שתף קטע נבחר

תוכנית: הוזלה ניכרת במחירי המכוניות

מנכ"ל משרד התחבורה, גדעון סיטרמן, בראיון ל-ynet: בכוונתי להגיש תוכנית רב-שנתית להפחתת מס הקנייה על מכוניות חדשות. המטרה: 50%, ואפילו פחות. הבשורות הרעות: זה לא יקרה מחר

"אנחנו חושבים שצריכה להיות תוכנית רב-שנתית להורדת מס הקנייה של מכוניות חדשות לרמה אירופית. אני רוצה להגיע למס קנייה של 50%, אפילו פחות מכך". כך מצהיר גדעון סיטרמן, מנכ"ל משרד התחבורה בראיון מיוחד ל-ynet, שיפורסם במלואו מחר.

 

"שוק הרכב הוא פרה חולבת"

מס הקנייה המוטל כיום על מכוניות עומד על 84%. זאת במסגרת הרפורמה של רשות המסים, אשר אושרה ב-2005 ונועדה להפחית את המס עד לרמה של 72% בשנת 2010. סיטרמן: "הייתי מכניס תוכנית עבודה שתייצר מתווה בן חמש שנים של הורדת מסי הקנייה (מעבר ל-72%, ש.ה) באופן רציף וידוע מראש. על זה כמובן צריך לנהל דיון עם האוצר, בנוגע לתוכנית המקרו-כלכלית של הממשלה".

"צריכה להיות תוכנית רב-שנתית להורדת מס הקנייה" (צילום: חיים זיו)

 

אלא שצריך לזכור כי הפחתה נוספת של מס הקנייה - אם וכאשר תוגש למשרד האוצר ולממשלה - לא תזכה בקלות לאישור. שוק הרכב הוא "פרה חולבת" מוצלחת במיוחד. מדי שנה זורמים לקופת המדינה מיליארדי שקלים במסים ישירים ועקיפים שמקורם בכלי רכב.

 

סיטרמן מודע לבעיות ולמכשולים האפשריים העומדים בדרכה של ההצעה להפחית מסים: "אני לא רוצה להיות פופוליסט. צריך להתחשב בתקציב הביטחון ובמגמה הכלכלית של ישראל. אבל צריך לשאוף לשם (להפחתת מס הקנייה, ש.ה) ולייצר מגמה". לדברי סיטרמן, בכוונתו להנחות את אנשי משרדו לגבש תוכנית להפחתת מס הקנייה כבר בשבועות הקרובים.

 

למען איכות החיים

מה תהיה התועלת המשקית של הפחתה נוספת של מס הקנייה? כיום, רמת המינוע בישראל נמוכה מהממוצע האירופי: כ-300 מכוניות ל-1,000 תושבים, זאת לעומת כ-600 מכוניות ל-1,000 תושבים במערב אירופה. מס קנייה מופחת יגדיל את מספר המכוניות החדשות שנרכשות מדי שנה, ויוריד את הגיל הממוצע של כלי הרכב בישראל, העומד כיום על כ-6.9 שנים. להצערת צי הרכב יהיו השלכות חיוביות הן על הבטיחות והן על איכות הסביבה: מכוניות חדשות מצוידות באביזרי בטיחות מתקדמים, ופולטות פחות מזהמים מכלי רכב משומשים.

 

אולם, לפני שאתם יוצאים לחגוג את ירידת המחירים, כדאי לזכור כי הפחתת המסים לא תתחיל מחר. על פי הערכה שמרנית, מתווה ההפחתה של המס ל-50% לא יסתיים לפני אמצע העשור הבא, וזאת מאחר שמשרדי האוצר והתחבורה צפויים להעדיף הפחתה איטית ומדורגת, שלא תיצור זעזועים גדולים בשוק הרכב.

 

ומה תהיה ההשפעה של התוכנית על מחירי המכוניות? מאחר שמס הקנייה הוא מרכיב המס המשמעותי ביותר במחירה של מכונית, הפחתתו ל-50% או פחות צפויה להביא לירידה משמעותית במחיר הרכישה. אולם, מי שחושב שייקנה ב"חצי מחיר" לעומת מחירי היום, כדאי שיחשוב שוב.

 

כיום, יבואני הרכב הישראלים רוכשים את המכוניות מיצרניות הרכב במחירי נמוכים במיוחד, אולי הנמוכים בעולם. אחת הסיבות העיקריות לכך היא נטל המס הכבד המוטל על מכוניות חדשות. יצרניות הרכב "מתחשבות" בעלויות המס, ומתמחרות את המכוניות הנמסרות ליבואנים הישראלים בהתאם.

 

הפחתת מס צפויה לגרום ליצרניות הרכב להעלות את המחיר שהן דורשות מיבואני הרכב. העלאת מחירים זו תקזז בחלקה את הפחתת מס הקנייה, ולכן תקטין במידה מסוימת את השפעתה על המחיר הסופי.

 

  תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מנכ"ל משרד התחבורה, גדעון סיטרמן
מנכ"ל משרד התחבורה, גדעון סיטרמן
צילום: ששון תירם
מומלצים