. עוד 200 יצטרפו לכבישים (צילום: מאיר פרטוש)

     

    במשרד לביטחון פנים מתבססים על ניסיונן של מדינות שונות באירופה, כבסיס לקביעתם כי מצלמות המהירות אכן יעילות במניעת תאונות דרכים. רוזנבאום: "אנחנו למדים ממדינות כמו אנגליה, צרפת, ספרד והולנד, שמפעילות מערכות דומות בהיקף מסיבי, שיש ירידה של יותר מ-20% במספר תאונות הדרכים".

     

    רוזנבאום מציין את צרפת כדוגמה בולטת: "ב-2002 הצרפתים הגדילו את מספר מצלמות המהירות ב-1,000, ולאחר מכן הוסיפו עוד 500 מצלמות. מספר ההרוגים בתאונות דרכים ירד מ-8,000 בשנת 2000 ל-5,300 בשנה שעברה". עם זאת, רוזנבאום מודה כי יתכן שישנם גורמים נוספים לירידה. "נכון, זה לא הכל הודות למצלמות, אבל יש להן השפעה משמעותית".

     

    איך מתייחס המשרד לביטחון פנים למחקרים שנערכו בשנים האחרונות באנגליה, ומצביעים על כך שמצלמות מהירות לא רק שאינן תורמות להפחתה במספר התאונות, אלא אף תורמות לעלייה?

     

    "אני לא מכיר את המחקרים האלה. לפי המידע שיש בידינו, מצלמות מהירות מביאות לירידה במספר התאונות, באופן ברור וחד משמעי".

     

    היכן יוצבו המצלמות - מה יהיו הקריטריונים למיקומן?

     

    "זה יהיה באחריות אגף תנועה במשטרה. הם יודעים לזהות כבישים וצמתים בעייתיים, ושם יוצבו המצלמות".

     

    האם אין סכנה שהזכיין שיזכה במכרז, ינסה להגדיל ככל האפשר את מספר הדו"חות שהוא מפיק כדי ליהנות מרווחים גדולים יותר?

     

    "הזכיין לא יעבוד לפי מכסה של גבייה, והוא לא יקבל תשלום לפי מספר הדו"חות שיפיק. צריך להבין שמי שייקבע את הפריסה של המצלמות ואת סף האכיפה - כלומר, המהירות המינימלית להפעלת המצלמות - תהיה המשטרה. המשטרה גם תהיה אחראית לפענוח המידע, ולאישור העבירה. הזכיין יהיה אחראי להתקנה, לאחזקה ולהפעלת מרכז שליטה ובקרה".

     

    האם אתם באמת מאמינים שאכיפה מוגברת היא הדרך הטובה והיעילה ביותר להתמודד עם תאונות הדרכים?

     

    "אנחנו השתכנענו שהמערכת יעילה. צריך להבין שהמטרה של המערכת היא ליצור הרתעה, ולהביא לשינוי בנורמות הנהיגה וההתנהגות. עם זאת, ברור שצריך עוד דברים, כמו שיפור ברמת התשתיות, וחינוך".

     

    מתכון להצלחה?

    אחד הנתונים עליהם מתבסס המשרד לביטחון פנים, מלמד כי ישנה בעיתיות ביעדים שהוא קובע להפחתת מספר ההרוגים. על פי נתוני המשטרה, 18% מהתאונות הקטלניות בישראל נגרמות כתוצאה ממהירות. אולם זהו נתון בעייתי, מאחר שבמקרים רבים לא מדובר במהירות הגבוהה מהמותר בחוק, אלא במהירות שאינה תואמת את תנאי הדרך. במקרים אלה, שלדעת מומחים מהווים את הסיבה למרבית התאונות הקטלניות, מערכת המצלמות החדשה כלל לא תועיל.

     

    יתרה מכך, על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מהירות ניצבת במקום השמיני בלבד בטבלת הגורמים לתאונות עם נפגעים - 6% מהתאונות מיוחסות לעבירת מהירות. במקום הראשון ניצבת עבירת אי-ציות לרמזור (14%). נדמה שלאור נתונים אלה, החלוקה המוצעת של מצלמות המהירות החדשות - שני שלישים מצלמות מהירות, שליש מצלמות רמזור - יכולה וצריכה להיות חכמה יותר.

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    צילום: עמית שאבי
    מצלמת רמזור. יצטרפו רק 100
    צילום: עמית שאבי
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים